eksem salvor

E

Enigma

Finns det någon här som vet en bra eksemsalva för islandshästar? och var man kan köpa den?

Sv: eksem salvor

De flesta välsorterade hästsportbutiker har mycket av den typen, det finns alvor och lotion i långa banor. Säkrast är butik med inriktning på islandshäst, och vad man skall välja ja se de måste man nog prova sig fram.

Grunden är dock en bra foderstat, att skydda hästen under sommarhalvåret med insektsskydd såsom täcke samt spray och ev installning nattetid.

okej, men vet du någon bra salva? Har hört mig för lite i butikerna men det finns så många olika och de vet inte riktigt vad det är för salvor och jag har inte så stor erfarenhtet av sånt så därför frågar jag här.

Jag använder Nylanders och beckolja. Sen som Boj säger en bra foderstat. Jag gav kraftfoder (K grund) hela sommaren plus bvit och vitlök för att inte ändra för mycket i foderstaten. Han hade i stort sett ingen eksem i år. Täcke och en blåsig hage är inte dumt det heller.

Säger precis som föregående; En bra foderstat, täcke, flugspray och möjligen inne nattetid.
Salvor och andra eksem-medel är helt individuellt. Det som fungerar på min häst fungerar inte för fem öre på någon annans.
På min fungerar Bidrottningens produkter mycket bra!

Lycka till med letandet!

"Dream as you'll live forever, live as you'll die today"

Under 8 års tid med en häst med svår eksem, har vi provat många olika preparat. Vi har kommit fram till att AVS14 funkar bäst i mankam, svansrot och pannluggshårbotten. Fräscht och okladdigt. Den bästa salvan på sår på skap, ben i ansiktet, under magen etc tycker vi är "Superbra Grön salva-någonting". Finns i de flesta hästaffärer.

Det enda vi har kvar att prova nu är Ökozon.

nästan det enda jag jag har använt i sommar är olivolja.
han har aldrig varit så fin som den här sommaren inga sår och knappt kliat sig.
där eksemen sitter är det hårt och torrt, mjukar man upp det så kliar det inte lika mycket.
har schamponerat man och svans och sedan smort med olivolja i man och svansrot varje vecka.
regnar det nästa dag så är det bra.
men man skall vara försiktig med olja när det är varmt och full sol ute för det är inte bra.
alltså inte smörja på morgonen innan man tar ut dom.
har smort med lite olja bara för att mjuka upp på kvällen när jag tagit in honom vid om det är sol nästa dag.
han har en torr fläck under magen den smörjer jag rejält varje dag.
när det varit mycket sol och värme har jag använt avs i stället som är fettfri. har dock inte märkt att han kliar mindre med avs än utan.
hade avs hela förra sommaren och då åkte en stor del av manen.
har haft gröna salvan på skapet där han brukar bli biten.
samt spray och täcke " bucas"

Var på ett föredrag om bl.a eksem för några veckor sedan. Veterinären som talade då (och som själv hade islandshästar) ansåg att man bör göra följande för att hålla sin eksemhäst så symptomfri som möjligt:

1. Försök skydda från det hästen är allergisk mot, dvs svidknott när det gäller sommareksem på islandshäst. Lämpligen använder man täcke och/eller håller hästen inne när det är mycket knott ute (dvs gryning och skymning när det är vindstilla och inte regnar...). Insektsmedel kan också vara bra. Switch har dokumenterad effekt mot knott (och fästingar).

2. Håll hästen ren. Tvätta med ett vanligt, milt schampoo eller grönsåpa.

3. Återfetta huden. Denna veterinären rekommenderade Natusan barnolja, men menade att de flesta salvor som innehåller fett och som inte blir alltför kladdiga (dvs drar åt sig smuts...) är OK. Hon rekommenderade generellt INTE olivolja, eftersom det förekommer allergiska reaktioner mot det (men på en enskild häst som inte reagerat på det tidigare är det OK).

4. Håll hästen i allmänt god kondition - fodra med analyserat grovfoder kompletterat med kraftfoder och mineraler.

Kontrollera först att inte hästen är överkänslig mot olivolja! Jag fick kalla ut veterinär som fick ge kortisonspruta..... Tydligen tålde inte damen olivolja som jag mitt pucko trodde skulle vara så "naturligt".
Switch + alger i fodret året om (men mer på sommaren) fungerar på min dam. Förstärkt med Nylanders och AVS-14 vid behov.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
525
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
690
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Hästvård Alla tips mot kliande hud på häst mottages tacksamt. Salvor, fodertillskott, tvätt etc. Ska till hööks över helgen märkte att där finns...
Svar
15
· Visningar
757
Senast: Vinur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka