Eksem eller ej?

O

okay

Har en ponny som börjar att klia sig i slutet av varje sommar. Då ryker manen, men inget kli på svansen. Hon går med eksemtäcke. Det kliar lika mycket varma som kalla dagar. Även när det regnar. Är det någon som har några tips. Vill gärna ha mannen kvar
Okay

Sv: Eksem eller ej?

Fortsätt med täcke, smörj med Nylanders, AVS14, Equilotion eller liknande. Fllitigt användande av insektsspray hjälper också.

Regelbundna duschar, byta täcket ca 1 gång per vecka, men var noga med att skaka av det varje dag. Ev stalla in nattetid, den värsta tiden då insektstrycket är som värst.

Varför börjar hon att klia sig när hösten närmar sig,
när hon inte kliat på hela sommaren?

Jag har också en häst med exem. Han brukar klia sig lite redan på våren men man och svans brukar klara sig hyfsat fram till augusti. Det verkar som om myggen är värre nu. I alla fall i år när vi har haft så regnig sommar.

Jag har honom täckad med Boetts exemtäcke, smörjer med aloe vera och nylanders hästkräm.

Piggy

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 127
Senast: Kilauea
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
764
Senast: Oknytt
·
Hemmet Efter minst sju år av handdiskande vill jag inte mer. Jag älskar matlagning och som det är nu får jag diska minst 2 - 3 gånger om dagen...
2
Svar
39
· Visningar
1 143
Senast: Otherside
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 364
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka