Eksem Häst?

E

Emilia

Vad använder/rekomenderar du för salvor mot lindrig sommar eksem? Jag har testat allt möjligt och skulle vilja veta om det finns något mer.

Sv: Eksem Häst?

börja istället med att ta bort det som orsakar exemet!
Märker en tendens hos folk med exemhästar att de bara är ute e att lind´ra symtomen (dvs att smörja på ngt på utsidan) vilken i sig kan lindra för hästen men den blir absolut inte bättre.

Mina islandshästar (10 st) har blivit 90 % bättre / eller helt bra genom att ta bort allt foder som innehåller socker (dvs ex betfor, bete mm)

Som du sa själv, ta bort det som orsakar. Knotten! Sockret tror jag inte orsakar eksemet.

Emilia skrev:
Vad använder/rekomenderar du för salvor mot lindrig sommar eksem? Jag har testat allt möjligt och skulle vilja veta om det finns något mer.
Jag har med framgång använt beckolja och hydrocortison omväxlande i början av sommaren. Sen ingenting i höst.
Har dessutom varit med i ett akupunkturprojekt som inte är utvärderat än.
Han har gått på bete hela sommaren dygnet runt.

Senast ändrad:

Emilia skrev:

Den största boven till eksem ligger hos bitande insekter, därför är det naturligt att börja skydda hästen mot dom. Allt annat är sekundärt såsom smörjmedel, fodertillskott etc. Ett eksemtäcke är grunden, sen kan man behandla diverse sår och klåda med olika preparat. Dessa är mera individuella, så vad som passar bäst och vilka som inte funkar måste man nog tyvärr belasta sin plånbok med.

Myter som att hästen inte tål bete, socker eller protein kan du i stort sett lägga på hyllan, det finns hästar som har allergisak reaktioner på annat också men de finns oftast en grundorsak till varför de andra allergierna kommer. Mitt tips är att prova med eksemtäcke nästa säsong, och under hösten/vintern var noga med att grunda hästen med en god vård på alla plan.

Täcke är absolut viktigaste och sedan ta in hästen när knotten är som värst.

Där jag är finns fler hästar med exem men de är helt symtom fria. Förutom det jag nämnt så köper ägarna ett "kit" med produkter att ge i maten (Ökozon), tvätta och smörja med efter ett bestämt schema. En av hästarna ska visst ha haft stora problem förut men är symtomfri. Det minsta kittet kostar ca 2.300kr.

Täcke framför allt, sedan använder jag Superbra grön sommarsalva från hälsinge honung.

lottali skrev:
Mina islandshästar (10 st) har blivit 90 % bättre / eller helt bra genom att ta bort allt foder som innehåller socker (dvs ex betfor, bete mm)

Samma här! Mina två eksemhästar har blivit mycket bättre sedan jag tog bort betforet och bytte kraftfoder till ett med mycket låg sockerhalt.
Tips! Vårda magarna på eksemhästarna. Se till att de är i balans, så ökar motståndskraften hos de här redan utsatta individerna.
Skydda hästen mot insekterna:
Boett eksemtäcke, flughuva (de har ofta extra känsliga ögon också)
Och alltid möjlighet att gå in i lösdrift, gärna med köldridå, som ännu mer bidrar till att hålla insekterna på avstånd.
Håll extra rent i lösdriften för att inte locka insekter.
Smörj in allt som sticker ut utanför eksemtäcket med valfri salva.
Nylanders hästsalva är en populär variant.

Lycka till! (från en som levt 10 år med eksemhästar) ;)

Tack så mycket för svaren!
Jag hade exem täcke på henne men hon bara rev sönder det, när hon kliade sig mot träden och busade med hästkompisarna så började dom bita i täcket.
I sommras smörjde jag in med Nylanders hästkräm och ett myggmedel från föllinge som funkade mycket bra men jag skulle så gärna vilja bli av med exemen på henne.
Men denna sommar har varit betydligt bättre. Nu har hon iallafall man, svans och panlugg kvar det hade hon inte förra sommaren.

Exemhästen (en irlänsk ponny) i vårt stall hade förra sommaren ett "flugtäcke", stod inne på natten, smordes och tvättades med produkter med tjära i. I år har han haft boett exemtäcke + huva, stått inne på natten, behandlats med Horsol, fått linfröolja samt tvättats regelbundet. I år har han inte kliat sig mycket alls och verkat må riktigt bra.

Boj skrev:
Den största boven till eksem ligger hos bitande insekter, därför är det naturligt att börja skydda hästen mot dom. Allt annat är sekundärt såsom smörjmedel, fodertillskott etc. Ett eksemtäcke är grunden, sen kan man behandla diverse sår och klåda med olika preparat. Dessa är mera individuella, så vad som passar bäst och vilka som inte funkar måste man nog tyvärr belasta sin plånbok med.

Myter som att hästen inte tål bete, socker eller protein kan du i stort sett lägga på hyllan, det finns hästar som har allergisak reaktioner på annat också men de finns oftast en grundorsak till varför de andra allergierna kommer. Mitt tips är att prova med eksemtäcke nästa säsong, och under hösten/vintern var noga med att grunda hästen med en god vård på alla plan.

MYT???!!!

Har du över huvudtaget provat?!
Detta sätt är billigt och absolut´inget som är svårt att prova.
Som ngn tidigare skrev så är det jätteviktigt att magen är i balans. Studier på människor med exem visar att de som regel har en mage i obalns- får man ordning på det problemet kan man slippa följdproblem som ex exem!

Har hör att anledningen till att exemhästar är känsliga för knott (ofta även andra insekter) är bla att de svullnar upp i huden (huden blir tunnare) (ff i man och svansrotenn som det sen kliar) och på så sätt blir blodkärlen lättillgängliga för ex knott. Tittar man i en hage med en exemhäst och 10 "vanliga" så är det ovanför/runt just exemhästen alla flygfän är!

// n som också har 10 års erfarenhet av exemhästar!

Exemtäcken är absolut jättebra till hästar som kliar sig men det löser inte problemet!

En annan viktig sak är att regelbundet tvätta hästen, ex grönsåpa eller ngt milt djurschampoo typ Hexocil.

Knott/flug/insektsmedel är också ett tips- det finns flygfän även dagtid

min häst har varit jättefin i år.
han får alltid betfor för att det är bra för magen.
en tränare som för övrigt även tillverkar egna sadlar trodde inte ens att han hade eksem. som hon sa: ett mycket välskött eksem.
hon var imponerad.
för 5 år sen, innan jag köpt honom gick han inte ens att rida på sommaren pga av eksemen.
eksem går inte att bota bara lindra.
det som har skrivits i tråden är dom viktigaste sakerna att tänka på.
bra täcke, rengöring, smörja, flugspray, ta in på natten, bra bete och lite havre.
min häst blir lite fet men inom rimliga gränser. + 40
men att hålla en häst på lite foder gör eksemen värre.

gå in på tillverkarens hemsida och titta.
www.foder.daniscosugar.com
nu kan man ju kalla det för reklam för produkten.
men kan kan ju inte gå ut med vadsomhelst för det.
danisco är ett stort bolag med stor kunskap och resurser.
det är väl underbyggd information på hemsidan.
tror mer på den än den hemsnickrade versionen om betfoder.

Skulle verkligen vilja veta vad ni tycker om nödvändigheten att använda betfor. Mina eksemhästar har nämnligen blivit bättre när jag tog bort det från foderstaten.
Den innehöll ändå energi så det räcker.
Ibland upplever jag att hästägare tycker att betfor bara "måste" ingå i kosten.
Hur viktigt tycker ni egentligen att det är?
"Bra för magen", är det verkligen det?
Min ena häst får diaree av det, och den andra blir lös.(även av mycket små mängder)
Den tredje tål det.

Min islänning har alltid fått betfor förut men i våras fick hon tyvärr eksem för första gången och jag tog bort betforen.

Ja, självklart vidtog jag fler åtgärder ...

Men att just att betforen skulle haft nån inverkan vet jag inte, Hon är nu 9 år och fått betfor de sista 4 åren och inte haft eksem innan, men verkade som att hon dömde ut det själv, hon har alltid älskat det men helt plötsligt ville hon knappt äta det och det var i samband med att eksemen utbröt i våras, har inte gett henne det sen dess. Men hon har väl inte heller blivit bättre ja, eller det har hon väl...

Det enda jag tyckte hjälpt har varit eksemtäcket jag köpt, vad det nu hette Boett kanske, det var i vilket fall kanon.

Jag tycker jag provat det mesta utom alger som jag funderat på men varit lite tveksam till, känns som att jag vill undvika det i längsta men nu vet jag inte...

Nu har hon dessutom börjat hosta, aldrig gjort innan heller, antar att "allt" hänger ihop, blivit känsligae i och med eksem och utveckar nu hosta... Superjobbigt!

Ja, nu var det ju inte meningen att ta över din tråd..

Men det är nåt att tänka på med eksem kan det komma hosta. Nu säger jag inte att det alltid är så. Men jag tror att det finns ett sammanhang där... Typ korsallergi som det finns hos människor.

Jag är heller ingen expert så detta är bara mina egne funderingar. Och är det nån annan som VET eller har bra tips så tar jag gärna emot dom.

Men som sagt har jag hört detta med betfor, men är inte övertygad..

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
832
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
386
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
480
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 835

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Black Friday
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat