Eksem Häst?

Sv: Eksem Häst?

Detta med att få magen i balans, (förutom att skydda mot insekter), verkar vara A och O.
Ska själv prova Protexin nu, för att se om det kan förändra något.
Svart havre ska också vara bra, föreläste Stina Helmersson (islandshästboksförfattar-guru) häromdan.
Min eksemhäst har också fått hosta, om även måttlig bara vid ridning just när man sätter igång.

Vad är Proxetin? Är inte så påläst eftersom detta är nytt för mig.. Svarthavre är det oxå nåt att rekomendera?

Min häst får nu Mustangs musli numera och det verkar vara någorlunda bra, fick ett tag ponnypellets från Kraft, det funkade inte var precis som att hon satt i halsen och hostade upp det...

Hon får oxå linfröolja och vitlök och nu har hon fått nåt för hostan, clear breath... tror jag det heter...

Jag har oxå haft veterinären ute som sa att det var lindrig bronkit och hon fick först nån slags kortison,men det känns som om det skulle vara bättre om det kunde lösas på annat vis...

Nu har jag skrivit mycket om min häst och inte svarat så mycket på tråden.... Är ny här så vet inte om jag gjort fel.. Det var ju inte riktigt meningen...

Alla synpunkte är välkomna så du gör inget fel med att diskutetra din situation :)

Du säger själv att du märkt skillnad när du tog bort betfor - är inte det en positiv effekt?
Vet vad du menar- som ägare till exemhäst "griper man efter alla tänkbara lösningar" och ibland testar man flera teorier på en gång...
Prova att göra en sak i taget så vet du vad som fungerar.

Har fått lära mig att det där med att hästar kan "tåla" betfor under en lång tid kan bero på att det kan ta väldigt lång tid att bygga upp en intolerans mot just socker.
Socker växer till svamp i magen sk candidasvamp.
Jämför med människor- behöver vi socker?? NEJ det gör oss sjuka och tjocka i för stora doser!

Tycker precis som Tölva att hästmänniskor tycks tro att betfor är ett måste i foderstaten! Betfor är inget fodermedel en häst måste ha för att må bra- vissa t.o.m reagerar som tex exemhästar- med allergi som visar sig bla i form av klåda.

Förstår inte varför vissa av er är så negativa till denna metod. Har ni provat? Det är ju knappast så att det är farligt för hästen. Eller är ni rädda att ni ska ha fel och att faktikst era hästar blir bättre...? Man börjar ju undra när ni bara hastar ur er synpunkte utan att faktiskt prova...

Det handlar absolut inte om att svälta en häst som ngn tidigare skrev. Skulle man inte kunna ge tillräckligt mkt hö så att hästen klarar hålla bra hull? Dock inte sagt att hästarna ska vara feta- det mår ingen bra av!
Det handlar precis som ngn tidigare skrivit om att hålla magen i balans. Själv ger jag så "rent foder" som möjligt- inget som hästen verkligen inte behöver.

// Lotta

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
832
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
386
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
480
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 835

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Black Friday
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat