D

Doxa

Hejsan, Nougat, min älskade sköthäst har svåra eksem, han är alltså allergisk mot solen. På sommaren har han heltäckande eksemtäcke men nu är fortfarande eksemen i manen kvar. Han har sår och "mjäll" i "manbotten" och väldigt tunn och tovig man. Finns det någon salva eller dyl. som man kan ha för att få bort eksemet?
Tacksam för snabba svar :D

Sv: Eksem

Hejsan, Nougat, min älskade sköthäst har svåra eksem, han är alltså allergisk mot solen. På sommaren har han heltäckande eksemtäcke men nu är fortfarande eksemen i manen kvar. Han har sår och "mjäll" i "manbotten" och väldigt tunn och tovig man. Finns det någon salva eller dyl. som man kan ha för att få bort eksemet?
Tacksam för snabba svar :D

Soleksem yttrar sig på ljusa ställen såsom en ljus bläs, skär mule eller mycket vita gränsande skära karleder. Kort sagt, alla ljusa ställen som skinnet lyser igenom är oftast de som blir drabbade.

Den typ av eksem som har drabbat din sköthäst brukar härstamma ifrån knott och bitande insekter, men ofta blir många eksemhästar sk multiallergiska, dvs de kan även utveckla allergi mot annat också.
Så tror jag att det är i ert fall, hästen reagerar mot något annat med eftersom knott och bitande insekter fn är lite av en bristvara.

Var reaktionerna kommer ifrån är svårt att svara på, men titta på födointag samt den miljö hästen befinner sig i. Det finns mängder av preparat som lindrar klåda, AVS 14, Equilotion, silverlotion tillhör min favorit eftersom den dessutom är antiseptisk.

Liknande trådar

Hästvård misstänker att min kille fått eksem. Förra sommaren kliade han sig frenetiskt i svans och mankam varje dag under sommaren när jag tog in...
Svar
7
· Visningar
1 331
Senast: Roheryn
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 373
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Jag har ett islandssto som i år är 14 år. Hon har mycket man och svans och enligt tidigare ägaren så har hon inte haft eksem. Förra...
Svar
8
· Visningar
1 840
Hästvård (risk för långt inlägg) Hej alla ni som har eksemhästar eller tips om sådana! Jag har en svensk halvblodsvalack på 4 år, han är...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 688
Senast: Jaag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar