ojoj.. hmm.. tja, har den löss eller annan ohyra brukar man ju hitta dessa i pälsen. Då kliar sig väl hästen bara, utan att det blir något särskilt i huden.. antar jag..
eksem däremot.. (iaf sånt jag sett.. mest på isisar men även andra) då blir huden mjällig (stora grova mjäll, inte de där små vanliga) huden blir tjock och veckig.. typ.. hästarna brukar väl klia mest i man och svans, men många islandshästar jag har sett kliar även ansikte, ben, under mage, snopp.. allt där man kan komma åt..
En riktig eksemhäst är väl en som utvecklar eksem helt enkelt?.. Nu kliar det ju ofta också vid pälsbyte, så om hästen bara kliar då så är det väl inte eksem...
Så vitt jag vet så är man inte säker på om det är bete, sol, insekter eller kombinationer som orsakar klådan... men på den isisen min kompis har är det ganska uppenbart att det är mest insekter iaf.. han har inte gått på något bete precis, och täcke har han hela sommaren, och ändå kliar det.. det startar när insekterna kommer och håller på tills de fryser ihjäl.. insekterna alltså..

En häst som "bara" kliar man och svans är enligt mig lika mycket eksemhäst som någon annan...