kolblakkur
Trådstartare
Letar efter mitt nästa boende och blir lite nyfiken på hur ni hade resonerat om ni hade varit köpare. Motivera gärna ert svar
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Letar efter mitt nästa boende och blir lite nyfiken på hur ni hade resonerat om ni hade varit köpare. Motivera gärna ert svar
Samtidigt är bostadslån det som garanterat minskar om man inte hittar på tokigheter och därmed även räntekostnaden medan månadsavgiften garanterat ökar över tid sikt så bör det löna sig med en avgift som kan förutsättas att inte höjas så mycket om man har tänkt att bo där länge.Tänker att det på det stora hela jämnar ut sig - låg månadsavgift innebär att det finns utrymme för högre lån, vilket ger högre inköpspris. Hög månadsavgift innebär tvärtom att inköpspriset blir lägre. Dvs i praktiken bli månadskostnaden en sammanslagning av lånekostnad + bostadsrättsavgift.
Ofta har yngre föreningar med mycket lån högre avgifter än gamla föreningar som hunnit betala av sina lån. Dvs med räntehöjningar kan avgiften höjas mycket. Å andra sidan har du troligen högre lån själv om du köpt in dig i en stabil gammal förening, och då blir istället dina bostadslån dyrare.
När jag köpt lägenhet har jag främst kollat på om lägenheten (storlek, läge osv) känts rimlig i förhållande till vad jag kommer få betala. Samt om det finns några större renoveringar/stambyten osv planerade som kan förväntas kosta en massa pengar.