Ekollon- Farligt?

O

ollie

Jag o min familj ska flytta till en ny hästgård nu i veckan, men det är bara en sak som oroar mej, nämligen det att det står ganska mycke ekollon- träd i hagarna. Jag har läst att det är livsfarligt för hästar att äta det, för om dem får smak på dem så äter dem för mycket, kommer ej ihåg om dem kan dö utav det. Undrar va ni tycker att man borde göra åt det. För dem förra ägarna till huset har inte nämt att dem har fått problem med sina hästar av träden. Borde vi ta bort träden el kan man låta dem stå kvar:confused::confused:

Sv: Ekollon- Farligt?

Hej

I ekollon finns tanniner som är farliga i stora mängder.
De flesta hästar äter inte ekollon eftersom de smakar bitter, men somliga älskar dem! Alltså ska du först kolla vilken grupp dina hästar tillhör och sen kanske du kan kratta bort ekollonen.

De besvär som kan uppstå är mag-tarmrelaterade (magsår, kolik, blodbrist..).

Riekje

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en fråga hur jag ska bete mig mot just gällande hennes förhållande till hennes kropp och på bästa sätt stötta min allra bästa...
2
Svar
22
· Visningar
3 375
Senast: Qelina
·
Foder & Strö Halloj! Jag har två hästar hemma, en kallblodsvalack på 23 och ett varmblodssto på 17 år. Jag och en vän har lånat hem dom, har ridit på...
2
Svar
20
· Visningar
3 185
Senast: Maria_81
·
D
Hundavel & Ras Går och funderar litegrann på om jag ska skaffa mig en till hund och, tro det eller ej, lägga ner mina kära hästar. Frågan som jag vill...
Svar
11
· Visningar
1 967
Senast: paradox
·
L
Hundhälsa Jag måste fråga en sak.... Jag var hos vetrinären idag med min 11åriga tik. Hon har en knöl vid tuttarna som har spruckit upp...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
38 657
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka