Eksem -Ärftlighet (Islandshästar)

moli

Trådstartare
Att eksem är ärftligt vet jag, men i hur stor utsträckning? Jag har läst Marion Unkels gamla forskningsresultat som gjordes under 80-talet. Där framkom bland annat dessa siffror:

Hingst Sto Föl med eksem

Frisk + Frisk= 13.5%
Frisk + Eksem= 21.1%
Eksem + Frisk = 17.5%
Eksem+ Eksem= 37.5%

Och att det skulle ta ca 8 generationer av avlende på friska hästar (teoretiskt sett) för att minska eksemet. Då (1985) räknade M.U med att ca 18% av islandshästarna var drabbade och att 8års friskavel skulle minska den siffran till 5%. Hypotetiskt sett eftersom det är svårt att veta om en häst med båda föräldrarna kvar på Island som inte själv visar eksemtendenser kan bära på anlag för det. Siffrorna idag är mycket högre. Jag har hört att man räknar med att drygt 25% av alla importer har disposition för eksem.

Alltså; Jag förstår att det är stor risk att två eksemhästar får en eksemavkomma. (Har själv sett flera svenskfödda hästar med eksem där i åtminstone ett fall ena föräldern mig veterligen haft eksem)

Men vad jag inte vet är om en häst med en eller två eksemföräldrar kan vara HELT eksemfri, så att det vare sig ligger och lurar och bryter ut i viss miljö eller nedärvs till kommande generationer?

Finns det några som helst tester utformade idag?

Och finns det liknande forskning som den M.U gjort som visar statistiskt hur vanligt det är att eksemet ligger latent och hoppar över en generation eller flera?

KAN en avkomma efter en allergisk förälder vara helt frisk, utan att ha eksemgenerna om man har tur? Eller hur är det med det?

Hur är det med människor och våra allergier?

Tycker detta är spännande och intressant.

Vet inte om det forskas så mycket idag, men här kommer min personliga "forskning".
Jag äger en hingst med eksem och han har fått ca 70 avkommor i sverige och av dom har 5 eksem. Av dessa 5 hade 4 även eksemmamma.
Totalt har han betäckt 18 eksemston

Orkar inte räkna några prosenter på detta men det är mitt bidrag till eksemforskningen :p

Ska det bli riktigt intressant så vill man ju veta hur många som skyddas med täcke och liknande och om det gjorts sedan de var föl. En annan aspekt som bör tas med är hur många som stallas in eller bor i nästan knottfria områden. Får vi sedan med hur många av avkommorna som själva lämnat eksemfria avkommor börjar det bli högintressant.

Ännu intressantare blir det om man sluppit mörkertalet, det är många som inte gärna erkänner att deras häst har eksem. Tittar man sedan på var hästarna bor rent geografiskt så finns de ställen där det knappt finns eksemhästar och andra där procenten är stor.

Dom flesta finns i södra sverige. Själv har jag två kvar här hemma.

Jag mailade SIF´s avelskansli för att få ägaruppgifter på alla som har avkommor men sorry, dom hade inte tid :mad:
Gjorde det just för att kunna följa upp vad avkommorna själva lämnat, jag tycker det skulle vara ytterst intressant att få den informationen.
Av alla dom barnbarn jag mött har dock ingen haft eksem.

Jag tror att folk är ärliga mot mig när det gäller eksem hos deras avkommor/barnbarn. Jag vill ju endast veta det för att få statistik för min hingst, det är ju inget jag öppet går ut och publicerar en lista på :cool:
Vet ingen som går med täcke i förebyggande :crazy: syfte i alla fall.

Och hur kommer man åt en riktigt vettig statistik när det gäller eksemfrekventa områden eller inte??
Om hästen inte visar eksem fast andra eksemhästar i samma stall gör det så får man väl anse att hästen är ok, eller?

Även om hästarna mår mycket bra här hos mig, dom kan gå ute hela sommaren utan täcke så visst ser jag vilka som har eksem eller inte. Lite torrkliande i mankammen blir det allt, en del kliar bort en tuss men dom får oftast inga svullnader eller sår även om det har hänt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka