Ej spänna sadelgjorden vid ridning?

milly

Trådstartare
Det sade sadelmakaren som jag var ute hos mig o hästen förra veckan... Han sade (och verkade jätteduktig, erfaren och kunnig) att de flesta av oss gör FEL i att alltid spänna sadelgjorden "för kung o fosterland"! Den skall istället hänga löst så att hästen får utrymme att arbeta och använda lungorna (tror jag det va), särskilt vid galopparbete. Han menade alltså att den ska i princip HÄNGA löst under magen... :eek:

En sadel, rättanpassad för hästen, SKA nämligen ligga still utan att man behöver SPÄNNA fast den!

Jag köpte en ny sadel (för att den gamla blivit för trång) men "bara" en billig (2500kr) syntetsadel av märket NORTON. Men även en billigare sadel som är rättanpassad på hästen (vilket ju den nu är) ska alltså ligga still på hästen "utan att spänna sadelgjorden så in i..."

MEN det gör den verkligen INTE! Kanske om man skrittar eller travar på RAKT spår men när man rider på volten och det svänger så snurrar den sig... åt det ena eller andra hållet... Och då har jag ändå spännt den en del (vågar inte rida med sadelgjorden hängandes löst!).
Och tänk om hästen blir SKRÄMD och hoppar och skuttar, då LÄR den ju snurra runt??! :crazy:

Är det tekniken eller sadeln/hästens (nordis :angel: ) rygg det är fel på?
VAD TROR NI OM DET HÄR?

Jag kan ju ringa o prata med sadelmakaren om att det faktiskt INTE fungerar på min häst/sadel men vill gärna höra OM ni andra hört talas om detta och va ni tycker/tror...
:confused:

Sv: Ej spänna sadelgjorden vid ridning?

Tycker att detta låter väldigt knäppt. Hur skulle sadeln då sitta vid tex klättring och hoppning? Hur kul skulle det vara att tex sitta på en unghäst som kan flyga i luften närsomhelst? Det finns ju resårgjordar som underlättar och är bekvämare för hästen.

sadelgjorden påverkar inte lungornas funktion.. den sitter för långt fram för att göra det.. verkar helt absurt att man ska rida på en hästrygg som vid arbete är bra mkt rundare än vid vila och inte ha sadelgjorden spänd.. sjukt..
spänn sadelgjorden..

_ox_ skrev:
Tycker att detta låter väldigt knäppt. Hur skulle sadeln då sitta vid tex klättring och hoppning? Hur kul skulle det vara att tex sitta på en unghäst som kan flyga i luften närsomhelst? Det finns ju resårgjordar som underlättar och är bekvämare för hästen.

Han sade att resårgjordar är till för att det ska vara lättare för oss RYTTARE att spänna sadelgjorden, inte att den är bättre för hästen.

Jag kan tro på att man INTE ska spänna den SÅ IN I NORDEN som en del gör MEN att den ska hänga löst... Det tror jag inte på! :crazy:
När jag tvekade om det där sade han "men spänn den LITE då".

Jag måste ringa o prata med honom, för han verkade ändå jättevettig, erfaren och ärlig... (det värsta är att han pratar så mycket att man aldrig blir av med honom så jag måste ha gott om tid... :angel: )

Nej, det hade jag verkligen inte vågat tro på! Jag är tvärtom en sådan typ som kollar gjorden rättså ofta under ritten, och ser till att den spänns om den känns lös.

BeastieBabe skrev:
sadelgjorden påverkar inte lungornas funktion.. den sitter för långt fram för att göra det.. verkar helt absurt att man ska rida på en hästrygg som vid arbete är bra mkt rundare än vid vila och inte ha sadelgjorden spänd.. sjukt..
spänn sadelgjorden..

Jag är inte alls säker på om det var pga LUNGORNA (han babblade så mkt) men något med att hästen får svårare att jobba om sadelgjorden sitter för hårt.

ähh avfärdar det som skitsnack.. när jag få se malin B eller RG Bengtsson rida med mycket löst spänd sadelgjord kanske jag tror litegrann på det.. men då ska juh hästarna förstår vinna överlägset OCH ryttarna ska sitta kvar :)

BeastieBabe skrev:
ähh avfärdar det som skitsnack.. när jag få se malin B eller RG Bengtsson rida med mycket löst spänd sadelgjord kanske jag tror litegrann på det.. men då ska juh hästarna förstår vinna överlägset OCH ryttarna ska sitta kvar :)

Ja, denna sadelmakare samarbetade med Lisen Bratt också, sa han...
De hade bl a diskuterat hur viktigt det var att aldrig sitta upp från marken utan istället använda sig av PALL eller så. Man snebelastar sadeln/ryggen direkt om man hänger i stigbygeln och det går INTE att rätta till från hästryggen...sa han...
Det låter ju givetvis vettigt och jag sitter redan innan det alltid upp från en PALL...

Men då har du alltså hört talas om/sett detta förut???

Jag behöver faktiskt inte dra åt min sadelgjord så mycket, ibland har jag haft den väldigt löst (inte så att den har hängt och dinglat så att hästen kan fastna men ändå). Jag vet inte om det beror på att sadeln sitter extremt bra och att jag har bra balans ( :angel: :) ) eller något, men sadeln snurrar i alla fall inte!

Mvh Huntress :)

Att man inte ska dra så man blir gul och blå, det är jag med på.

Men inte tusan tänker jag rida omkring med en hängande sadelgjord (Varför ska man då ha en???)

Behöver inte dra åt min så jättehårt, men det är inte så att man ledigt får in handen där. Skulle jag låta den hänga skulle jag ju dråsa i backen så fort hästen tar ett hopp åt sidan eller brallar iväg :)

Spänn sadelgjorden för guds skull!

visst en sadel som verkligen passar ligger still på hästens rygg. Men du måste ju ändå spänna gjorden. Givetvis ska man inte spänna "för kung och fosterland", den ska spännas varken för hårt eller löst.
Har aldrig hört någon säga att den ska hänga löst under magen... var det inte rent teoretiskt han sa det? Han kan väl inte menat att du verkligen skulle rida så?
Om man hoppar eller klättrar med hästen och har sadelgorden slapp är ju förenat med livsfara ju!

Man ska inte dra åt sadelgjorden så hårt man bara kan som många gör, men visst måste man spänna gjorden. En sadel kan aldrig ligga helt still på en häst som rör sig om den inte är fastlimmad alltså...

Att en spänd sadelgjord skulle hämma lungornas arbete tror jag inte alls på, har du någonsin sett en galopphäst springa med sadelgjorden hängande under magen under ett löp? Eller en fälttävlanshäst?

Haha, jag skulle aldrig rida med en hängande sadelgjord men när jag var på island så var det en gubbe vars sadelgjord alltid hängde kanske 5 cm under hästen... (man SÅG himlen melloan gjor och häst :eek: ) Men när man påpekade det så ryckte han bara på axlarna... :D

Farfar på gården där jag har min häst berättade att det var nån duktig ryttare av den äldre generationen som kunde sitta upp på sitt halvblod med sadel på men utan sadelgjord :eek:

TUFFT!! Fast jag skulle aldrig klara det!!

Visst är det sant det där med pallen!! Det är skonsamt både för häst och ryttare med pall så jag har investerat i en IKEA pall som jag ska måla o bära ut i stallet! :p

Jag brukar spänna åt bara så sadeln inte åker runt men jag tror nog inte man behöver spänna mer ärligt talat...för jag tror att bara sadeln passar så behöver man inte spänna för kung och fosterland..men därmed inte menat att sadelgjorden skall hänga löst!! :eek:

domino skrev:
visst en sadel som verkligen passar ligger still på hästens rygg. Men du måste ju ändå spänna gjorden. Givetvis ska man inte spänna "för kung och fosterland", den ska spännas varken för hårt eller löst.
Har aldrig hört någon säga att den ska hänga löst under magen... var det inte rent teoretiskt han sa det? Han kan väl inte menat att du verkligen skulle rida så?
Om man hoppar eller klättrar med hästen och har sadelgorden slapp är ju förenat med livsfara ju!

Jo, jag är SÄKER på att han menade att den skulle allra helst HÄNGA löst under magen så att man liksom kan se ett luftrum mellan mage och sadelgjord... Men däremot kanske han mestadels menade under markarbete och INTE inom hoppning o sånt!

Jag tyckte just detta det LÄT jättekonstigt (och läskigt) av allt han sade och jag ifrågasatte det flera ggr men han sade bara ungefär "du gör som du vill... spänn den LITE då, så du känner sig säker".
Iaf så var hans "budskap" "Spänn inte era sadelgjordar så in i norden!!!".Jag tycker inte att jag gjort det förut heller men tar det "ett snäpp" lugnare nu då... Mer kan jag inte släppa på det för då glider och snurrar sadeln på min RUNDRYGGADE nordis!

Tja, ja... Då är det inte bara jag som tycket detta var konstigt! :crazy:

Om jag hinner någon dag så ska jag prata med honom om detta!

Ryttare på spanska ridskolan får ibland rida helt utan sadelgjord för att testa att det är Ryttaren som bestämmer var häst och sadel ska vara. Deras gjordar är också väldigt lösa har jag hört. Jag har min ganska löst, så att det inte går bra för min klumpiga kropp att sitta upp från marken.

Jag har aldrig spänt sadelgjorden hårdare än att jag får in en hand under den. På en rund häst med 0 manke kan det ju behövas dras åt lite mer tills man bantat den, men på en häst med normal manke behövs det faktiskt inte!
Tänk dig själv hur du skulle må om du skulle behöva sporta med ett bälte som spänner runt din bröstkorg och lungor, hur bra skulle du prestera då?

Låter inte ett dugg knäppt! Sadeln sitter bra ändå. Den ska ju inte sitta SLAPPT, utan så att den sitter om men inte att man måste ta i när man spänner. Detta fick vi lära oss redan på ridskolan för 25 år sen. Tyvärr ser man många på ridskolor idag som verkligen tar i för kung och fosterland. Värst är det med de som har resårgjord och drar åt den så hårt de orkar!!!

Nej faktiskt har Magdalena m fl rätt - man behöver inte dra åt maximalt.

Har t o m sett sambon komma tillbaka efter uteritt med luft mellan gjord och häst. Sadeln passade och hans balans måtte varit helt ok, för båda satt där de skulle ;)
Kan dock inte rekommendera metoden så där rakt av.

Liknande trådar

Utrustning Min syster, 9 år gammal, har en syntetsadel till sin ponny. Den passar både ponny och ryttare över förväntan. Men. Hon har ju inte en...
Svar
7
· Visningar
1 309
Senast: moiran
·
Utrustning På min häst åker sadlar bak. Han har liksom inget som "håller dem kvar" och känslan man får är att han "springer ur" dem. Han får aldrig...
2
Svar
33
· Visningar
4 276
Senast: bigganl
·
Utrustning Hej på er. :) Så här i sommartider har jag stött på ett problem och undrar om någon där ute har en lösning på det. Problemet är att...
Svar
9
· Visningar
1 316
Senast: Jojo
·
Träning jag köpte mig en ny häst för ca ett halv år sedan. hästen hade aldrig varit uppbunden i stallgång och var rädd för att spänna...
Svar
9
· Visningar
1 399
Senast: minnie_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30