Eksem eller inte?

T

Twixi

Hej,
Jag har en häst som tappar sin man på sommaren. Jag börjar dock tvivla på att det är eksem eftersom manen faller av i tussar ända med rötterna. Det hela börjar från en dag till en annan på försommaren.
Har ägt henne två somrar och samma sak har hänt båda gångerna.
Hon kliar sig inte speciellt mycket och på vintern växer manen ut igen... Är lite "mjällig" i mankammen där taglet lossnat, men inga sår eller så...

Vad tror ni - kan eksem yttra sig på detta sättet?

(Jepp, jag använder eksemtäcke och smörjer och tvättar och allt det där....)

Sv: Eksem eller inte?

Prova klia, hur reagerar hästen? det är inte alltid eksem kliar, det kan också svida, vilket resulterar i att hästen inte kliar sig..
Det låter som någon slags allergi, min häst tappade stor del av svansen på samma sätt när jag tvättade den och inte lyckades få ur allt schampoo (som hon mest troligt var överkänslig mot), på bara några dagar hade hon ett kalt område stort som en femkrona..

Ta ut en veterinär att titta på det, ev kanske de vill ta odling för att utesluta hudsjukdom?

Lycka till :)

Ja en del hästar tappar helt sonika manen på det sätt som du beskriver, vilket är ett typiskt tecken vid eksem. Det är inte alltid det krävs att hästen kliar sig för att det ska klassas som sommareksem, men eftersom din häst verkar få detta enbart under sommartid så tror jag för min del att du får fortsätta hantera din häst som en eksemhäst överkänslig mot insekter.

Inte meningen att kapa tråden men får jag lov att fråga vidare:confused:
Upptäckte igår på vår nya ponny som vi haft knappt 2 veckor som har konstaterad soleksem vätskande pälslösa fläckar i nacken där inte eksemtäcket täcker helt, när han betar så är där en glipa på typ 5 cm. Trodde att jag skulle märka av eksemet just för att det börjar klia och då åker päls men icke. När jag släppte ut i morse så la jag på huva så nu är han helt täckt men de jag köpt honom av har inte tidigare använt det.
Vad gör jag nu:confused: Tvättar 1-2 g veckan med probshampoo och lägger i probolja några g vecka men kan jag göra nått mer ? Finns det nått som är bättre? Tänkte att jag i veckan skulle köpa Probimin även för magen, kan inte soleksem komma från obalans ? han får Linfröolja men det har han ju bara fått sedan vi fick hem honom så det hjälper väl inte i år....
Hu tar jag mig vatten över huvet och köper mig en eksem häst:crazy: Fast han är ju otroligt rar och snäll och vi har optimalt där vi bor för här blåser alltid och är inte så mycket ohyggliga insekter..
Ni rutinerade eksemhäst ägare snälla ge mig alla råd ni har:bow:

Liknande trådar

Hästvård Har tre hästar med eksem!! Tvättar, smörjer, eksemtäcken och inne om nätterna. Två av dem har alltid haft sår i pannan och öronen. först...
Svar
7
· Visningar
1 398
Hästvård Jag har ett islandssto som i år är 14 år. Hon har mycket man och svans och enligt tidigare ägaren så har hon inte haft eksem. Förra...
Svar
8
· Visningar
1 842
S
Hästvård Jaa, jag har ju fått en eksem häst hit hem, och jag har absolut noll erfarenhet av detta. Inte så bra kombination kanske: eksemhäst +...
2
Svar
20
· Visningar
5 468
Senast: Simply me
·
Hästvård (risk för långt inlägg) Hej alla ni som har eksemhästar eller tips om sådana! Jag har en svensk halvblodsvalack på 4 år, han är...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 701
Senast: Jaag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V