Sv: Eksem

Move_Over skrev:
Men hur är det då när andra hästar får sommarexem, alltså inte islandshästar, men min shettis har och har haft exem väldigt länge... Är det nån som kan svara på...varför?

Det är samma orsak till sommareksem hos andra raser och i andra länder – framför allt knott. HH

TonicWater skrev:
Det är inte solen som ger exem...

Det kan de vara, min häst hade soleksem, han brydde sig inget om insekter knott mm men kliade sig massor när det var soligt och inget under mulet/regningt väder. Han gick dock alltid med täcke och smörjdes dagligen.

Det var inte det första inlägget jag svarade på, det var angående om solen kunde ge eksem.
För att förtydliga mig så tror jag inte att solen ger islandshästars typiska eksem, dock hjälper den inte (andra faktorer spelar ju in, det var för övrigt det jag på nåt luddigt sätt ville säga med mitt första inlägg), däremot finns det faktiskt hästar som är överkänsliga för solen och utvecklar eksem.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
405
Senast: Sryoqwe
·
Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
630
Senast: Lyan
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 029
Senast: Stergo
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 427

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka