C

Carly

Vi disskuterade om eksem på hästar i stallet tidigare i dag. Islandsponnyägarna tyckte att "lite eksem inte var så farligt", medans halvblodsägarna tyckte att man skulle överväga att ta bort en häst med allt annat än lindriga eksem. Hur resonerar ni? Vart går gränsen för mycket eller lite eksem.

Sv: Eksem

Har man än häst med exem så tycker jag att man ska göra allt som står i ens makt för att hästen inte ska lida av det. Att ta bort en häst med exem tycker jag känns onödigt (så länge den inte lider och man använder exemtäcke och liknande).

Sara :devil:

Tyvärr är det så att en häst med sommareksem oftast lider. Det är ju iofs en definitonsfråga. Kliar den av man och svans samt får varande sår och inte kan vistas i solen så skulle iaf jag påstå att den lider.

En häst som inte kan vistas ute, ständigt måste smörjas med en massa klet och gå i täcken, inte får gå i en hage eller box där det finns något att klia sig på och om den kliar sig så den skaver bort tagel och får sår som man läser om en del här på forumet, anser jag har ett livslångt lidande. Sånna hästägare är egoister och djurplågare och tänker inte på sina djurs bästa utan enbart på sig själva. :devil: Rasen är skitsamma, det är individen det handlar om.

Jag ttcker att hästar som klarar sig ute med exemtäcke och då inte känner av exemet inte lider!

Sara

Håller med man ska absolut inte avla på en exemhäst!

Sara

kryptisk skrev:
Det beror ju på vad hästen är överkänslig mot :idea:
I stort sett inte. DEt är lidandet som är problemet. Går det inte att ta bort orsaken, mat od så är det inte mycket att göra. Har själv en häst med mycket lindrig eksem men mycket pyssel så jag vet hur kul det är.

Jag är en islandsHÄSTägare som har tagit bort en islandshäst med eksem och har en till med grav eksem. Jag tycker verkligen inte att eksem är "inget att bry sig om" - det kan utvecklas och ofta har hästar med knotteksem även andra allergier.

Eksem beror ofta på knott (svidknott), så finns det även hästar som har soleksem och myggallergiska hästar finns liksom andra allergier. Knott är dock vanligast.

Den häst jag tog bort blev fort dålig, fick bölder som inte läkte, man o svans försvann på enbart två veckor (trots skydd, täcke, installning o all skötsel). Cortisonsprutor lindrade inte klådan och det var inget alls att diskutera, hästen togs bort av djurskyddsskäl.

Den eksemhäst jag har idag klarar sej med täcke, med huva, maglapp, installning och smörjning av en ny salva jag blivit rekommenderad att prova som än så länge lindrat klådan något. Ifjol blev hästen akut sämre o fick cortison under sommaren som fungerade bra, nu var jag mycker tidigt ute o skyddade hästen redan i mars månad o klarar sej utan medicin. Den här hästen kliar sej inte hysteriskt el får sår, dock rosa partier på t ex skapet o mulen om jag tagit in honom för sent t ex (utsatts för knott).

Var gränsen går, det tycker jag att man ser själv. Hästar som ska klia sej oavbrutet så fort de har chansen, hela tiden, får sår - det syns helt enkelt i ögonen på dem hur pass illa det är. Då ska hästen tas bort!

Knotteksemhästar är dåliga halva året o mår bra halva året, på ett ungefär, så man måste avgöra hur mycket hästen ska tåla och lida. Ofta behåller vi hästarna för vår egen skull o det är jobbigt ta bort sin häst om man tänker den blir bra i november o klarar sej kanske ända till april-maj månad. Sedan är det dags igen för mer lidande.

Min häst har exem...å jag har gjort mycket genom åren för att få honom att må bra....jag vet inte hur man kalla hans exem lindrig/grav..han kliar man o svans... Jag tycker iallafall att man ska göra allt som går att göra....min häst mår ju som dåligast den här tiden men på vintern är han ju som vilken häst som helst...

Det var inte menat som att alla Islandsponnyägare har uppfattningen att "lite eksem inte är så farligt" . Det var vad Islandsponnyägarna i MITT stall tyckte...

*lånar knapp*

Finns det nån teori om att Isiseksem kommer av felaktig utfodring eller e de bara jag som fått de för mej ?

Tänker framförallt på dem som säger att de får eksem tidigt på våren/försommaren men försvinner framåt hösten... = Låter som reaktion på för mkt av "nåt ätbart ämne" för knott mm finns ju under hela sommaren och även hösten !

Jag har hört att de kan få exem pga för mycket protein och även socker....(som bla finns i det nya gräset)

Nej, vi måste tänka på att på Island - där ju islandshästarna kommer ifrån (om de nu inte är svenskfödda för all del el kommer från annat land) har så högt smpr i höet som vi aldrig kommer ifatt, kring 100-120 g/smrp. När så hästarna kommer hit til Sverige får de äta vårt usla hö och bete jmf mot Islands. Dessutom har hästarna flyttats flera ggr, gått igenom mycket, åkt flygplan mm stressmoment. Möjligen ka det vara så att det är en kombination av stress o "dålig" mat i Sverige som skapar eksem som en reaktion.

MEN då ska vi tänka på att vi även har ca 7% svenskfödda eksemhästar, liksom andra länder som Tyskland o Danmark ex har infödda eksemhästar. Varför? Troligen finns det disposioton av eksem, hästarna "ärver" från sina föräldrar. Svidknott finns inte på Island liksom i Svenska fjällen (mkt kort säsong), där eksemhästar läker ut.

Min äldre valack t ex, både mor var under sin livstid eksemfri, så även fadern. Som ettåring fick han eksem som med åren utveckades o blev sämre. Ju emr knott han fick emotta, desto sämre. jag har under åren provat alla möjliga tips o råd, från grushage, smörjor, homeopatmedel o gud vet vad under alla 9 år...

Det är knotten som styr hur hästen mår. Inte betet eller något annat.

Ang detta med protein - NU SKA VI HA BORT GAMLA USLA FÖRDOMAR!! Hästen ska alltid ha rätt med protein oavsett den har eksem el fång!!

Självklart ska man- alla hästägare - inte kasta ut hästen från fjolårshö i vinterhagen till nyutspirat vårgräs. Det är ju för tusan inte bra för någon!! Varje vettig hästägare byter foder o vänjer in vid bete under en längre tid.

Alla hästar - för att må så bra som möjligt och få ett bra immunförsvar - ska ha en rätt utformad foderstat. Om sedan eksemet beror på allergi - precis som vi människor lär vi inte bota det med att hindra dem leva som häster med bete osv.

Carly skrev:
Det var inte menat som att alla Islandsponnyägare har uppfattningen att "lite eksem inte är så farligt" . Det var vad Islandsponnyägarna i MITT stall tyckte...

IslandsHÄSTAR, snälla du...

Ponny sa man på -60 talet då man inget visste om islandshästen.

corzette skrev:
*lånar knapp*

Finns det nån teori om att Isiseksem kommer av felaktig utfodring eller e de bara jag som fått de för mej ?

Tänker framförallt på dem som säger att de får eksem tidigt på våren/försommaren men försvinner framåt hösten... = Låter som reaktion på för mkt av "nåt ätbart ämne" för knott mm finns ju under hela sommaren och även hösten !

Instämmer med Balderum och vill med dårens envishet upprepa att sommareksem inte är relaterat till protein eller sockerintag. Det är en allergisk sjukdom av samma slag som när människor är allergiska mot pollen eller pälsdjur. Hos häst är knott och mygg det allt överskuggande allergiämnet. Enstaka hästar kan vara allergiska också mot något annat. Men inte mot protein i allmänhet eller socker i allmänhet.

Däremot varierar det aktuella knottet i antal väldigt mkt från vecka till vecka, från hage till hage, från sommar till sommar osv. Mitt på en torr sommar brukar det vara ont om knott och så ökar de igen vid höstregnen. HH

Min häst har exem. Jag anser inte att han lider. Han har man och svans i behåll, dock är han lite svullen i svansroten och mankammen. De såren han haft var när svullnaden kom, då sprack huden eftersom det gick så snabbt. Det läkte på 2 dagar med Nylanders hästkräm. Han har lång utevistelse, utan exemtäcke. Tvättar exemet varje dag och smörjer in med Nylanders igen. Igår såg det riktigt bra ut, han var inte alls lika svullen som han brukar vara och han kliar sig inte lika mycket :) Ska snart testa en zinkkräm (tror jag det var), får se om det blir ännu bättre med den.

Förlåt då... :cry: :cry: .... Jag hade bara hört att exem kunde bli pga socker o protein...men jag visste inte... Men efter att ha läst detta så är man väll lite klokare ;)

Men hur är det då när andra hästar får sommarexem, alltså inte islandshästar, men min shettis har och har haft exem väldigt länge... Är det nån som kan svara på...varför?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
405
Senast: Sryoqwe
·
Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
630
Senast: Lyan
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 029
Senast: Stergo
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 427

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka