AnnaKarinA

Trådstartare
Har ett litet russ som inackordering, matten bryr sig inte om honom så han är "överlämnad" i min vård kan man säga. Nu har han börjat klia sig grymt mycket, och på ryggen (från manens slut/manken) och typ 20 cm bak mot svansroten har han som typ skorpor. Pillar man på dem lossnar de och pälsen följer med, och han tycker det är så skönt så han står och grymtar.

Jag har badat honom med Lactacyd och borstar så ofta jag kan. Vad är detta och vad gör jag?
Trevlig valborg på er! :bump:

min svärmor har ett russ med exem som har samma symtom som du beskriver. men hon tog ut en homeopat förra sen sommarn och han har gått på någon sotts medicin hela hösten och vintern och än sålänge så syns inget på han, han kliar sig inte heller. så en homeopat är kanske att rekomendera.

Låter bra förutom att hästägaren inte ens betalar stallhyran, haha :smirk:
Ska fixa salva att smörja med. Tack ska ni ha :bow:

Låter väldans mycket som sommmareksem, vilket ofta beror på allergi mot knott (eller andra insekter, ibland också andra saker som fodret, damm, pollen m.m.).

Se till att ha ett bra insektsmedel - Switch pour on brukar funka bra, men har nackdelen att man inte bör duscha hästen när man använder det. Annars är eksemtäcke att rekommendera - finns bl.a. på H**ks.

På min islandshäst med eksem använder jag täcke + Nylanders hästkräm. Täcket är på dygnet runt, smörjer in gör jag där han har sår/kliar sig + i skapet och under magen varannan-var tredje dag, och så tvättar jag hela hästen med grönsåpa en gång i veckan, ungefär. Med denna behandling klarar sig min häst utan sår och utan att klia bort någon man eller svans.

För egen del tycker jag att ett eksem täcke är A&O vid utevistelse.Plus smörja de dagligen tills man ser att sår och annat klingar av,sedan smörja varannan dag tills 1 gång i veckan.Har själv en vallack som kliar sig blodig vid manke,panna,svansrot och länd om inte täcke ligger på och huva med öron är påsatt.

Liknande trådar

Hästvård Hola, Jag har en inhysning i mitt stall. Enligt uppgift lär den ha eksem. Ägaren har inte haft den så länge varför det inte kan...
Svar
14
· Visningar
3 496
Senast: Boj
·
D
Hästvård Märkte idag att min häst har tappat pälsen under svansen på skinkorna.. Huden är fläckig, precis som där har suttit skorpor som lossnat...
Svar
16
· Visningar
3 304
Senast: Dundret
·
P
Islandshäst :D Jag är så himla lycklig! Har sett över ekonomin för att skaffa isis i höst eller vinter och nu verkar det som att det går, om jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 039
Senast: Phillippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar