R

Raider

Har fått tag på en superfin sommarhage åt ponnyn i sommar. Men det som oroar mig är att det finns några rejäla gamla ekar i hagen.. Alla har väl hört talas om hästar som "ätit sig beroende" på ekollon och sedan blivit jättesjuka - eller dött. Det jag undrar är.. vilken tid på året är det man ska vara extra uppmärksam? Det känns mest logiskt att det är runt sensommaren - tidig höst. Är det när ekollonen är fallna och ligger i solen och jäser de bildar gift? Hur fungerar det egentligen? Nån som är bra insatt? Tacksam för svar!
 
Sv: Ekollon?!

Jag skulle kollat på "sök", för nu har jag hittat massor..! Hur tar jag bort mitt inlägg ovan? Hittar ingen "radera inlägg" knapp? Det måste väl gå att ta bort det... eller??
 
Sv: Ekollon?!

Jag är osäker på när du ska undvika dem, men det säkraste måste ju vara att hägna in ekarna och hela det område där ekollonen faller. Då skyddar man ju även de fina gamla träden från gnagande hästar. :idea:
 
Sv: Ekollon?!

Vi har också ekollon i vår sommarhage. Vi har träden inhägnade på hösten för det är då man ska akta sig för dem!
 
Sv: Ekollon?!

Är hagen tillräckligt stor i övrigt kan man väl hägna in träden och området runt dem, så att hästen inte kan gå nära och äta.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 844
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ I början på förra året började jag må dåligt och sökte mig till vc. Jag fick en samtalskontakt som jag träffade en tid. I höstas tyckte...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 246
Senast: vtok
·
B
Hästvård Hej Vi har en hage som hästarna gå i på sommaren och där finns ekar. Vi brukar släppa upp de vid midsommar och då är det inga ekollon...
Svar
7
· Visningar
11 606
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 785
Senast: zoowie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp