• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare lyckobubblor
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 017
L

lyckobubblor

Vad har ekollon för effekter på hästar?
Har för mig att de i stor mängd är giftiga, men vad är det för ämne och hur påverkas hästrana av det?

Sv: Ekollon

:bump:Ekollon har jag hört att om dom inte tål det kan hästen få fång.:bump:Det är inte så bra att dom äter det.Man får kratta:bump::bump:

Har inte koll på exakta ämnen och så... Kompisens häst blev ekollonförgiftad... Hittade honom i lösdriften med sprutande diarré och 35,4 i temp... akut till djursjukhus, där han fick stå i 3 veckor tror jag... Dom gav honom typ 30% chans att överleva. Gifter ger ju ofta leverskador, som tur var klarade han sig utan några märkbara skador. Dessutom blir ekollon som en drog, så hästen försöker dammsuga alla möjliga ställen efter ekollon... :crazy:
Hästen är idag 9 år, har problem med magen men det är svårt att säga om det beror på ekollonen (han har haft andra sjukdomar med)

Gå in under islandshäst så finns ytterligare en tråd och ekollon. Där har jag skrivit en del.

Liknande trådar

Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
360
Senast: Hedinn
·
Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
418
Senast: screen
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
600
Senast: Bamburine
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna
  • Småhunds ägare