Ekollonförgiftning - symptom

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Muffe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 3 023
M

Muffe

Ni som har/har haft hästar som blivit förgiftade av ekollon, vad hade hästarna för symptom och hur upptäckte ni det?

Sv: Ekollonförgiftning - symptom

Symtomen kan variera enormt. Vid akut förgiftning om hästen överlever, slutar att äta och dricka, kan svullna upp och få extrem slembildning i spottköttlrarna, personlighetsförändringar.

Smygande kan ge dessa symtom men i mindre grad och de kan komma och gå, de kan även bli överkänsliga mot foder, muskelförtvining, dåliga blodvärden och de inre organen blir påverkade, sköldkörtelproblem, kolik, fång till hör även sjukdomsbilden av bisjukdomar m.m.

En ekförgiftad häst få när den överlever mycket diffusa symtom och har alltid ett förkortat liv.

Liknande trådar

Hästvård Jag pratade med två veterinärer på kliniken när jag var där för Barkas senaste ultraljud. De kunde båda tänka sig att problemen vid... 2
Svar
20
· Visningar
1 768
Senast: sorbifolia
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Varje år drabbas flera hästar av ekollonförgiftning, något som kan undvikas om man har bra koll på vad som finns i hagen. Här får du...
Svar
0
· Visningar
60
Senast: Gunnar
·
Hästvård Cystor - era erfarenheter Vad hade ni för symptom? Vart satt den/dom, Opererade ni ? Vad för typ av operation gjordes ? Resultat ...
Svar
4
· Visningar
385
Senast: Bee
·
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
542
Senast: Mearas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rehabtid dragna tänder
  • FÅRtråden
  • Akvarietråden V