Eksem på importer

Det fina avelsmaterialet som du så snällt vill tillåta att importeras, skulle inte heller finnas utan exporten, eftersom det är grundförutsättningen för att hästaveln på Island ska kunna bedrivas och utvecklas överhuvudtaget.
Det behövs inte längre. Hästarna utanför Island är tillräckligt bra. Eller menar du att aveln på Island behöver sponsras för att överleva? Om du menar det, så är det nog snarare dags att uppdatera den Islänska aveln så att risken för sommareksem mer eller mindre försvinner.

Det vore enkelt att ta alla hingstar och ston som givit avkommor som fått sommareksem efter export ur aveln. Gjorde man det konsekvent så skulle problemet i alla fall avsevärt minska.

Jag kan också bara se att det är motiverat med import om man söker någon speciell egenskap som är svår att hitta här i Sverige. Och där kan det vara stam, bedömning, tävlingsresultat, blup eller färg som avgör.

Men en fux med medelgoda gångarter och Kirjuberg- och Hrafn-blod, det behöver inte importeras.

Lobelia, du har helt rätt när du påpekar att man borde avla fram exemfria hästar, det är bara lite svårt eftersom vi vet inte vilka det är som har exem.......
Isländska uppfödare sponsrar faktiskt ett omfattande forskningsprojekt, troligen det största som är i gång just nu.
Jag har helt övertygad om att såsmåningom kommer vissa blodslinjer att "felmärkas" vid export dvs stämplas med "risk för sommarexem".

Så syftet med att importera hästar ska vara att skapa en marknad för att islänningarna ska få sålt sina hästar och kunna avla vidare?
Barnsligt..
Självklart inte, jag är helt övertygad att alla uppfödare, både Isländska och svenska, skulle helst vilja behålla alla fina hästar de föder upp, men de måste visst leva också.

// Doddi

Hmm du vet väl att det sto som har den finaste exteriören i världen är svenskfödd? Å att en av de allra högst bedömda hingstarna i världen också är det?

Oj oj.....

Just det Svenskfödd men helisländsk avel. Diva är efter Mökk fra Varmalaek och Freyja fra Tumabrekka och Askur från Håkansgården är efter Kveikur fra Midsitja och Tibra fra Asgeirsbrekku om jag inte minns fel. Jabb verkligen svensk avel.....

// THE

Isländska uppfödare sponsrar faktiskt ett omfattande forskningsprojekt, troligen det största som är i gång just nu.

Och det ska dom ha en stående ovation för, eftersom de har förstått vikten och allvaret i det hela. Det är nämligen så att, när hästen hamnar i andra ledet hos uppköparen förringas risken för eksem radikalt av säljaren. Många förstagångsköpare förstår inte riktigt vidden av detta problem, som i sig inte behöver bli ett problem hos rätt person.

Ibland skulle jag vilja önska detta, att alla eksemhästar hamnar hos erfarna människor och de utan eksem hos förstagångsköparen. Men nu är det precis tvärtom, de som är erfarna har förstått att detta kan bli riktigt plågsamt för hästen och undviker detta mycket för hästens skull.

Så syftet med att importera hästar ska vara att skapa en marknad för att islänningarna ska få sålt sina hästar och kunna avla vidare?
Barnsligt..
Självklart inte, jag är helt övertygad att alla uppfödare, både Isländska och svenska, skulle helst vilja behålla alla fina hästar de föder upp, men de måste visst leva också.

Vad är då syftet med att importera halvbra hästar (som det finns gott om i länder med mindre eksemrisk) med så där en 50% risk att utveckla eksem?

Jag vet faktiskt inte, vi exporterar hästar, inte importerar. Importen tar ni Svenskar hand om ;)

// Doddi

Självklart har hästarna ifråga isländsk stam. Det har faktiskt ALLA islandshästar... :D

Nu var inte frågan ifall det var svensk avel eller inte utan huruvida det fanns FINA SVENSKFÖDDA islandshästar för LinnK att köpa. Exemplen tog jag för att de 2 faktiskt är fina svenskfödda islandshästar och därmed har mindre eksemrisk än motsvarande importerade islandshästar. Jag pratar om konsumentled (dvs vilken sorts häst det är bäst för LinnK att köpa) och du pratar om produktionsled (hur hästarna har avlats fram). Det är 2 helt skilda saker!

Det är oftast klokt för en säljare att fundera på varför kunden köper och hur man gör sin vara attraktiv...

Jasså du kommer från Island, det ger det du skrivit ett nytt perspektiv.

"Denna diskussion är alltid lika intressant. Att du titlar dig själv som försvarsadvokat för rasen är också intressant. Om alla delade dina åsikter i denna fråga då skulle det inte finnas speciellt bra islänningar här i Sverige.
De som har avlat fram denna ras är otrolig beroende av exporten på gott och ont."

Varför skulle det svenska avelsarbetet bli lidande av att vi enbart importerar kvalitetshästar? Visst vore det trist om alla fina hästar försvann från Island, men hästarna är inte beroende av Island för att fortplanta sig, det funkar lika bra i Sverige eller Danmark.

Just det Svenskfödd men helisländsk avel. Diva är efter Mökk fra Varmalaek och Freyja fra Tumabrekka och Askur från Håkansgården är efter Kveikur fra Midsitja och Tibra fra Asgeirsbrekku om jag inte minns fel. Jabb verkligen svensk avel.....
Det är det som är så fiffigt förstår du, att vi kan avla Islänsk avel i Sverige. Lika bra hästar och betydligt minskad eksemrisk. Dessutom så kan vi veta om Hingst och Sto fick eksem efter export från Island. Och därigenom sortera bort eksemhästarna ur aveln. Det ger ju oss en fördel jämfört med Island, som ju inte kan göra denna sortering.

Bäst är ju att avla på importerat material, där man med säkerhet kan se eksemanlagen. Och på det sättet producera eksemfria Svenskfödda hästar. När man avlar på Svenskfödda hästar, så blir det litet mera osäkert igen. För då så ser man inte lika lätt eksemanlagen längre.

Så ur konsumentens synvinkel, är det mest eksemsäkra som man kan köpa, en Svensfödd häst med Importerade föräldrar som varit i Sverige i många år utan att utveckla eksem.

Nästan rätt på stamtavlorna Askur är u: Ljosbra fra Asgeirsbrekku. Divas pappa heter Mökkur, men det antar jag bara är en felskrivning...

hmm ja....
Enligt hestur.is databasen är Askur u Tibra fra Asgeirsbrekku men det kan iofs vara fel.

"Tíbrá Ásgeirsbrekku, Viðvíkurhreppi Skagafirði, SE1987203629"

Det med Mökkur har med Isländsk grammtik att göra och där har namnet Mökkur följande former:

Här är Mökkur
Jag talar om Mökk
Jag har ridit Mekki( På en ridkurs för W Feldman faktiskt)
Ja går till Mökks el Makkar

Jag har lite svårt med att låta bli att böja på Isländska, men det var allså ingen felstavning.

/ THE

Min pålle importerades -99.
De två senaste somrarna har han blivit tunnare i manen och fått klåda i öronen (enligt tidigare äg.). Så kan kan säga att han har eksem.
Jag tror att hästar som verkligen har eksemanlag utvecklar det, oavsett hur mycket man skyddar dem när de anländer till Sverige. Om inte annat kommer det året därpå... Är det INGA hästar på Island som har eksem?? Tycker inte det verkar så?! :confused:

Jag kollade Askurs hemsida. Antar att ägarna har koll på saken! Adressen dit är: www.askur.nu

Ok men det gör det ganska svårt för oss svenskar att förstå vilken häst du menar. De flesta av oss som inte hållit på i 10-tals år med islandshästar kan inte böja isländska substantiv. :confused:

Askurs Härstamning
F.
Kveikur fra´ Midsitju IS 1163

Ff.
Gustur fra´ Saudarkro´ki IS 923

Fm.
Perla fra´ Reykjum IS 4119

M.
Ljosbra´ fra´ Asgeirsbrekku SE 87203629

Mf.
Pja´lfi fra´ Keldudal IS 1089

Mm.
Tibra´ fra´ Gilsfjardarbrekku IS 3806

Om det va någon som undrade.. Mvh /Carro

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
386
Senast: Sryoqwe
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 476
Senast: Hazel
·
L
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 356
Senast: Dentaku
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
682
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama