Eksemsäsong NU eller vad?

Sv: Eksemsäsong NU eller vad?

för att komma tillrätta med allergi/ överkänslighet så måste källan till allergin tas bort.
låter kanske lätt men går inte alltid att genomföra i praktiken. knott tex
det man gör då är att lindra symtomen med de medel som finns, täcken, smörjning, installning, medicinering mm
allergin kommer alltid att finnas när den väl brutit ut.
den kan accerlerera eller minska beroende på olika orsaker.
det gäller både djur och människor,
allergier kan utvecklas av olika skäl,
kontakt allergi/ överkänslighet kan man få om man utsätter sig för ett ämne ofta tex i jobbet.
bagare blir överkänsliga mot mjöl.
nickel i smycken mm.
min häst klarar inte knott och får eksem. med bra skötsel så klarar han sommaren utan större problem.
han har bläs och bränner mulen, det gör jag ochså på våren pga av brist på pigment. har ingenting med allergier att göra.
vilken typ av allergi är sommareksem på häst?
kontaktallergi som inte har något med matallergi att göra låter ju som om det ligger närmast.
vet inte heller om just allergi är rätt ord överkänslighet kanske är den korrekta benämningen.
sen kan man nog hålla eksemet i shack bättre om magen fungerar som den ska på hästen.

Linfrö/linfröolja...

Kan alltså linfrö eller linfröolja ge håravfall och mjäll?? Det skulle kunna förklara att en av våra hästar ser lite maläten ut just nu... Men hon behöver linfröet för att hennes mage ska hålla sig igång p.g.a svåra förstoppningar... Finns det alternativ till linfrö för den sakens skull någon kan rekommendera?

/Anna

Sv: Linfrö/linfröolja...

När man börjar att ge linfröolja/linfrökaka kan de ge reaktioner som gör att det blir extra mjäll. Men det är under en begränsad period. Tror det var ca 2-3 mån för min häst första gången.

Vissa hästar reagerar inte alls, andra blir det massor under en lång period.

Det finns inget riktigt bra alterativ till linfrökaka vad gäller magen vad jag vet om iallafall.

Liknande trådar

Hundhälsa Ska ta det från början. Hunden är en mellanpudel som just fyllt 1 år. För ca 2 veckor sedan började han få som lite lite våteksem...
Svar
13
· Visningar
4 798
Senast: fijja
·
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 490
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka