Eksemsäsong NU eller vad?

95johsv

Trådstartare
Jag blir inte klok på vädret det är ju en sak som är sant...

Vi har haft frost (-2 till -3 grader) ca 5 dagar förra veckan och veckan innan dess. Maskade av i onsdags emot styngflygan, älgflugor osv försvann. Hösten var verkligen här. Alla glada :D

MEN så har det blivit varmare, hittade en älgfluga i helgen. Min häst som fortfarande har eksemtäcket på sig pga älgflugorna. Älgflugjorna har inte tagit sig in under täcket vad jag hittils kan hitta och se. Han kliar inte men har börjat mjälla igen. Stora "luftiga" vita mjäll. Smörjer jag in med det vanliga eksemsalvorna så blir mjället kletigt men oförändrat. Smörjer jag med Helosan så blir det mycket mindre i både storlek och antal.

Jag var stensäker förut på att det var hans eksem som tittade fram igen men nu är jag allt annat än säker. Vad 17 kan det vara? Han mjällar mellan bakbenen, mellan frambenen, i mankammen och i svansen. Tycker det är skönt att bli borstad och kliad men kliar inte sig själv mer än vanligt.

Ideer någon?? :confused:

Sv: Eksemsäsong NU eller vad?

HEj,

Vet inte vad det kan vara din häst har, men vill hålla med om det här konstiga vädret!! Vi har massor med knott!!!!!:devil::devil: Hatar de små :devil:
Hästarna kan inte vara ute när det skymmer utan att bli helt tokiga! (vilket ju är ganska tidigt nu..)
Jag har knottbett överallt! Vad är det frågan om??

här har vi iaf haft mkt knott dom sista dagarna.... och jag bor nog inte så långt från dig.

HEj,

Vet inte vad det kan vara din häst har, men vill hålla med om det här konstiga vädret!! Vi har massor med knott!!!!!:devil::devil: Hatar de små :devil:
Hästarna kan inte vara ute när det skymmer utan att bli helt tokiga! (vilket ju är ganska tidigt nu..)
Jag har knottbett överallt! Vad är det frågan om??

Instämmer. Massor med knott!

Efter denna regniga skitsommar kunde man väl iallafall få en skön höst för hästarna? Men neeej då kommer knotten!:devil:
Synd att man inte kan skriva till vädergudarna och klaga. Jag hade skrivit och klagat varje dag!! :devil:

Tack,

OK så knott finns nu? Aha, det förklarar ju allting... Jag har inte märkt av dom djävlarna så det är nog därför jag inte kopplat. Det har sina för- och nackdelar med att märka dem. Då bör det vara eksem. Ännu gladare för täcket!!!

Exem är egentligen inget jag haft mycket erfarenhet av. Fast vem har det eg. Idag är det bara något man kämpar med att lindra utan att egentligen försöka ta reda på vad, hur och varför.

När min häst fick exem som 8-åring så sa veterinärerna som vanligt att "sånt händer ibland". De kunde inte tala om varför eller vad som orsakade det, och de ansåg att det finns inget annat att göra än att lindra klådan med div salvor och annat, dock inget som de kunde rekomendera och i värsta fall tyckte de att vi skulle ta bort hästen om ingenting hjälpte.

Nu är vi av den sorten som varken litar på veterinärer eller låter något passera utan svar.

Först och främst ska alla veta att allt har en orsak. Alla problem grundar i något som går att hitta och oftast också att åtgärda.
Något man ska ha i åtanke är att huden är ett stor utrensningsorgan. Dvs. huden har en funtkion att rensa ut gifter ur kroppen. Gifter är inte bara rena gifter utan även sånt som finns i maten, sånt vi får i oss på ett eller annat sätt i stora och små mängder. När en person eller djur 8i detta fallet häst) får problem med huden utan synbar påverkan så har detta ofta att göra med att någonting händer inne i hästens kropp. Har man inte bytt, foder, hage, eller liknande så kan detta vara en reaktion på en lång process som har pågått och nu slagit ut. Det man kan koppla huden till är ofta i såna här fall är andra utrensningsorgan - tex njurar och lever. Oftast påverkas dessa av saker som kommer in via magen.

Nytt grovfoder, proteinrikt foder, en stark förändring eller en långvarig överdos av något som hästen inte tål kan vara orsak till att dessa organ påverkas och därav framkallar exem. Exemen blir värre av olika orsaker. Det kan vara inre och yttre påfrestningar.

På min häst märkte vi en markant förändring när vi började behandla hans njurar. Han hade en hel den hudproblem vid det laget.

Han fick också en stark hudreaktion på hösten, alltså när exemen egentligen borde avta. Detta i form av flagnande och även bölder kring ett område som tillhör lymfan - dessa har han fortfarande kvar nu över ett år senare men vi har som sagt hittat rätt för att behandla äntligen. Han började också, som du beskriver, mjälla på insidan av bakbenen etc.

Egentligen skriver jag inte detta för att föreslå vad som kan ha orsakat denna reaktion hos din häst, såhär på hösten. Det jag vill är att göra dig uppmärksam på att exem inte bara "är exem". Att detta faktiskt är ett tecken på att något är fel och att du faktiskt borde ta hjälp av någon för att komma tillrätta med det.

Problemet med såna här problem (och många andra) är att veterinärer inte kan hjälpa dig. De brukar i regel inte ens försöka förstå ens teorier efter som att vår västerländska medicin inte sträcker sig över hela den medicinska världen utan bara över en liten liten del. Dessutom får veterinärer inte uppmuntra eller råda dig till någonting som inte de kan lägga fakta från sina egna böcker bakom. De får inte hänvisa till naturläkemedel, kiropraktik etc hur som helst, inte ens om de tror stakrt på det och VET att det är rätt. Därför är de till föga hjälp i många fall. Sen är deras olika prov mycket vaga. Sällan kan ett test visa vad som är problemet, det kan bara tala om att det är höga värden av det ena och låga värden av det andra.

Så det är ett plock och piller med att hitta rätt personer att anlita och veta vad man vill leta efter. Men jag anser att man har ett ansvar mot sin häst att försöka ta reda på såna här problem. Veterinärer kan tycka att det inte är något att göra, men frågar du en akupressör, equiterapeut eller annat så får du i regel helt andra svar.

NU blir jag nyfiken! Sysslar lite med alternativbeh. Vilket område?
Det var faktiskt en veterinär som påstod att det området tillhör lymfan, och påverkas av lymfan, så om detta var baserat på alternativ medicin eller inte kan jag inte svara på. Det var inte han som hjälpte oss vidare dock och organet lymfkörteln var inte heller det vi la vår tanke på utan det var njurar och lever.

Området är ett stråk som går från hästen nacke (bakom örat) och ner längs halsen en liten bit.

Om man ser på denna bild (gammal, utan knölar). Manen ligger som i tre hårtestar på halsen och ungefär vid den mittersta av dem och vidare upp mot örat har han haft ett antal bölder på en väldigt rak rad och mycket jämna mellantum (ett par cm). Den vid örat var störst och sen var de mindre och mindre ju längre ner på halsen de satt. Knölarna satt ungefär 5 cm nedanför mankammen.

Ska kika om jag kan hitta någon bild på själva bölderna för jag har tagit massvis med kort på dem.
Vad för typ av alternativbehandling sysslar du med? :)

Jag förstår dig som att du menar att veterinärer ej kan behandla exem. Jag har inte någon större erfarenhet av eksemhästar men undrar ändå varför du menar att det inte är lönt att vända sig till en veterinär?

Jag förstår dig som att du menar att veterinärer ej kan behandla exem. Jag har inte någon större erfarenhet av eksemhästar men undrar ändå varför du menar att det inte är lönt att vända sig till en veterinär?
Av den anledning som du skrev ovan. De kan ej behandla exem. De tar inte exem på allvar i regel och problemet ä ju just också att de inte får göra sånt som inte står i deras böcker varpå det i regel inte heller spelar någon roll hur mycket erfarenhet de har eller om man byter veterinär.

Veterinärer är bra på att ta hand om sår, utföra operationer och smärtlindra. Men när det kommer till såna här saker är de väldigt begränsade upplever jag. Och exem tar de helt enkelt inte på allvar då de inte kan behandla det. Det är för difust och kan bero på så många olika saker, och det finns ingen ordentlig forskning i ämnet som hänvisar till konkreta behandlingar och därav är det svårt för dem att både testa på en "godkänd grund" och sen välja behandling som enl. alla regler är okej. Om de gör något som inte kan grundas på fakta från deras böcker så kan de bli av med sina legitimationer - om hästägaren i fråga i efterhand skulle anmäla och påstå att dess häst utstått onödigt lidande pga detta.
Detta är information jag tagit del av från veterinärer och veterinärstuderande.

Det en veterinär kan göra är att lindra symptomen - alltså själva klådan. Till det kan man bli erbjuden div antibiotika men antibiotika botar inte ett exem, det bara lindrar i problemområdet som i ett fall med exem är endast symptomet.Man kan ta ett blodprov och ett blodprov kan ge dig eg. inga svar alls mer än att man kan se lite olika värden, normala och onormala. Utifrån det kan man sen gissa sig fram till vad vissa värden kan bero på osv.. Jag försökte få ett njurprov men det gick inte. Det var enl vissa inte möjligt att ta ett njurprov och enl andra fick man inte göra en sån biopsi utan enl. dem godkönd anledning (och exem var tydligen inte tillräckligt) och andra påstod att de i en sån biopsi inte kunde hitta något ändå utan att resultatet sulle vara lika dufust som ett blodprov. Ja, jag har pratat med MÅNGA kliniker och veterinärer.

Tack för ditt långa svar!

Förstår var du menar och letar givetvis anledningar till eksemet på flera plan. Min häst är en känslig häst i sig själv, ffa magen är mycket lättpåverkad. Vi har haft mycket problem med styngflugan och därför avmaskat mot det. Dock började mjället komma innan, men blev värre efteråt. Problemet med den rubbningen är att det började innan avmaskningen. Dvs avmaskningen inte är det utlösande. Knotten är... Jag märker inte knott, ibland inte heller mygg eller broms. :o

När jag fick veta att knott fanns nu fick jag förklaringen till varför problemet börjat och kan nu behandla symptomen. Grundorsaken till eksemet tror jag att jag vet, men där behövs tid. Under tiden är fokus på att behandla symptomen så att symptomen inte förvärrar grunen sas. Bryta den onda spiralen.

Det går ju åt rätt håll iallafall som skönt är :)

Studier om eksem finns ju ett flertal, dessutom publicerade.

Här är en förkortad version.

http://hippocampus.slu.se/aktuellt/lasmer.cfm?201

Här är den fullständiga.

http://ex-epsilon.slu.se/archive/00001223/01/282_Louise_Lindberg.pdf

Sen vet man att just eksemhästar är oerhört känsliga i magen, därför är alla förändringar av ren ondo och ska göras så skonsamma som möjligt.
Immunförsvaret finns till största delen i magen, störningar orsakar ett omedelbart resultat ofta i form av att hästen börjar klia sig mer och mer.

Olika mag och tarmstabiliserande medel är därför väldigt bra för dessa hästar, speciellt om man är medveten om att en störning kan komma som te x en avmaskning.

Många eksemhästar är dessutom allergisk mot flera saker, och kan även reagera på annat också. Dessvärre kan det vara svårt att urskilja varför en reaktion har kommit, men grundstommen till start är bitande insekter.

Njurarna har sällan någon orsak i detta, förr trodde man så idag vet man att om hästen har njurproblem då är det en väldigt sjuk häst.
Däremot har man sett vid enstaka tillfällen att levern kan ha blivit överbelastad, fast det har bara skett i väldigt grava fall av eksem då värdena har påvisat någon form av förgiftning vill jag minnas.

Det finns en del andra studier, dessa omfattar både eksem och fång och här har man påvisat en förbättring av åkomman när magen och dess immunförsvar har stärkts.

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/71/1/367S

http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?tool=pubmed&pubmedid=12418783

Som jag tolkar dina inlägg så förespråkar du alternativmedecin istället för att följa de djurskyddslagar som säger att du SKALL uppsöka vetrinär i första hand för att sen söka vidare.

Om jag inte missminner mig så hade du en häst med båda förändringar i hovform, hälta och eksem som sedan förvärrades av just alternativmedicin....dessutom fastslog du utan vetrinärs samrådan och utan prover att din häst hade problem med levern beroende av just hovförändringen ????
Detta orsakade en lång tråd här med massor av människor som var mycket upprörda över hur du behandlade din häst...från alternativare oxå !!

Måste erkänna att jag har svårt att ta dina råd på allvar men hoppas att din häst får advekat behandling från vetrinär...

och därav är det svårt för dem att både testa på en "godkänd grund" och sen välja behandling som enl. alla regler är okej. Om de gör något som inte kan grundas på fakta från deras böcker så kan de bli av med sina legitimationer - om hästägaren i fråga i efterhand skulle anmäla och påstå att dess häst utstått onödigt lidande pga detta.
Detta är information jag tagit del av från veterinärer och veterinärstuderande.

Ja jag är naturligtvis fullt medveten om en veterinärs ansvar.Men jag ser inte det som en nackdel.
Jag tycker att det är bra att veterinärer och även läkare för den delen bara får ordinera utprövad medicin. Jag ser inte det som en nackdel utan som en trygghet. Jag vill inte att min häst behandlas med något som är skadligt. Inte heller vill jag få farlig medicin utskriven till mig själv heller. Sedan är det klart att helt säker kan man aldrig vara men så är det med allt. Forskningen går alltid framåt och det hoppas jag att den kommer att fortsätta att göra.
Sedan är det klart att man kan använda naturläkemedel också om man vill. Jag är inte någon inbiten motståndare till det men jag tycker att det är lite märkligt att ifrågasätta en veterinär som du gör. Men jag minns i och för sig också den andra tråden. Jag antar att det är samma njurtester som i den tråden.

Av den anledning som du skrev ovan. De kan ej behandla exem. De tar inte exem på allvar i regel och problemet ä ju just också att de inte får göra sånt som inte står i deras böcker varpå det i regel inte heller spelar någon roll hur mycket erfarenhet de har eller om man byter veterinär.

Veterinärer är bra på att ta hand om sår, utföra operationer och smärtlindra. Men när det kommer till såna här saker är de väldigt begränsade upplever jag. Och exem tar de helt enkelt inte på allvar då de inte kan behandla det. Det är för difust och kan bero på så många olika saker, och det finns ingen ordentlig forskning i ämnet .

En snabb sökning i en databas med vetenskapliga publikationer visar att det finns 2335 veterinärmedicinska forskningsrapporter om hästars allergi, orsak, arv, behandling. 1850 av dem behandlar allergi med symptom i huden. Däremot finns det ju ingen veterinär som kan trolla bort det som hästen är allergisk emot utan det får varje hästägare försöka göra på egen hand. När det gäller det som kallas sommareksem (men som alltså kan förekomma långt in på milda vintrar) är det knott som man behöver skydda hästen emot. HH

Då minns du fel. Han fick ytterligare hudproblem vilket är fullständigt logiskt. Sätter du fart på utrensningen så syns ju det också tydligare på utrensningsorganen. Och för att undvika att hästen skulle må dåligt av behandlingen minskade vi dosen varpå problemen försvann. Idag är både exem, knölar och "fånget" :smirk: spårlöst borta. Tänk att det kunde ta 2 månader, något som med veterinärhjälp tagit två år utan resultat och flera veterinärer som vänt ryggen till med orden att de inte kunde något göra.

Ja jag är naturligtvis fullt medveten om en veterinärs ansvar.Men jag ser inte det som en nackdel.
Jag tycker att det är bra att veterinärer och även läkare för den delen bara får ordinera utprövad medicin. Jag ser inte det som en nackdel utan som en trygghet. Jag vill inte att min häst behandlas med något som är skadligt. Inte heller vill jag få farlig medicin utskriven till mig själv heller. Sedan är det klart att helt säker kan man aldrig vara men så är det med allt. Forskningen går alltid framåt och det hoppas jag att den kommer att fortsätta att göra.
Sedan är det klart att man kan använda naturläkemedel också om man vill. Jag är inte någon inbiten motståndare till det men jag tycker att det är lite märkligt att ifrågasätta en veterinär som du gör. Men jag minns i och för sig också den andra tråden. Jag antar att det är samma njurtester som i den tråden.
Jag håller med dig. Man ska alltid rådfråga veterinär först. Men som de själva säger - deras ord är inte lag. Deras kunskap är inte fullständig och problemet med hästvärlden är just att de ses som "fullständig sjukvård". Det säger personer under utbildning själva att de inte är. Tyvärr kan de som sagt inte rekomendera annat till sina patienter.

Jag ifrågasätter inte veterinärers kunnande, jag anser bara att de inte på något sätt delar med sig av en fullständig sjukvård. Och att man inte ska ta deras brist på kunskap som en anledning till att låta ett djur lida eller avlida. Man ska engagera sig och söka vidare på egen hand för det finns så mycket mer. Detta har jag som sagt fått även från veterinärer och vblivande veterinärer. Det är inget som jag hittat på själv.

Tack för ditt långa svar och för länkarna! Känner igen dem lite men det var ett tag sedan så jag vet inte om det var dessa jag läst.

Gav linfröolja länge mycket tack vare dig :) Tyvärr kom hästen på i somras, (juli) att linfröolja inte längre var ätbart. Nu har jag lyckats att ge honom Hippo LinCubes som jag förstår håller kvar lite mer olja än andra märken. Just nu ska ALL mat vara torr enl min häst...

När jag skriver detta kommer jag att tänka på att dessa vita mjäll också kom när jag började ge linfröolja förra gången. Frågan är om det är en liten reaktion till det också? Att det hjälper lite...

Mag/tarm osv är inte ätbart just nu eftersom jag måste fukta det...

Liknande trådar

Hundhälsa Ska ta det från början. Hunden är en mellanpudel som just fyllt 1 år. För ca 2 veckor sedan började han få som lite lite våteksem...
Svar
13
· Visningar
4 798
Senast: fijja
·
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 490
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka