Ej trafiksäker...

R

reccan

Jag och min familj har hyrt en häst nu under sommaren och innan vi skulle hyra den så har vi varit och ridit den nån gång i månaden. Hästen är snäll och fin och har sitt stall i en stad bakom ett slakteri.
Han är van att lastbilar med kött åker förbi honom och bilar också men det växte till ett problem när han kom hit.
Jag bor i en liten by med en väg strax intill huset där man får köra 110 km/h. Och igår eftermiddag när vi skulle ut på en ridtur så satte han upp huvudet och tänkte börja skena när en bil körde förbi...
:eek:

Nu undrar jag förstås vad man kan göra åt problemet :confused:

110 väg...Ja de kör ju ganska fort.Har en trafiksäker häst men tycker bilarna kör ganska fort fast vi rider efter 70-vägen. :crazy:
Hur reagerar hästen då ni möter bilar på mindre vägar? Antar att den är rädd för att det är ett nytt ställe.
Jag skulle nog kanske vänja hästen att rida efter vägar där de inte kör lika fort och om du känner dig osäker när du sitter på kan ni ju promenera utmed.

Ingen kan säga att en häst är "trafiksäker". Det är ju en levande varelse som kan bli skrämd även om den är mycket van vid trafik och i normalfallet inte reagerar.

Sen får man ta hänsyn till att både miljö och ni människor är okända för hästen.

Våra hästar är mycket trafikvana, men jag skulle inte drömma om att rida ut på 90-vägen här i närheten. Mkt smal vägren och medelhastigheten ligger nog på dryga hundra. Ordet hänsyn kan inte ens bilisterna stava till :mad:

När man möter nån bil så visar inte de hänsyn så ibland måste man gå ut mitt på vägen för att få stopp...
Men det vågar inte jag!

Det är roligt att du skriver det om att gå ut mitt i vägen för det är absolut den metod som funkar bäst, den är inte särskilt vänlig för jag tror att bilisterna blir rädda och kanske irriterade.

Jag har en unghäst som jag är väldigt nervös över att ta ut bland bilar och jag ha funderat över att gå med en varningstriangel i ena handen och hästen i den andra... undra om de skulle förstå då?!

Jag flyttade mina två hästar, varav en är unghästen till ett bete i förrgår kväll och då är det 15 min skritt på en 70-väg och den är sån att antingen kommer det ingen bil på en halvtimme eller också så kommer det en timmerbil farande i full fart... väldigt oberäknelig helt enkelt. Min lösning var En människa i personbil i vardera änden av sträckan för att via mobiltelefon få en rapportering om det skulle komma någon monsterbil i full fart och då skulle vi ha tid att ge oss upp i skogen en bra bit.

Vi kännde oss som CIA eller nåt med vår bevakning... Vad gör man inte för dess hästar...

Ironiskt nog kom det inte en enda bil... När man planerar för elände dyker det sällan upp...

Ha det bra!
/Anna H

110 km/h är ju motorväg / motorled . Där får du väl inte rida alls? Skulle i alla fall inte komma på tanken att ta ut en häst på en väg där bilar kör i 110. Vansinnigt. Hur tror du att en bilförare ska hínna stanna/veja om en häst sticker ut ändan i vägen där? :mad:

Sen tvivlar jag på meningen "satte han upp huvudet och tänkte börja skena". Antingen har en häst blivit så rädd att den skenar och då gör den det, eller så gör den inte det. Funderar på att skena finns liksom inte.

I norrland finns det många 110-vägar som inte är motorled. Visst finns det ett ögonblick där hästen är på väg att börja skena men man fortvarande kan få stopp.
PL

många missbrukar ordet skenar när hästen tänker sticka.
Och jag tror att denna 12-åriga flicka gör just det.

12 år !!! Ensam på en 110 väg med en ny häst ??? Är det hästen på 1,63 i mankhöjd vi pratar om dessutom? Ingen liten ponny? :eek:

Herrejävlar....... :eek:

Om du har hagen nära vägen borde väl hästen vänja sig relativt snart. Men hur som helst avråder jag dig att över huvudtaget rida på vägen!

Liknande trådar

Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 412
Senast: WSLPZF
·
Träning min nya häst har jag haft i ungefär en månad. Dock är han inte riktigt trafiksäker. Eller jag vet inte om han bara fjantar, han går i en...
Svar
5
· Visningar
867
Senast: Lippy
·
Hästmänniskan Nu börjar det bli olidligt :( Jag har aldrig varit en supermodig ryttare, tar gärna det säkra före det osäkra, men nu känns det...
2
Svar
31
· Visningar
2 345
Senast: Juzzzen
·
R
Träning Idag är sista dagen jag har min nya häst på prov, och vi har drabbats av ett stort problem. En av anledningarna att jag köpte honom...
2
Svar
30
· Visningar
3 339
Senast: Rimfaxe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar