Glimris

Trådstartare
Alla vet väl att ekollon är giftiga, men hur länge ?? Pratade med en gammal bonde som sa att giftet lakas ur när ekollonen legat ett tag på marken. Precis som att eken blir mindre giftig när man klyver den till ved och den får ligga ett tag. Hittar ingenstans på nätet om när de blir mindre giftiga. Har delat av min hage där det finns ekar men mina hästar längtar tillbaka till sin skog där de kan ströva runt.....
 
Vet inte heller men antar att det är ganska länge. För ekved ska ligga i flera år innan den är bra att elda med.
 
Jag letade massor på nätet när vi hade en hage med några väldigt stora ekar. Hittade inget användbart alls ang hur mycket hästar behöver äta för att bli påverkade. Inget om nedbrytning av de giftiga ämnena heller. Det slutade med att vi skyfflade upp så mycket ekollon vi orkade och såg till att det fanns annat att äta för hästarna. Men det fungerar ju bara om man har några enstaka ekar.
 
Jag letade massor på nätet när vi hade en hage med några väldigt stora ekar. Hittade inget användbart alls ang hur mycket hästar behöver äta för att bli påverkade. Inget om nedbrytning av de giftiga ämnena heller. Det slutade med att vi skyfflade upp så mycket ekollon vi orkade och såg till att det fanns annat att äta för hästarna. Men det fungerar ju bara om man har några enstaka ekar.
Ja, det är för dåligt att det inte finns någon information.
 
Ja, det är för dåligt att det inte finns någon information.
Fast jag tror din bonde har rätt. Det giftiga mnena är tanniner och I alla fall tanninsyran är vattenlöslig. Så ligger ekollen blött så ska de säkert 'renas' och bli mindre farliga. Frågan är ju bara hur lång tid det tar...
 
Alla vet väl att ekollon är giftiga, men hur länge ?? Pratade med en gammal bonde som sa att giftet lakas ur när ekollonen legat ett tag på marken. Precis som att eken blir mindre giftig när man klyver den till ved och den får ligga ett tag. Hittar ingenstans på nätet om när de blir mindre giftiga. Har delat av min hage där det finns ekar men mina hästar längtar tillbaka till sin skog där de kan ströva runt.....

Allt på eken är giftigt. Löv bark och ekollon. Det finns info om ek men ingen som räknat hur många ekollon en häst ska äta för att bli sjuk. Men vår veterinär sa att 10 räckte för att hunden skulle bli riktigt sjuk och kanske inte gå att rädda.
Eller så släpper vi på hästarna fram i juni då har ekollonen börjat förmultna. O hästarna är inte intreserade.
Vi stänger bort ekarna när de släpper ekollon. Krattar noga upp de som finns innom räckhåll för hästarna. När ekrarna släppt sina ekollon.
 
Ja, det är för dåligt att det inte finns någon information.
Fast förmodligen finns det ingen info eftersom det inte går att säga med säkerhet hur det funkar. Personligen skulle jag aldrig släppa mina hästar i en hage med ekar, för det känns inte lönt att chansa och gå runt och oroa sig för hur det ska gå.
 
Fast förmodligen finns det ingen info eftersom det inte går att säga med säkerhet hur det funkar. Personligen skulle jag aldrig släppa mina hästar i en hage med ekar, för det känns inte lönt att chansa och gå runt och oroa sig för hur det ska gå.
Nej, men frågan är när man kan släppa in dem i skogshagen igen.....Till vintern om det blir mycket snö ??
 
Nej, men frågan är när man kan släppa in dem i skogshagen igen.....Till vintern om det blir mycket snö ??
Eller så får du gå runt och samla upp ekollonen helt enkelt. Det är ju det enda säkra sättet. Antingen det eller att man fortsätter att hålla hästarna borta från träden.
 
@Glimris jag tycker det finns rätt mycket basal info ?
Att ekollon är giftigt och att tanninet är det giftiga, samt att det inte är lämpligt för hästar ?
Finns även många nyanserade källor både från veterinärer och annat på nätet där det förtydligas att det inte sällan kan bli så att en del hästar utvecklar ett begär för ekollon och då konsumerar väldigt stora mängder som leder till förgiftning.

Problemet går ju att undvika om man har ekhagar om man endera stängslar bort ekarna alternativt som flera skrivit, lägger tid på att kratta bort ekollonen i säsong när de fälls på backen.

Ang exakt antal ekollon osv tycker jag inte det är konstigt alls att det inte finns ? Det finns inget heller ang katt som ätit lök eller exakt mängd russin eller mörk choklad för hund . Osv .

Kl
Jag har aldrig varit rädd för att låta mina hästar gå i hagar med ek generellt . Brukar vara otroligt fina marker där ekar växer , dvs torr fin mark med mycket annan vegetation inkl gräs för hästarna/fåren etc .

Däremot noga att kratta undan ekollonen vid fällning säsong/alt stängsla bort :)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 790
Senast: Juli0a
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 306
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 015
Senast: Jadzia
·
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
1 056
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp