Eksem på Grand danois!?

R

raija

Hej. Jag hoppas att någon här kan hjälpa mig. Min GD tik har fått eksem som ser ut ungefär som psoriasis. Jag har varit hos veterinär med henne och det enda de gjorde var att ge henne en penecillin kur på en månad och sen skulle jag bada henne i svavelschampo två gånger i veckan. Visst har hon blivit bättre dvs fläckarna är inte torra längre och hon har nästan helt slutat "noppra" sig, men hon är inte helt bra. Jag har ingen uppfödare som jag kan rådfråga då jag räddat min tik från hundhem. Någonstans har jag hört om en hudsjukdom som i funnits på GD, men jag inte komma på var eller när jag hört/läst det. Snälla ni, om någon av er vet det minsta om det här så svara. Tack på förhand.

Sv: Eksem på Grand danois!?

Hejsan... ja, det finns vissa teser om hudproblem framför allt inom vissa färger... därimot är jag mycket intresserad i hur din hunds exem ser ut...kan du snälla skicka ett PM och beskriva det mer ingåeende.... kanske med en bild på det... sen ska jag ge dig lite mer kött på benen om du vill.....

Vart sitter eksemen ?

Finns det över hela kroppen eller är exemen begränsade till en viss del av kroppen på hunden?

Hej.
Eksemen sitter på sidorna av kroppen, precis där hon kommer åt att noppra. Hon har inget på benen, huvudet eller magen men enstaka fläckar på nacken. Nu har det gått en tid sedan jag skrev men fläckarna finns kvar men de är inte längre hårlösa. När hon löpte i april så förvärrades det och hon nopprade tills pälsen försvann. Nu kan man skönja rosa partier i det vita (hon är harlekin). Jag vill helst inte pula i henne en massa medeciner om jag absolut inte måste. Det hon fick av vet hjälpte ju inte alls. Nu badar jag henne i svavelchampo någon gång i månaden och smörjer med aloe vera när hon nopprar frenetiskt. Någon somm vet eller har nått tips om vad det kan vara?

Har du pratat med uppfödaren?

Vilken uppfödare pratar vi om ? ( Du kan PM:a om du inte vill skriva här )

Jag vet en hel del som haft problem genom åren med exem på sina GD...

Maytin kanske har någon idé ?

Tiken kommer från det sk "doberman-rescue" stället utanför Höganäs som stängdes av polisen förra sommaren.

Hej.
Min tik är nu borta........ Efter noga övervägande så beslutade jag att hon skulle få somna in istället för att lida mer både fysiskt och psykiskt. Beslutet var väldigt jobbigt men jag tror/vet att det var rätt för framför allt för hennes skull. Vi räddade henne ialla fall och gav henne en ärlig chans, sorgligt nog så fungerade det inte. Trösten för mig nu är att jag vet att hon inte lider och behöver vara rädd längre.

Hej.
Min tik är nu borta........ Efter noga övervägande så beslutade jag att hon skulle få somna in istället för att lida mer både fysiskt och psykiskt. Beslutet var väldigt jobbigt men jag tror/vet att det var rätt för framför allt för hennes skull. Vi räddade henne ialla fall och gav henne en ärlig chans, sorgligt nog så fungerade det inte. Trösten för mig nu är att jag vet att hon inte lider och behöver vara rädd längre.

Var det så illa, ja då gjorde du nog rätt. Inget kul precis men man vill ju inte att dom ska lida.
Kanske din hund hade Demodex? Det kan vara mycket svårt att bli av med.

Liknande trådar

C
Övr. Hund Snacket om Grand danois har väl gått upp och ner under årens lopp. Grand danois är ju en av gruppen doggar (Deutsche Dogge), dogg...
2
Svar
31
· Visningar
8 607
Senast: FrittePower
·
Övr. Hund Min tik som nu är snart 2 år gammal blir helt galen när vi möter andra hundar ute på promenader. I all annan hantering är hon helt...
Svar
11
· Visningar
8 418
Senast: Swannie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka