alTR

Trådstartare
Min häst har eksem i man och svansrot. I början av sommaren så försökte jag smörja in och tvätta eksemen själv. Men han tappade mycket man. En gång när jag hade tagit mantag när jag red ut, när jag släppte hade jag en stor tuss man i handen. Han höll fortfarande på att klia och klia hur ofta och rikligt jag än smörjde med itch balm. Så till slut tillkallade jag veterinär. Han gav kortisonspruta och rådde mig att smörja in med hydrokortison salva en gång per dag på drabbade områden.

Men har någon av er något tips till mig? Hur ofta ska man tvätta rent m.m?
Är eksem bara under en period eller kommer han ha det hela sommaren? Jag har ett flugtäcke på han alltid när han går ute på betet, och han är ute där dygnet runt förutom när jag tar in han för att rida och sådant.

Sv: Eksem!

oh jag har också en eksem häst, han har detta hela somararen.
jag sköter på det viset att han går med eksemtäcke hela dagarna och nätterna. När det är jättemycket knott får han stå inne.
jag smörjer med nylanders/prob varje dag i man och svans. Jag duschar han varannan vecka i prob shampoo och tvättar då dessutom täcket för att det alltid ska vara så rent som möjligt. jag ger linfröolja också nu, vet inte om det funkar men testar det i år.

fick en chock när jag tog in stoet igår. hon är 16 år och har aldrig förr visat tecken på eksem och nu ser hennes svans för jävlig ut!!!!! förstår inte hur det har kommit, någon som kan svara på det?????? hon har blivit pedantiskt omhändertagen hela tiden! :( hur och varför kommer det nu????

Eksem är något som kan komma och gå, dessvärre.
Har stött på hästar som haft det i 10 år, sen helt plötsligt inte längre.

Börja behandla hästen som en eksemhäst och se om det blir bättre.

M-oaa

Jag har ett ganska nyköpt shettissto som vart iväg på betäckning och började då klia sig när de kom mkt knott/mygg.
Jag ska beställa ett uv skyddat flugtäcke

Men va ska man göra med manen, klippa? Eller de kanske blir värre då?
Har aldrig haft en som kliat sig.

Jag tycker inte du ska klippa manen, utan ha kvar den i så stor mån som möjligt som skydd.
Få på henne täcket så fort som möjligt! Stalla in när det är om mest knott. Behandla dagligen med något salva/medel som dämpar kliandet. Jag duschar min eksemhäst var 8onde dag också för att få bort gammalt mjäll ur pälsen.

M-oaa

M-oaa

okej, men jag är nybörjare på det här när det gäller eksem o sådant. Hur blir en eksemhäst behandlad?
Förresten så undrar jag om flugtäcke räcker eller måste jag skaffa ett eksemtäcke? Täcket har hals och täcker magen.

Äppelcidervinäger har visat sig vara en mirakelkur, även mot eksem.
Går att ge hästen i mat och vatten men även smörja in för flugorna gillar icke det! :)

Eksem kan även vara ett tecken på för mycket socker i foderstat (källa: Hästfocus).
Finns massa tips i förra numret av Hästfocus om just eksem och vad det kan bero på. Två stora artiklar :D läs dom om du kan!

M-oaa

Kan bara instämma. Köpte en häst för ca 15 år sedan med eksem. Första året hade han MYCKET problem. MAn och svans sköttes efter alla konstens regler och lite mer. Några år fortsatte det så. Den sommaren han gick på ett riktigt kraftigt bete men inga knott i sikte var problemen allra störst.

Han drabbades av erlichia för något år sedan. Han har därefter gått på mycket magert bete och stödfodrats med ensilage/hö som han går på under vintersässongen. Knott finns det däremot gott om.

De sista 5 åren har han nästan inte haft några som helst eksemsymptom. Han har dessutom en jättefin man och svans - han som alltid varit stubbad i manen och svansroten när sommaren varit över. Så kul att se honom som han verkligen ska se ut.

Skulle jag få en ny eksemhäst - ja, jag vore inte rädd för det men det som definitivt hade testats var magert bete - dvs i princip gamla ängar och sent betessläpp. Det kan vara värt ett försök. Dock är det ju inget som säger att det skulle fungera men det kostar ju egentligen inte något att testa.

Senast ändrad:

Det finns massor av eksem-kurer!
Det gäller att hitta det som passar din häst bäst.

Mitt halvblod får eksem varje sommar hittills som jag har haft henne. För henne gäller sandhage 06:30-14:30 på dagarna för att undvika de värsta knott-tiderna, och dels för att stallet jag står i har såna utetider. Eksemtäcke på ute - alltid, såvida jag inte rider förstås. Duschar och tvättar hela hästen med vanligt människoschampoo var 8-9 dag beroende på hur eksemen ser ut. Smörjer in med Bio*farmABs AVS 14 i svans och mankam varje dag och flugsprayar med mildare flugspray runt drabbade områden.
Det är min kur :D Funkar ganska bra hittills.
Dessvärre kan det bli lite varmt i solhettan med eksemtäcke, så jag hade tänkte klippa henne faktiskt. Svettas graciöst annars också. Lättare att hålla rent också.

Det finns massvis med medel ute på marknaden! Nylanders tex. (tjärsalva) funkade i nån vecka för mig förra sommaren - sen inte mer. Medan vissa hästar går jättebra på den vet jag. Prob skulle jag också vilja pröva.

Frankiiee: Äppelcidervinäger lät ju intressant, hur mycket tillsätter man då? Vet du om det finns några andra fodertips för eksemhästar?

Pigan: Precis (; Det är lite lurigt det där. Vet också eksemhästar som klarar magert bete. Det är ju lite olika. Beror väl lite på vart eksemen kommer ifrån kan jag tänka?

M-oaa

Har ett 10 årigt kallblods sto som för 2 somrar sedan visade tecken på eksem för första gången. Hon kliade bort största delen av manen. Hon har ganska tjock och kraftig man så det var svårt att hålla rent. Förra sommaren valde jag att klippa bort "halva" manen, alltså undersidan utav överhänget jämt med roten. Hon gick på magert bete, började mata i henne linfröolja, som hon nu har fått dagligen ca 2 matskedar dagligen i 1 år. Ännu i år har hon inte rört manen och hoppas det kommer att förbli så *peppar peppar* :banana:...vet inte nu vad detta beror på, men kmr att släppa henne på samma bete iår, och fortsätta med oljan dagligen.
Fick även som tips av en islandshästkunnig person som har lång erfarenhet av eksem att man INTE skall hälla och klotta massa krämer och sånt i manarna på hästarna , för detta orsakar att ännu mera smuts och sånt fastnar och lämnar dit. Hon oljar in roten helt och hållet med baby oil varje vecka. detta suger ju huden bra i sig och lär funka bra. Så om mitt sto börjar klia sig iår blir nog baby oil mitt första alternativ till att försöka hjälpa henne. :idea:

har en eksem häst, har nu börjat smörja med olivolja varje dag ohc ge ca 1dl äppelcidervinäger i maten samt plockat åkerfräken som innehåller silica, han har blivit mkt bättre, hoppas att du hittar ngt som hjälper din häst...

Det finns otaliga trådar om detta ämne om du söker i forumet...alla exemhästar är olika så vad som funkar på din kanske inte funkar på en annan.

Grundförutsättningarna är iaf att ha täcke dygnet runt, tvätta med t ex PROB-schampo eller Hexocil schampo ofta, minst 1 gång/vecka. Sen smörja med t ex Nylanders Hästkräm eller Horsol.
Sen spraya med mycket flugspray typ MD Hästdeo, Ultrashield eller liknande.

Allra helst ska din häst vara inne när det är mest knott ute. Tyvärr kommer han nog klia sig varje sommar hädanefter o det blir mycket jobb för dig men så är det att ha exemhäst.

Lycka till.

Jag brukar tillsätta 1 dl vinäger i ett mål om dagen. Det sägs vara väldigt bra mot mycket så prova det :)

Hejsan!
jag har en ponny med eksem och jag behandlar den med HORSOL.Det finns att köpa på apoteket.det har funkat jättebra,kliar sig näsyan inget och han har man o svans kvar.använder även eksemtäcke o luva för att skydda mot knott(svidknott) som oftast är anledningen till klådan.Han står även inne nattetid.Jag smörjer in skap varje dag men tjärsalva som håller insekterna borta.hoppas något kan hjälpa din kuse.yyvärr krävs det ganska mycket pyssel när man har en eksemhäst men vad gör man inte för sin ögonsten när man ser att den lider

Min häst har eksem i man och svansrot. I början av sommaren så försökte jag smörja in och tvätta eksemen själv. Men han tappade mycket man. En gång när jag hade tagit mantag när jag red ut, när jag släppte hade jag en stor tuss man i handen. Han höll fortfarande på att klia och klia hur ofta och rikligt jag än smörjde med itch balm. Så till slut tillkallade jag veterinär. Han gav kortisonspruta och rådde mig att smörja in med hydrokortison salva en gång per dag på drabbade områden.

Men har någon av er något tips till mig? Hur ofta ska man tvätta rent m.m?
Är eksem bara under en period eller kommer han ha det hela sommaren? Jag har ett flugtäcke på han alltid när han går ute på betet, och han är ute där dygnet runt förutom när jag tar in han för att rida och sådant.

Min Häst har oxå eksem fast bara under sommaren, han går då omkring i soltäcke ^^ som han nu älskar:love: om de e jättevarmt ute brukar jag ta in homom under de stoliaste timmarna. har alltid haft svårt med krämer och sånt, men för någon månad sedan fick jag en Aloevera spray som jag sprayar manen och svansroten, den fungerar jättebra!:D

Jag har skaffat mig aloe vera nu och ska testa den o se om den funkar :) För jag har hört så mycket bra om den.

okej, men jag är nybörjare på det här när det gäller eksem o sådant. Hur blir en eksemhäst behandlad?
Förresten så undrar jag om flugtäcke räcker eller måste jag skaffa ett eksemtäcke? Täcket har hals och täcker magen.

Jag skulle absolut investera i eksemtäcke istället. Det finns ett bra på H**ks för drygt 1000:- Täcket ska alltid vara på i hagen osv. Under de värsta insektstimmarna på dagen kan det vara skönt för hästen att stå inne och vila. Använd insektsmedel och någorlunda håll rent, om det uppstår sår, använd jodopax, sårspray och/eller helosan.

Hej, Mitt sto har haft eksem sen jag köpte henne för 8 år sedan och jag har provat alla krämer som finns på henne utan att hitta något bra. Vissa hjälper ett tag men sen blir det värre igen. Hon har alltid fått gå med täcke från mars/april tills vi tar in dem på hösten.
I år går hon utan täcke för första sommaren på 8 år. Hon har visserligen kliat bort lite man och svans, men inga sår.
Kom i kontakt med en tjej som talade om för mig att hon saknar en del mineraler och vitaminer därför har hon eksem. Nu har hon ätit dessa sen i våras och jag är jätteglad att hon kan gå utan täcke för hon är expert på att göra sönder dem.
Kommer att fortsätta med dessa mineraler och vitaminer hela tiden och förhoppningsvis så kommer hon att vara problemfri kanske nästa år.
kolla in mineralerna och vitaminerna på www.ameproducts.se
Sen är ju alltid aloe vera jättebra. (kolla bara så den är kallpressad)

Hoppas dessa kan hjälpa dig med.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
913
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Min nuvarande rakapparat som jag använder främst till ben och bikinilinjen tar liksom inte bort allt. På benen är det nästan alltid små...
Svar
12
· Visningar
880
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa Har snart ägt min engelska bulldog i 2 år, och peppar peppar, hon har varit frisk och väldigt fräsch i kroppen. Inga...
Svar
8
· Visningar
3 805
Senast: Hyacinth
·
Hästvård misstänker att min kille fått eksem. Förra sommaren kliade han sig frenetiskt i svans och mankam varje dag under sommaren när jag tog in...
Svar
7
· Visningar
1 331
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka