Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det märks att de vet. du pratat med och kanske även du inte vet vad ekollon kan göra.
Det är som du säger en del hästar kan gå ett helt liv i en ekhage och snaska utan att de blir förgiftade.
MEN, så finns det den skara hästar som efter bara några få ekollonsintag blir förgiftade och skadade för resten av sitt liv.
Så att säga att ett och annat ekollon inte är farlig är ett mycket dumt påstående då det är helt osant. Man vet aldrig vilken individ som blir drabbad. Har man inte ägt en ekförgiftad häst så är man villig att chansa, det skulle jag med, men efter att ha ägt en ekförgiftad häst i flera år, sett vad det kan göra och då var det ändå gnaksa "lindigt" i mitt fall så skulle jag aldrig mer leka rysk rolett med en häst liv.
Har de väl fått smak och blivit beroende så spelar det ingen roll hur mycket bete eller annan mat det finns.
Det finns hästar som går genom staket och skadar både sig själva och andra för att komma åt dem i extremfallen.
Precis. Det som hänt med dessa hästar var väl att dom plötsligt fått smak för ekollon. Dom innehåller ju ett gift som gör hästen beroende, dvs hästen äter mer och mer och mer......
" Som en vet. sa till mej: "Hästägarnas oro för ekollonens skadeverkningar är större än själva skadeverkningarna på hästarna."
Den vetten skulle inte jag vilja träffa...Det är väldigt många vetter som inte har någon erfarenhet av detta och vi ägare hjälper ju inte till då vi inte sätter ihop symtom med förgiftningen eller talar om att hästen gått på ekmarker när den åker in och ut med diffusa åkommor. Så som en vet. sa - mörkerantalet avlivade hästar med ekförgitning är nog större än vi vet.
Eftersom jag även haft hästar med Erlichios så är jag lika noga med att försöka hålla fästingarna borta både från mig och min familj så mycket det bara går.
Därför anser jag att det är helt fel att påstå och säga att lite ekollon = ofarligt! Eller i ex. ett fästingbett = ofarligt!
Man ska påtala att alla inte blir drabbade men det spelar ingen roll om de äter tio ekollon eller bara får en fästing på sig innan olyckan kan vara framme vilket jag har erfarit själv.