Sv: Ekollon

Använd sökfunktionen så kommer mängder av svar upp gällande symtombild.

I riktigt akut läge tappad aptit, i vissa fall aggression, påtagligt dåligt allmäntillstånd. Vid smygande förgiftning finns andra symtom beskrivet i flera trådar.
Hittar du inte vad du söker så säg till.

Hej,

Om hästen inte formligen vräkt i sej ekollon så lär du inte se någonting alls. Mina hästar har genom decennier ätit ganska mycket ekollon utan att de blivit det minsta påverkade av det. Har pratat med flera veterinärer om saken eftersom man hört så mycket olika varianter.

Man ska inte ha hästar där det finns god tillgång till ekollon eftersom a) vissa hästar sätter i sej stora mängder, de flesta verkar få någon sorts smak på det.
b) Om hästar t ex går på bete eller liknande där det inte finns tillräckligt med gräs (eller tillskottsfoder) kan de få för sej att äta ekollon för att det inte finns något annat. Då är det kritiskt eftersom de också då får i sej stora mängder.

En vet. hade varit med om en häst som hade hela magsäcken full av ekollon och dött av det. Frågan är om det var "ekollongift" eller att de svällde eller vad det var, hästens magsäck rymmer ju 10 liter, så det motsvarar en hel spann ekollon.

Om hästen går och petar i sej ett och annat ekollon är inte farligt för en normal häst.

Intressant att höra t ex P Lundin eller ngn annan vet här uttala sej.

Mvh QP

Det märks att de vet. du pratat med och kanske även du inte vet vad ekollon kan göra.
Det är som du säger en del hästar kan gå ett helt liv i en ekhage och snaska utan att de blir förgiftade.

MEN, så finns det den skara hästar som efter bara några få ekollonsintag blir förgiftade och skadade för resten av sitt liv.

Så att säga att ett och annat ekollon inte är farlig är ett mycket dumt påstående då det är helt osant. Man vet aldrig vilken individ som blir drabbad. Har man inte ägt en ekförgiftad häst så är man villig att chansa, det skulle jag med, men efter att ha ägt en ekförgiftad häst i flera år, sett vad det kan göra och då var det ändå ganska "lindrig" förgiftning i mitt fall då det handlade om ett litet intag så skulle jag aldrig mer leka rysk rolett med en häst liv.

Har de väl fått smak och blivit beroende så spelar det ingen roll hur mycket bete eller annan mat det finns.
Det finns hästar som går genom staket och skadar både sig själva och andra för att komma åt dem i extremfallen.

Senast ändrad:

Precis. Det som hänt med dessa hästar var väl att dom plötsligt fått smak för ekollon. Dom innehåller ju ett gift som gör hästen beroende, dvs hästen äter mer och mer och mer......

Det märks att de vet. du pratat med och kanske även du inte vet vad ekollon kan göra.
Det är som du säger en del hästar kan gå ett helt liv i en ekhage och snaska utan att de blir förgiftade.

MEN, så finns det den skara hästar som efter bara några få ekollonsintag blir förgiftade och skadade för resten av sitt liv.

Så att säga att ett och annat ekollon inte är farlig är ett mycket dumt påstående då det är helt osant. Man vet aldrig vilken individ som blir drabbad. Har man inte ägt en ekförgiftad häst så är man villig att chansa, det skulle jag med, men efter att ha ägt en ekförgiftad häst i flera år, sett vad det kan göra och då var det ändå gnaksa "lindigt" i mitt fall så skulle jag aldrig mer leka rysk rolett med en häst liv.

Har de väl fått smak och blivit beroende så spelar det ingen roll hur mycket bete eller annan mat det finns.
Det finns hästar som går genom staket och skadar både sig själva och andra för att komma åt dem i extremfallen.

Hej,

Det är väl ungefär vad jag sa i mitt svar.

Vad jag menar är att TS inte behöver bli jätteorolig för att (om?) hennes häst ätit några enstaka ekollon. De flesta hästar får nämligen inga symtom alls. Att några blir jättesjuka är givetvis tråkigt, men inget man kan använda som norm.

Som en vet. sa till mej: "Hästägarnas oro för ekollonens skadeverkningar är större än själva skadeverkningarna på hästarna."

Jag kan ta ett jämförande exempel med fästingar - de är i de flesta fall ofarliga, men en del hästar (och människor) blir sjuka. Har själv varit med om människor som blivit helt panikslagna när de fått syn på en fästing och varit säkra på att de ska dö i hjärnhinneinflammation. De har alltså trott att fästingbett=sjukdom, och lite så verkar det vara med ekollon också.

Det är ju trots allt inte som att hästen äter idegran.

Mvh QP

" Som en vet. sa till mej: "Hästägarnas oro för ekollonens skadeverkningar är större än själva skadeverkningarna på hästarna."

Den vetten skulle inte jag vilja träffa...Det är väldigt många vetter som inte har någon erfarenhet av detta och vi ägare hjälper ju inte till då vi inte sätter ihop symtom med förgiftningen eller talar om att hästen gått på ekmarker när den åker in och ut med diffusa åkommor. Så som en vet. sa - mörkerantalet avlivade hästar med ekförgitning är nog större än vi vet.

Eftersom jag även haft hästar med Erlichios så är jag lika noga med att försöka hålla fästingarna borta både från mig och min familj så mycket det bara går.

Därför anser jag att det är helt fel att påstå och säga att lite ekollon = ofarligt! Eller i ex. ett fästingbett = ofarligt!

Man ska påtala att alla inte blir drabbade men det spelar ingen roll om de äter tio ekollon eller bara får en fästing på sig innan olyckan kan vara framme vilket jag har erfarit själv.

Senast ändrad:

Ja, men det förutsätter ju att det finns mer eller mindre obegränsade mängder av ekollon att äta.

Kanske märker en uppmärksam hästägare att a) det finns mängder med ekollon på hästarnas marker och b) de äter av dem. Då tar man bort antingen ekollon eller hästar.

Det SKA inte gå hästar där det finns massor av ekollon.

Mvh
QP

Precis. Det som hänt med dessa hästar var väl att dom plötsligt fått smak för ekollon. Dom innehåller ju ett gift som gör hästen beroende, dvs hästen äter mer och mer och mer......

Ja, men det förutsätter ju att det finns obegränsad tillgång - precis som jag skrev. Finns det bara ett och annat så är det ingen risk för de flesta hästar.

Mvh QP

" Som en vet. sa till mej: "Hästägarnas oro för ekollonens skadeverkningar är större än själva skadeverkningarna på hästarna."

Den vetten skulle inte jag vilja träffa...Det är väldigt många vetter som inte har någon erfarenhet av detta och vi ägare hjälper ju inte till då vi inte sätter ihop symtom med förgiftningen eller talar om att hästen gått på ekmarker när den åker in och ut med diffusa åkommor. Så som en vet. sa - mörkerantalet avlivade hästar med ekförgitning är nog större än vi vet.

Eftersom jag även haft hästar med Erlichios så är jag lika noga med att försöka hålla fästingarna borta både från mig och min familj så mycket det bara går.

Därför anser jag att det är helt fel att påstå och säga att lite ekollon = ofarligt! Eller i ex. ett fästingbett = ofarligt!

Man ska påtala att alla inte blir drabbade men det spelar ingen roll om de äter tio ekollon eller bara får en fästing på sig innan olyckan kan vara framme vilket jag har erfarit själv.

Hej,

Nej, naturligtvis finns det alltid en och annan som råkar ut för det som inte är så vanligt.

Jag har den största respekt för er som råkat ut för detta med era hästar.

Faktum är att de flesta hästar kan äta ett eller annat ekollon utan att bli sjuka.

Det är väl kanske som att jämföra människor som har allergier. En som inte tål att andas i närheten av en nöt t ex,

De flesta människor tål nötter.

Fästingar sprider diverse sjukdomar, men att bli biten av en fästing betyder inte per automatik att man drabbar.

Du som blivit drabbad förstår säkert skillnaden.

Mvh
Qp

Mvh
QP

Faktum är att det finns två typer av ekollonförgiftning och ska man jämföra med något så är det inte människor och allergi utan människor och narkotika. Det inte heller bara hästar som kan bli beroende av ek, det kan även drabba kor.

Det finns två typer av skador av ek. Det ena är den som drabbade hästarna på ridskolan. Det kan närmast jämföras med att de får överdos, en akut förgiftning.
Den andra formen är mera långsiktig precis som en människa som blir narkoman och inte överdoserar. Man dör inte av själva drogen utan av skadorna som den ger en i kroppen. Hos både hästar och kor så slår ett långvarig ekollon ätande med tiden ut njurarna och djuret dör av njursvikt.
Att sedan inte alla individer blir beroende är genitskt betingat samma sak som gör att vissa kan dricka alkohol och må bra andra blir akolister. Ingen vet innan man provat vem som ska drabbas.

Liknande trådar

Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 621
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 036
Senast: fio
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
492
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
587
Senast: Bamburine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30