Ekologisk kvarg?

Sv: Ekologisk kvarg?

Me två! ;)

Men jag börjar bli bättre och så fort jag undrar så frågar jag min bror som har stenkoll :p Han säger vad jag får och inte får handlar ;)

Om du köper ekologisk filmjölk, häller den i en tratt, som du innan stoppat i ett melitta-kaffefilter i, låter det hela rinna av under ng dag, så har du en bra hemmaproducerad ekologisk ersättning....

Nu är jag antagligen väldigt korkad, men vad är det dom silas bort? Som gör att det blir skillnad på fil och silad fil?

Håll utkik efter KRAV-märket. Då är det garanterat ekologiskt enligt deras regelverk som är bland de hårdaste i Sverige, och inkluderar både djurvälfärd och användande av kemikalier och antibiotika t.ex. :). EU-ekologiskt finns också, och den ser ut såhär. Om jag inte missminner mig ställer de främst krav på kemikalieanvändning och antibiotika och har inte alls samma krav på djurvälfärden som KRAV, men det är bättre än ingenting.

Jag köper nästan aldrig kvarg så har ingen koll på om det finns ekologisk men är de märkta med något/båda märkena så vet du att de följer ekologiska riktlinjer och är således ingen "fejkekologisk" vara ;)

Om det är svensk kvarg finns ingen som "bara" är eko (all ekologisk mjölk som produceras här är KRAV-märkt).

I övrigt är det relativt små skillnader i mjölkproduktion mellan KRAV och EU-ekologiskt. Den största skillnaden är beteskravet, alltså att en viss mängd av fodret måste BETAS i en KRAV-besättning. Är det EU-ekol räcker det med att djuren går ute och "gnager" (samma regler som för svensk konventionell produktion, dock krav på längre tid) och äter all sin mat inne.

Några specifika krav på antibiotikaanvändning finns inte i något av regelsystemen, där gäller det att välja svenskt för att få så låg användning som möjligt.

Håll utkik efter KRAV-märket. Då är det garanterat ekologiskt enligt deras regelverk som är bland de hårdaste i Sverige, och inkluderar både djurvälfärd och användande av kemikalier och antibiotika t.ex. :). EU-ekologiskt finns också, och den ser ut såhär. Om jag inte missminner mig ställer de främst krav på kemikalieanvändning och antibiotika och har inte alls samma krav på djurvälfärden som KRAV, men det är bättre än ingenting.

Jag köper nästan aldrig kvarg så har ingen koll på om det finns ekologisk men är de märkta med något/båda märkena så vet du att de följer ekologiska riktlinjer och är således ingen "fejkekologisk" vara ;)

Jo jag vet att KRAV funkar också. Men jag tror inte jag sett någon krav-märkt kvarg heller.

Mmm jag fattar inte hur svårt det kan vara att bara köra rakt av med öppna kort liksom?

För att då kanske vi skulle välja något annat?

bananer.jpg

Jag råkade prata innan jag tänkte när jag skulle fråga efter fairtrade-bananer häromveckan. Hon såg ytterst frågande ut när jag frågade om de hade andra bananer än slavbananer. :o

Jag råkade prata innan jag tänkte när jag skulle fråga efter fairtrade-bananer häromveckan. Hon såg ytterst frågande ut när jag frågade om de hade andra bananer än slavbananer. :o

Fulbananer heter det! En ica-affär i norrköping har slängt ut fulbananerna och säljer nu bara eko och fairtrademärkta bananer. De ska helst vara dubbelcertifierade för att vara hållbara hela vägen. :up: :)

Liknande trådar

Mat Varför ska det vara så svårt o få tag i vettig kvarg i större förpackning i sverige? Jag vill ha en god, lättsötad och smaksatt kvarg i...
2
Svar
33
· Visningar
2 448
Senast: bollen__
·
Kultur Nu frågar jag allvetande Buke igen. Har fått en låt på hjärnan, har hört den några gånger senaste tiden men kan inte hitta den i...
Svar
5
· Visningar
383
Senast: Tarnin
·
Trädgård & Växter Någon som vet vilken växt detta är? Den har börjat växa i en oöppnad jordpåse som min syster köpt. Ingen av oss är särskilt bra på...
2
Svar
21
· Visningar
1 160
Senast: ginnies
·
Juridik & Ekonomi Goddag allvetande Buke. Jag blev så förvirrad idag, hjälp mig tack. Jo, vi har ett huslån, eller rättare sagt vi har tre huslån ett på...
Svar
13
· Visningar
809
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30