Sv: Eksem

Jag kan inte rida med exemtäcket kvar på min häst, men det händer att jag kör henne med täcke på. Men vid ridning kan det hjälpa mycket om man använder magplattan från exemtäcket, ser ganska roligt ut men fungerar jättebra.

Oftast rider jag helt som vanligt men om hon har en jätterirriterad dag så kan det vara svårt att skritta av, vid några tillfällen har jag då valt att rida på för fullt till stallet, snabbt av med grejorna på med täcke och skritta av förhand, vilket min häst uppskattar jättemycket. Även när vi skrittat av uppsuttet så är jag snabb på att få på täcket.

Hur funkar det när ni rider era eksemhästar på sommaren? Har ni täcke/huvan på?

Dagtid brukar det inte vara så mycket insekter så då går det bra utan. Skogen kan vi bara vara i när det blåser ordentligt. Annars håller vi oss på mindre vägar på somrarna, finns en del med gräsbevuxen mittdel så det är mjukt underlag. Efter kl.17 går det knappt att rida, bara om det blåser.:(

Mina döttrar har förr om åren ridit min häst med täcke men det kräver ju att man rider utan sadel och spännena till magplattan är ständigt ivägen, gör jätteont att hamna på. Jag tar bara magplattan och använder sadel när jag rider när det är mycket insekter, tror inte jag skulle sitta kvar annars.... barbacka kör vi bara när det är lugn och fin häst

KL på er
Boett har ridtäcke numera....

och nej, på min tid så smörjde jag in hästen noggrannt innan vi red ut. Red ofta senare på kvällen pga värmen. Fungerade utmärkt.

Jag rider inte med eksemtäcke, skulle kännas väldigt knöligt och inget vettigt skulle bli gjort i ridningen. Men jag sprayar med flugmedel och har en vanligt hoppluva eller vad dom kallas på honom för han blir otroligt irriterad av flygfä på huvudet och öronen.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
535
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 409
Senast: Stergo
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
901
Senast: skogaliten
·
Hästvård Min häst fick idag ett broddtramp när vi var ute och red vilket jag märkte efter jag kommit tillbaka från ridturen. Han blödde lite...
Svar
3
· Visningar
271

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka