ej sm för hästar under 120 cm?!

B

Busfia

I senast numret ur tidningen Gotlandsruss stod det följande:

" Nya regler kommer att stoppa ponnyer under 120 cm att tävla SM och internationellt.""

Är det någon som vet något om detta? varför, och när dessa regler kommer att sättas i verket?

Sv: ej sm för hästar under 120 cm?!

Ja jag läste det! ja tycker det är sjukt! :S Det är för att dem tycker att de inte "platsar" där typ, och för att det kan vara ansträngande för de små ponnyerna att hålla de höga tempot som det krävs... och bla bla blaaaa! ::crazy: ja tycker det är löjligt!
Men jag tror inte det är bestämt än om det blir så.....det diskuteras nog fortfarande.

Det tycker inte jag. Det är många som tvingas avbryta mitt i en tävling pga utmattade små ponnies.

Jag tror man dragit tillbaka det. Man ska göra något med storlek på kusk/ekipage istället. En shettis klarar ett SM med normala förhållanden bara den är vältränad. Sen att stora tunga människor kommer med otränade små ponnyer till tävling är en sak för sig. Allt handlar om omdöme. Tyvärr har inte alla kuskar det och många tävlingsveterinärer tycks inte heller ha det. Det finns även många andra hästar som kan se helt förstörda ut och vara otränade utan att vara under 120 cm.

det pratades om att införa den här regeln redan nästa år, men eftersom det började diskuteras så sent och det var knappt om tid för inlämning av TR-ändringar så bestämdes det att man skulle vänta med ändringen. Tror dock att det kommer sluta med att det går igenom. Det här med storlek på den som kör har väl också diskuterat i olika omgångar genom åren men är nog svårt att genomföra på ett bra sätt.

Vet inte vad jag tycker om att stänga ute de minsta ponnyerna från svårklasstävlingar,men vad man än säger så måste ju ponnyerna ta en himla massa fler steg än vad storhästarna gör på samma sträcka. Och med tanke på att som du säger även storhästar kan bli slutkörda på SM, så borde det ju vara större chans att ponnyerna blir det.

Det finns minst lika många slutkörda stora hästar som det finns små ponnier. Det är inte TR som ska sätta stopp för seriösa ponnykuskar, det är tävlingsveterinären som har som ansvar att kolla upp just hästens kondition och stoppa dem innan E-sträckan!

Mycket dåligt förslag!!

Kanske i antal, men hur ser det ut procentuellt?

Jag tycker man gör ett misstag i såna fall. Man vill väll ha in ungdommar i sporten?? Och de flesta ungdommar börjar med småponnyer! Och om de nu ska stänga dem ute från de stora tävlingarna så stänger de ute ungdommarna med!

Jo visst är risken större för små ponnyer men jag anser som Guardian Angel att det är tävlingsvetrinären OCH kusken som har ansvaret för att hästen ska klara av det. Man skriver väl på en hästägarförsäkran där man säger att hästen är frisk och tränad för uppgiften den ska utföra? Jag var ju själv på SM med shettis och vi var tvungen att bryta maraton, men det maratonet vet alla som var där var under MYCKET extrema förhållanden. Det var inte bara min ponny som hade det tungt, även större ponnyer och stora hästar samtidigt som vissa små ponnyer inte hade något problem som helst! Så jag tror inte det handlar om storleken. Och som jag skrev, så kan man ju bryta tävlingen om det inte går. Känner folk på svårklass nivå inte sina hästar bättre än att veta när det är dags att ge sig?

Håller med jag också!!
Det finns ju en minimivikt på vagn, efter vad jag har förstått?
Varför inte ha en maxvikt också? Totalvikt, alltså. Då kan man ju ha en tung kusk med lätt groom eller vice versa!
Var lämnar man in förslag till TR-kommittén;)
Lotta

Hej!
Japp efter 2007 kommer inga ponnyer under 120 få gå SM!
Det är helt sjuk:devil:, men det är för att dom tycker att mindre ponnyer orkar inte.
Men så är det inte!
Skit samma!
Så kommer det att bli

// J

Jag tycker att det ni säger är så Bra!!!
Det handlar inte om storleken, det handlar om hur man tränar sina hästar.
Jag var på årets SM, det var lika många stora hästar som åkte ut som små typ.
Jag var häst skötare till ett storhäst par och dpm var förbannat trötta.
Det handlar inte om storleken jag fattr inte att körkomiten inte fattar det.
Men så är det.
Som en polare till mig sa,
Stora hästar kan man köra i vägen, men ponnyerna säager i från, därför så tror många att pinnyerna är helt slut men dom lägger av inan dom kommer så långt.
Jag har själv en ponny och det stämmer så bra.
Han är precis så han går över men en då.
han ville inte gå maratonet på flyinge, det var för tufft då la han av.
Men dom "stora och starka" hästarna sprang och sprang till dom typ stupade.
Så är det
Nu har jag sagt mitt

// Jossan

Var det du!!
Jag tycker det vat jätte bra att du bröt!!! ;)
Du är en horseman shipare ;)
Dina hästar e trygga med dej :D

Ja, som sagt, inget är ju avgjort än, så har ni synpunkter får ni väl maila Tr-kommitén eller någon i körkommitén. Chansen att örslaget inte går igenom är ju större om det kommer in protester emot det.

Om inte annat så kan de kanske komma med ett välmotiverat svar till varför de gör som de gör.

Jo, det var jag.
Mycket bra reflektion!! Den tror jag på... ponnyer får man inte köra med utan att veta om det.

okej! tack för alla svar! jag blir verkligen jätteledsen om förslaget går igenom. Jag tycker det verkar väldigt dumt, av samma anledningar som tidigare nämnts...det får bli mailing till kommiten helt enkelt!

Det finns inga hästar som är trötta innan E-sträckan i svår klass! Om dom inte är sjuka.
Hästarna blir trötta i hinder området och många gånger beror det på underlaget vi måste köra i. Vi behöver tuffare domare och veterinär ute vid hindrena som helt enkelt kan visa ut de ekipage som inte har tillräkligt med ork.
/M

Har senaste rapporten ifrån helgen, att det kommer att bli stopp för ponny enbet under 120cm på SM. Internationellt så är det redan stopp sen ett år tillbaka. Så tyvärr så blir det nog inga mindre ponnyer på SM i år.
/M

Ok, så det blev så i alla fall. Jag fick för mig att de inte hade hunnit få igenom detta redan till nästa år utan att det skulle komma in först 2007.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 141
Senast: Bison
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 116
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 504
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24