Sv: Eksem
Jag är en islandsHÄSTägare som har tagit bort en islandshäst med eksem och har en till med grav eksem. Jag tycker verkligen inte att eksem är "inget att bry sig om" - det kan utvecklas och ofta har hästar med knotteksem även andra allergier.
Eksem beror ofta på knott (svidknott), så finns det även hästar som har soleksem och myggallergiska hästar finns liksom andra allergier. Knott är dock vanligast.
Den häst jag tog bort blev fort dålig, fick bölder som inte läkte, man o svans försvann på enbart två veckor (trots skydd, täcke, installning o all skötsel). Cortisonsprutor lindrade inte klådan och det var inget alls att diskutera, hästen togs bort av djurskyddsskäl.
Den eksemhäst jag har idag klarar sej med täcke, med huva, maglapp, installning och smörjning av en ny salva jag blivit rekommenderad att prova som än så länge lindrat klådan något. Ifjol blev hästen akut sämre o fick cortison under sommaren som fungerade bra, nu var jag mycker tidigt ute o skyddade hästen redan i mars månad o klarar sej utan medicin. Den här hästen kliar sej inte hysteriskt el får sår, dock rosa partier på t ex skapet o mulen om jag tagit in honom för sent t ex (utsatts för knott).
Var gränsen går, det tycker jag att man ser själv. Hästar som ska klia sej oavbrutet så fort de har chansen, hela tiden, får sår - det syns helt enkelt i ögonen på dem hur pass illa det är. Då ska hästen tas bort!
Knotteksemhästar är dåliga halva året o mår bra halva året, på ett ungefär, så man måste avgöra hur mycket hästen ska tåla och lida. Ofta behåller vi hästarna för vår egen skull o det är jobbigt ta bort sin häst om man tänker den blir bra i november o klarar sej kanske ända till april-maj månad. Sedan är det dags igen för mer lidande.