ekonomisk orättvisa mellan syskon

L

loch

Jag har två barn, en flicka som rider och en pojke som spelar fotboll... Flickans intresse kostar ju en väldig massa mer pengar än vad pojkens gör och det bekymrar mig (men inte barnen än så länge, de är bara 8 o 9 år).
Jag har försökt att "skämma bort" pojken med lite x-tra fina presenter när han fyller men trots att han fått sådant som han verkligen önskar sig så blir sakerna mest stående och samlar damm. Han har en minicross o massor av radiostyrda saker som han nästan aldrig leker med... han gillar mest att klättra i träd, leka ute, spela fotboll, cykla och spela TV-spel...
Hur löser ni andra föräldrar den ekonomiska orättvisan?
Jag har funderat på att sätta in lite mer sparpengar till pojken men det känns inte heller rätt för då blir det ju "orättvist" när de blir vuxna och pojken har ett mycket större startkapital än flickan...
 
Sv: ekonomisk orättvisa mellan syskon

Jag tycker inte att det är någon intressant form av orättvisa.

Om båda barnen får göra det de vill göra, så räcker det för mig.

Min son tog upp en diskussion om samma typ av orättvisa för ett tag sedan. Men jag svarade med kraft att om han hade velat rida hade han fått det och att han alltid har fått vad han behövt för sina intressen. Uppenbarligen trodde han mig, för samtalet tog slut direkt.

Jag tycker inte att frågan om lika mycket pengar är intressant, men det är bra om båda barnen kan vara ungefär lika nöjda. Dessutom får fotbollen mer pengar i form av offentliga bidrag (lite olika i olika kommuner).
 
Sv: ekonomisk orättvisa mellan syskon

Tack! :)
Jo, jag har verkligen ansträngt mig för att få honom intresserad av hästarna men det enda som är kul är att rida i skogen eller åka på utflykt... träna vill han inte.
Han får allt han behöver för sina intressen, det är sannt, och jag är noga med att han får egen tid med mig också även om det inte blir lika mycket som dottern eftersom vi har all stalltid och träningstid ihop, men han får ju istället mycket tid själv med sin pappa när de gör sånt som de båda tycker är kul (fotboll).

Skönt att få höra din åsikt, då kanske jag inte behöver fundera så mycket mera på det!
 
Sv: ekonomisk orättvisa mellan syskon

Håller med Petruska ,allt kan inte mätas i pengar ,huvudsaken att baren är nöjda med vad de gör. Har en dotter som har ridit hela sitt liv i stort sett , en dotter som ridit till och från ,slutade helt i tonåren och en son som hållit på med alla olika sorters bollspel även golf som är lite dyrare men billigt i jämförelse med ridning.Alla har fått göra det de vill och om de andra två velat rida så har de fått de . Under en period red faktiskt alla 3 .Kan väl också känna lite som du pga jag och yngsta dottern har en häst tillsammans som ju kostar mkt pengar och framför allt tid. Det känner jag nog mer att jag har gett mkt mer tid till den yngsta med träningar ,tävlingar och stallet varje dag. Nu är mina barn nästan vuxna alla 3 och förhoppningsvis nöjda med sin uppväxt och inte avundsjuka på varandra.
 
Sv: ekonomisk orättvisa mellan syskon

Hur löser ni andra föräldrar den ekonomiska orättvisan?

Förälder to be svarar.....:
Jag tänker såhär om rättvisa: rättvist är det att båda dina barn får ägna sig åt något fritidsintresse de gillar. Att du/ni som föräldrar låter barnet vara aktiv, hjälper till med skjuts, peppar, är entusiatiska, kommer på matcher/ridlektioner osv och tittar. Hur mycket pengar varje aktivitet kostar är inte intressant.

I min familj har pengar inte varit det viktiga. Inte heller som vuxna har jag eller brorsan jämfört "pengavärde" i tex gåvor och annat. Jag har inte ens en aning om ifall eller hur mycket brorsan tex fått i julklappar eller annat. De kan ha fått bidrag till sitt bröllop i våras, men jag vet inte ifall de fått det. Och jag bryr mig faktiskt inte heller! Det viktiga är att våra föräldrar engagerar sig, bryr sig om oss och älskar oss. Inte om vi får gåvor till visst värde eller inte.

Jag råder dig med andra ord att försöka "tänka om". Dina barn bryr sig ju inte om ifall den enas intresse kostar mer eller mindre. De bryr sig om att de får göra det de tycker är roligt!
 
Sv: ekonomisk orättvisa mellan syskon

Tack! :)
Han får allt han behöver för sina intressen, det är sannt, och jag är noga med att han får egen tid med mig

Det är precis sådana saker jag menar!

Ibland har jag en känsla av att barnen i en del familjer nästan måste rida för att bli sedda - det känns inte bra.

För att muntra upp dig ytterligare kan jag säga att mina barn är så gott som vuxna, och det var nyligen sonen och jag hade det här samtalet om hobbykostnader. Han ser sig alltså inte utsatt för ekonomisk mobbing under uppväxten.

I min egen barndom reste min mamma utomlands med min syster ibland och jag fick inte följa med då - systern var intresserad av sol- och badresor och jag hade en tävlingsponny. Men sen beror det ju på hur mycket pengar som finns i hushållet.

Sen beror det ju på familjeekonomin.
 
Sv: ekonomisk orättvisa mellan syskon

:bow: Tack alla! :bow:

Känner mig mycket gladare nu! :) Ska helt släppa mitt dåliga samvete över ekonomin!
Tack!
 
Sv: ekonomisk orättvisa mellan syskon

Du kan absolut släppa dåligt samvete!

Själv är jag allergisk mot ordet rättvisa, att försöka skapa det mellan barn är ju ogörligt. Man kan ju också ha det som jag, syskon som föds in i helt olika ekonomiska omständigheter, där kan jag aldrig göra något.
 
Sv: ekonomisk orättvisa mellan syskon

I min familj har pengar inte varit det viktiga. Inte heller som vuxna har jag eller brorsan jämfört "pengavärde" i tex gåvor och annat. Jag har inte ens en aning om ifall eller hur mycket brorsan tex fått i julklappar eller annat. De kan ha fått bidrag till sitt bröllop i våras, men jag vet inte ifall de fått det. Och jag bryr mig faktiskt inte heller! Det viktiga är att våra föräldrar engagerar sig, bryr sig om oss och älskar oss. Inte om vi får gåvor till visst värde eller inte.

Jag råder dig med andra ord att försöka "tänka om". Dina barn bryr sig ju inte om ifall den enas intresse kostar mer eller mindre. De bryr sig om att de får göra det de tycker är roligt!

Håller helt och hållet med om detta! :bow:

Jag känner aldrig någon avundsjuka gentemot min bror för jag vet att när och om jag behöver något så finns mina föräldrar där för mig. DET är viktigt!

/Timsetim
 
Sv: ekonomisk orättvisa mellan syskon

Så länge du inte favoriserar ett speciellt intresse som tex ridning så tycker jag inte du skall oroa dig alls. Jag menar inte ekonomiskt då utan hur du stöttar och är delaktig i barnens intressen.
 
Sv: ekonomisk orättvisa mellan syskon

Det jämnar ut sig i längden - om nån nu behöver bry sig om pengavärdet. Vilket inte är intressant. Har även jag dotter med hästar o son utan.

Med ett ex som inte tycker att hästar/ridning ska kosta, så fick sonen av honom ett tag ständiga påminnelser om hur orättvis mamma var... Moget, eller hur? :smirk: Tog då ett snack med sonen, som förstod precis hur jag tänkte (moget, eller hur! :bow::love:) - att det viktiga är att de får göra det de tycker är roligt! OCH - att de får samma tid/uppmärksamhet/intresse för sina hobbies.

Sonen har nu för övrigt kommit i en ålder då det börjar kosta mer - moppe, elgitarr, datorer etc. Viktigt då att sponsra även det. :bump::p
 
Sv: ekonomisk orättvisa mellan syskon

Jag tror:
Gör du detta till ett problem så tror jag att du kommer så ett frö till avundsjuka och ett småaktigt rättvisetänkt hos individerna.

Du har möjligheten att här skapa två individer som kan glädjas med andra istället för att fokusera på millimeterrättvisa.
 
Sv: ekonomisk orättvisa mellan syskon

Jo, nog gläds de och stöttar varandra redan nu! *stolt*
Igår när det var dags för hoppträning hade jag inte jämna pengar utan rafsade omkring här hemma för att slippa växla under lektionen... Då kommer min son med sin plånbok och vill gärna betala för syrrans träning! :love:
Och det är härligt att höra när de berättar för varandra om sina träningar... och hänsynen de tar till varandra när den ena kommer hem efter ett hårt pass...

Nej, jag ska inte göra det till ett problem, tack vare alla era svar så är det inte ett problem längre! :D
 
Sv: ekonomisk orättvisa mellan syskon

Så länge du inte favoriserar ett speciellt intresse som tex ridning så tycker jag inte du skall oroa dig alls. Jag menar inte ekonomiskt då utan hur du stöttar och är delaktig i barnens intressen.

Det är tyvärr så att fotboll inte intresserar mig, jag begriper mig inte på det bara... och jag älskar hästar!
Men min man älskar fotboll och begriper sig inte på hästar... så det finns ändå lite jämnvikt.
Men jag förstår att fotboll är viktigt för dom, krockar aktiviteter så är det alltid barnens aktiviteter som kommer i första hand, även fotbollen!
Jag kan inte ge min son kvalitetstid genom fotbollen eftersom jag inte begriper mig på den sporten, men vi har andra gemensamma intressen istället, sånt som båda tycker är kul (TV-spel, skåda fågel, baka, vandra sörmlandsleden, läsa mm.) och så är det jag som hjälper honom med hans läxor från musikskolan...
Eftersom pojken inte är hästtokig tror jag att han kan förstå mig när jag inte är fotbollstokig, jag kan ju inte låtsas gilla en sport som tråkar ut mig... eller?
 
Sv: ekonomisk orättvisa mellan syskon

Det är tyvärr så att fotboll inte intresserar mig, jag begriper mig inte på det bara... och jag älskar hästar!
Men min man älskar fotboll och begriper sig inte på hästar... så det finns ändå lite jämnvikt.
Men jag förstår att fotboll är viktigt för dom, krockar aktiviteter så är det alltid barnens aktiviteter som kommer i första hand, även fotbollen!
Jag kan inte ge min son kvalitetstid genom fotbollen eftersom jag inte begriper mig på den sporten, men vi har andra gemensamma intressen istället, sånt som båda tycker är kul (TV-spel, skåda fågel, baka, vandra sörmlandsleden, läsa mm.) och så är det jag som hjälper honom med hans läxor från musikskolan...
Eftersom pojken inte är hästtokig tror jag att han kan förstå mig när jag inte är fotbollstokig, jag kan ju inte låtsas gilla en sport som tråkar ut mig... eller?

Det är väl fullt logiskt om pappan som gillar fotboll är mer engagerad i sonens idrottande och du som gillar hästar är mer engagerad i dotterns ridning.

Vad jag menade är att barnen inte skall känna att deras idrott är mindre värd. Sonen får inte känna att ni hellre skulle se att han red tex.
 
Sv: ekonomisk orättvisa mellan syskon

Det är väl fullt logiskt om pappan som gillar fotboll är mer engagerad i sonens idrottande och du som gillar hästar är mer engagerad i dotterns ridning.

Vad jag menade är att barnen inte skall känna att deras idrott är mindre värd. Sonen får inte känna att ni hellre skulle se att han red tex.

:) Aha! :idea: Nä, vi stöttar dom i allt! Även trummor och fiol... :crazy:
 
Sv: ekonomisk orättvisa mellan syskon

Jag (som bara har ett barn...) håller med alla andra här - det är inte viktigt vad det kostar så länge båda barnen känner att de får lov att hålla på med det de tycker är roligt! Och att föräldrarna stöttar dem i det de gör.
 
Sv: ekonomisk orättvisa mellan syskon

Både jag och min syster rider, min lillebror har inte vart intresserad alls av någon sport. Inte ens spelat fotboll. Jag kan inte minnas att han ens vart medveten om vad ridningen kostar, ens om han gör det idag när han ändå borde förstå ;) Och jag kan inte komma ihåg heller att han fått finare presenter eller något.

Vi har vart nöjda alla 3, och det är väl det viktigaste! Trots då att min lillebror kostat 0:- och jag och min syster X antal tusen om året!
 
Sv: ekonomisk orättvisa mellan syskon

Rättvisa är ju faktiskt att alla har vad de "behöver", inte att alla har precis lika.:idea:
Jag har gett mina barn samma månadspeng trots att ridningen kostar mkt mer än innebandyn.
Det skulle inte kännas bra om den ena kunde gå på bio och tanka mobilen oftare bara för att h*n inte rider.:smirk:

Gör ni lika med julklappar och födelsedagspresenter oxå? Bara undrar, för den tanken har liksom aldrig varit aktuell i min familj som barn och jag gör inte så nu heller. Det kan skilja massor, men jag skulle aldrig kunna missunna brorsan något, och har aldrig hört mina barn klaga eller räkna om de fått lika många paket.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 992
Senast: cirkus
·
Övr. Barn Har en 8-årig son som har det lite jobbigt med sina känslor. Han har, och har länge haft det väldigt jobbigt och svårt med att visa och...
2
Svar
22
· Visningar
7 413
Senast: MiniLi
·
Småbarn Två förskolebarn och två olika förskolor. Behandlar dessa barn på olika sätt eller tycker olika. Barnen( tre års tjejer): Otroligt...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 879
Senast: Sar
·
Småbarn Har suttit ikväll och läst lite om olika symptom på adhd på barn. Någon här som har erfarenhet om detta? Det är vår son på 5år som...
2
Svar
24
· Visningar
4 134
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp