Eksemsäsong NU eller vad?

Sv: Eksemsäsong NU eller vad?

Jepp jag med, åtminstånde så att jag kan hålla det på en bra nivå...

Och ändå räcker inte dessa studier för att man ska kunna få en ordentlig felsökning och hjälp. Det man får är som vanligt ett blodprov, hudprov eller antibiotika. Och detta leder i regel - ingenstans. Och man råds att ta bort djuret om det lider för mycket, eller behandla symptomen på problemet livet ut.

Hade detta varit mänsklig sjukvård hade jag inte heller accepterat det resultatet. Jag hade sökt vidare för att frösöka få hjälp. Precis så ska man också göra för sina djur. Anser jag. jag tror att aldeles för många hästar och människor går med problem helt i onödan i tron om att våra läkare vet allt som finns att veta i världen.

Ja just knott har vi varit förskonade ifrån väldigt mycket i sommar. Sett till en eksemhäst så har sommaren var toppen... Min häst har verkligen varit fin!

*KL*

Tyvärr märker jag inte av när knotten kommer, frågade i stallet igår efter att jag läst denna tråden och ändå bara ser ett fåtal knott. Svaret blev enhälligt att knotten äter upp en... OK, jag ÄR blind, okänslig osv. :o

Absolut. Sen ska jag tillägga att jag ingenstans sagt att veterinärvård ska undvikas till fullo. Det jag menar är att hittar de inga svar, ge inte upp.

Vetrinär är alltid med först, sedan kommer andra...

Ge upp, hmm var betyder det? :D

Och ändå räcker inte dessa studier för att man ska kunna få en ordentlig felsökning och hjälp.

Felsökningen är ju solklar i de flesta fall, åtminstone om vi pratar om den eksem som uppkommer i man och svans sk sommareksem. Grunden är då att skydda hästen mot bitande insekter, och sen kommer det knepiga nämligen att hitta en bra linje som ger lindrande eller helst att symptom inte uppstår.

Jag har sen många år tillbaka en eksemhäst, det du nu proklamerar för är sådant som fanns i tanke banorna för ca 5-7 år sedan. För egen del kan jag säga att detta inte gav någon förbättring, idag har vi hittat en linje som håller honom symptomfri och det utan att rensa ut vad det nu kan vara för något?

Grunden för en eksemhästs välbefinnande är något vi måste skapa, och då gäller först att skydda mot orsaken. Ingenstans inom något område kan en individ bli frisk, eller symptomfri om grundorsaken ratas. Då spelar det knappast någon roll vad man gör, och i sämsta fall blir problemen värre.

Felsökningen är ju solklar i de flesta fall, åtminstone om vi pratar om den eksem som uppkommer i man och svans sk sommareksem. Grunden är då att skydda hästen mot bitande insekter, och sen kommer det knepiga nämligen att hitta en bra linje som ger lindrande eller helst att symptom inte uppstår.
Felsökning nämner du men skriver ingenting om det i detta stycke. Det du beskriver är hur vi hanterar problem med exem - vi lindrar symptomen på att något är fel. Ärligt talat - vem kan tror på allvar att solallergi är normalt? Naturligt? Något som vissa varelser utvecklar utan vidare? Nä, naturen är smartare än så.

Jag har sen många år tillbaka en eksemhäst, det du nu proklamerar för är sådant som fanns i tanke banorna för ca 5-7 år sedan. För egen del kan jag säga att detta inte gav någon förbättring, idag har vi hittat en linje som håller honom symptomfri och det utan att rensa ut vad det nu kan vara för något?
Jag säger inte att detta som gäller min häst gäller alla. Absolut inte. Jag säger att veterinärer inte vet allt och att man ska gå vidare med problemet även om man inte kan få någon hjälp utav dem. Hur håller du din häst symptomfri?

Grunden för en eksemhästs välbefinnande är något vi måste skapa, och då gäller först att skydda mot orsaken. Ingenstans inom något område kan en individ bli frisk, eller symptomfri om grundorsaken ratas. Då spelar det knappast någon roll vad man gör, och i sämsta fall blir problemen värre.
Vad är din hästs orsak? Hur fick du hjälp att hitta den?

Klåda i man och svans sommartid, här är orsaken till över 90 % bitande insekter. Det kan du bl a läs om i de länkar jag tidigare bifogade, solallergi är en felaktig benämning för denna typ av eksem eftersom den inte orsakas av sol och detta är bara en ren okunskap.
Soleksem får hästar med mycket ljusa partier, mule, nosrygg karled mm. Här visar det sig som brännsår, det är inte att jämföra med sommareksem.

Min hästs orsak är som jag skrev bitande insekter, det visste vi redan när han kom för över 10 år sedan, alltså inga nyheter.
Han skyddas med insektstäcke, och idag får han linfröolja dagligen vilket har gjort honom symptomfri och han går ute dygnet runt.
Sen är det viktigt att hästen har en bra balanserad mage över hela året, alltså inte bara under utsatt säsong. I princip kan man säga att alla förberedelser utgår ifrån icke eksemsäsong, det är lika viktigt att hästen mår väldigt bra här och det är även så mycket lättare att bygga grunden här också.

Vad är det för typ av täcken som hjälper mot knott? Är det de där pyjamasarna i bomull? Kommer inte knotten innanför där? Jag har flugtäcken som är skurna som vanliga täcken med hals men det verkar inte fungera alls mot knotten.

Låter detta som eksem?????

knottror på magen (sidorna av magen) lite på halsen och kliar i manen och svansen. min unghäst har de... men när jag har tjockt täcke på henne så hon ej kan komma åt att bita sig så har hon inga de e inte förrens jag tar av täket å hon biter sig där det kliar som de svullnar upp små bular. manen å svansen har vi löst men de e knottrorna kvar. vet trodde det var protein knutor men åkte å kollade henne och det var det ej. kan det vara eksem eller har någon en aning om vad de kan vara.

Bomull vet jag väl inte om de är tillverkade av, det finns ju massor av olika material. Men det är pymasmodellen jag menar, hela hals och maggördel. De vanliga finmaskiga täckena, kan tyvärr knotten ta sig igenom. De är så små, och halkar in överallt även fast man tycker att det är så småttigt vävd. Nu klarar nog inte ens dessa täcken av allt, men helt klart långt mycket bättre än de som bara täcker kroppen.

Felsökning nämner du men skriver ingenting om det i detta stycke. Det du beskriver är hur vi hanterar problem med exem - vi lindrar symptomen på att något är fel. Ärligt talat - vem kan tror på allvar att solallergi är normalt? Naturligt? Något som vissa varelser utvecklar utan vidare? Nä, naturen är smartare än så.
Jag förstår inte varför det enkla är så svårt att acceptera? Allergi borde vara lätt att förstå. Själv är jag allergisk mot nötter. Äter jag det blir jag sjuk, låter jag bli är frisk. Det kommer troligen alltid att vara så.
Allergin beror inte på att det är fel på några utrensningorgan utan på att jag har anlag för det. Det sitter i generna. Precis samma sak är det med hästars allergi. Ibland kan det förståss vara svårt att komma på vad man är allergisk mot och svårt att skydda hästen mot vartenda knott t ex. Och ibland stoppar de nötter i allt möjligt!HH

Det är en felsignal. Det finns egentligen ingen anledning för kroppen att reagera så. Anser jag iaf. Men det är fritt att tro och tycka som man själv vill. :)

Senast ändrad:

Det är en felsignal. Det finns egentligen ingen anledning för kroppen att reagera så. Anser jag iaf. Men det är fritt att tro och tycka som man själv vill. :)

Men det är fortfarande fritt att tro vad man vill, men eftersom det nu finns en hel del dokumenterad forskning som talar för att du har fel så kanske man bör tänka om. Ett annat alternativ är ju förstås att du gör en egen studie, så har ju både vi och du något nytt att jämföra det tidigare gjorda studierna och forskningen.

Jag anser att man gör allt man kan för att hitta en lösning. Veterinärmässigt eller inte. Och det jag ville var att TS skulle få ta del av min erfarenhet och höra en annan synvinkel. Det är väldigt svårt att få hjälp med exem.

Men det är fritt att tro och tycka som man själv vill. :)

Det är klart att det är fritt att tro och tycka som man själv vill. Men man får inte glömma bort att om man vill föra fram sina åsikter så är det viktigt att man grundar dem på fakta. Det kan ju handla om olika sorters fakta beroende på vad man diskuterar. Det verkar vara något som man gärna glömmer bort.

Eksem är ett oerhört svårt område, eftersom alla allergier vilket även eksem räknas som är anlagsbetingad. Dvs att individen är anlagsbärare av allregener, sen är vissa individer mer disponibla för sitt anlag medan andra är mer toleranta.

Förr trodde man att ju mer man exponerde en sådan individ, desto tåligare skulle den bli, det har ju visat sig helt fel. Man trodde också att en avkomma vars mamma hade eksem, skulle bli mer tolerant genom att avkomman fick motståndskraft genom stoet (vaccinerad). Man vet att det också är fel, därför att en avkomma kan istället få en ökad disposition för allergi just därför att modern eller fadern har haft det.

Själv nöjer jag mig inte med att tycka, tro och anse. Jag vill veta. Då tar jag reda på.

Själv har jag 2 hästar med eksemliknande hudsjukdom. Det tog veterinären mindre än 3 minuter att ställa diagnosen på dem för ca 20 år sen. Den ena har sommareksem, allergi mot knott. Den andra har pemfigus, en mer ovanlig sjuka, denna diagnos bekräftades sen med hudbiopsi. Klara besked.

Naturligvis är det inte alltid lätt som en plätt och kan ta betydligt mer än 3 minuter att diagnostisera en hudåkomma. Men jag känner alls inte igen din beskrivning av konsultationer hos vet. Har jag förstått dig rätt att du har sökt vet flera ggr för utredning av ett hudproblem och inte fått något besked om vad det röra sig om? HH

Liknande trådar

Hundhälsa Ska ta det från början. Hunden är en mellanpudel som just fyllt 1 år. För ca 2 veckor sedan började han få som lite lite våteksem...
Svar
13
· Visningar
4 798
Senast: fijja
·
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 490
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka