Eksemhästar sommaren -08 - hur mår de?

Roheryn

Trådstartare
Min eksemhäst mår väldigt mycket bättre i år än han gjort någon gång sedan han fick eksem. Funderar lite om det beror på den behandling han får (vilket jag förstås hoppas!) eller om det beror på att det är ovanligt lite bitande insekter, eller något annat...?

Undrar därför hur "alla andra" eksemhästar mår i år?

Min häst behandlas med Switch var 3:e-4:e vecka, och smörjs in med Ökozon-preparat varannan till var tredje dag. Står dessutom inne nattetid, men har inget täcke. Hittills i år har jag sett två små "eksemskorpor" under magen, och en liten fläck vid ena örat som var lite skorvig och börjat tappa päls. Det är allt! Inget kliande, man och svans intakta, glad och frisk häst! Tänk om jag hittat "rätt" behandling, eller har jag bara haft tur hittills i år...? Hur är det för er andra? Vi bor på Västkusten, så svar därifrån är ju förstås mest intressanta.

Sv: Eksemhästar sommaren -08 - hur mår de?

Hej!
Min mår också rätt bra hittills,svullen i mankamen,har bara sett han klia väldigt lite. Tror att hans värsta problem började senare under sommarn förra året(tyvärr)men jag hoppas också. Jag började med täcke mycket tidigare i år,så det är svårt att veta vad det beror på,att det hitills är rätt ok menar jag. Det jag använt är,täcke,schamponerat honom med prob,och sprayat honom med prob hästdeo.
Hoppas din häst fortsätter att må bra och får en trevlig kli-fri sommar

Mitt lilla shettissto, som tidigare somrar kliat bort vartenda tagelstrå, har nu lååång fin man och svans och har bara kliat svansroten lite grand. Tyvärr får jag inte skriva här vad jag har använt, eftersom det är homeopatiskt.

Araben, som jag använde samma medel på, blev inte bättre av det utan jag använder Switch en gång i veckan eller varannan vecka och täcke när det är som värst. Han har ändå kliat av sig manen, men han har inga sår eller eksemfläckar.

Inga problem med eksemet så här långt, han får ha sitt täcke annars hade han själv blivit arg. I övrigt inga konstigheter, linfröolja i magen och Horsol 1-2 ggr per vecka.

Mitt lilla shettissto, som tidigare somrar kliat bort vartenda tagelstrå, har nu lååång fin man och svans och har bara kliat svansroten lite grand. Tyvärr får jag inte skriva här vad jag har använt, eftersom det är homeopatiskt.

Det får du väl visst skriva?
Ökozon är ju inte heller vetenskapligt testat, vad jag vet, och jag skriver glatt att jag använder det....

Ja det får man om preparatet har ett namn;), men man får inte länka till företaget då det anses som reklam.

Det piller som det handlar om är Culicoides, det är inget nytt preparat utan cirkulerade friskt på prov hos många islandshästägare för ca 10 år sedan. Kruxet är bara att det inte innehåller vad det sägs innehålla, på den tiden fick man ingen sådan förteckning. Men pillret sades innehålla nedmalda knott, fast vid analys verkade innehållet vara mer socker och något annat. Fanns det knott, så verkade det i varje fall inte vara många. Och egentligen är inte hästen allergisk mot själva knotten, utan dess bett.

min häst har ochså haft sin bästa säsong, än så länga i alla fall.
har inte börjat klia sig än.
eksemfläcken under magen är knappt märkbar.
det som var annorlunda i år är att han tappade päls på var sida om mankammen i våras som nu har växt ut.
mjällar mycket men hålls i shack med schamponeringar/ olivolja och horsol då och då.
på svansroten syns syns inga tecken på mjäll.
täcke på dagarna och installning på nätterna som vanligt.

nu har jag en smart häst och står i ett bra stall där jag tycker att installningen fungerar utmärkt.
har lagt beslag på en box med dörr ut mot en rasthage.
han går ut när det är knottfritt samt gör sina behov där, perfekt.

Fast är det inte det som är själva "poängen" med homeopati - att man späder ut den verksamma substansen tills den i stort sett inte finns längre..... Och det som då återstår torde vara sockerpiller!

det stämmer 1 droppe av det verksamma ämnet spädes efter ett speciellt schema, storleksgrad 1 droppe i världshaven.
hela grejen går ut på att vattnet "kommer ihåg" den verksamma substansen.
såg ett program från ett av deras lab.
medicinen fungerade "utmärkt" dvs försökspersonerna blev " friska" och det var mätbara resultat i labbet så länge det inte var blindtest.

Bor också på västkusten, har min för 2:a säsongen nu, och hon är bättre än förra året. I år har jag iofs motat olle i grind, varit tidig med täcke o behandling, förra året var jag ju oförberedd. Men nu har hon gått utan täcke i 2 veckor (ta i trä...)

Min eksemhäst står på lösdrift med flugtäcke och huva. Behandlas med horsol några gånger i veckan. Han har inte kliat sig ngt hittills. Han kliade sig inte ifjol heller, men då stod han inne om nätterna.

edit:

Fast nu bodde ju inte jag på väskusten förstås!

Senast ändrad:

Bor inte på västkusten heller men skriver ändå :p

Det är stor skillnad för oss, krubban sitter kvar, inget behov av täcke än *peppar peppar* :banana: Han har dock mkt skorv tvättade av honom idag vilket var skönt ibland tyckte han.
Hästen får linfröolja i betforn och vi sprejar och kladdar med insektsmedel och nylanders.

Jag har en fråga om knott och jag antar att ni är experter.. Fick rekomendationen att ta in min ena pålle när de är som värst och jag skäms att fråga, men när är det igentligen? Ett tag innan skymningen och tills det blivit mörkt eller? Hur är det på morgonen? Tacksam för hjälp,,

Jag bor på västkusten ca 1 mil fågelvägen in i landet i en riktig knotthåla.:(
Den här sommaren har hittills varit den bästa på sex år. Thora är bara lite mjällig i manen och svansen, men inga sår. Det verkar inte ens som om hon kliar sig ute, fast det finns både träd och stolpar att ta till. Hon går ute dygnet runt med tillgång till vindskydd med tak. Där står hon och hänger de värsta timmarna på kvällen.
Hon är heltäckad med luva och hela kittet. Linfröolja, kiselgur och probimin varje dag blandat med en näve Hestekraft och maskrosblad. Nylandersmörjning 1-2 ggr/v vid behov. Citronellaspray också vid behov. Som tur är har det varit ganska blåsigt i perioder, då har hon fått gå utan täcke ett par dagar.
Det är bara att hålla tummarna att det håller i sig.

Skymning och gryning är de värsta knottiderna på dygnet.

Tack för ditt svar. Jag har börjat ta in hänne innan skymningen och tog sen ut henne igen när det var mörkt. i morse sov jag.. Jag ska se hur mycket det hjälper att ta in på kvällen, annars får hon nog stå inne över natten för att slippa morgonen. Om två veckor flyttar jag dem till en hage med ett traktorgarage i. Tror du att det kan hjälpa henne eller ska jag ta in då ändå?

Liknande trådar

Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 566
Senast: Stereo
·
Hundhälsa Har under ett par månader åkt fram och tillbaka till veterinären med min hund. Först var det torra pga torra och hårda krustor hela...
Svar
4
· Visningar
2 009
Hästvård (risk för långt inlägg) Hej alla ni som har eksemhästar eller tips om sådana! Jag har en svensk halvblodsvalack på 4 år, han är...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 697
Senast: Jaag
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 045

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka