Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det måste ju delvis ha någonting att göra med normen att de ska ha fri tillgång till torrfoder? Jag vet inte var det kommer ifrån och kan nog räkna på ena handens fingrar de katter som Inte har det.
Är inte problemet främst hagarna? Det är svårt att hitta ett mellanting mellan kraftigt bete och grushage. Att ge hästen den långa tuggtid den behöver och gjord för utan att den bli fet.
Jag vet inte men vi hade stora hagar med mycket gräs när vi var unga (80-talet) och det var inga problem då. Men, faktum var att hästarna motionerades mer då. Det vet jag.
Man hade inte häst, vilket var ett privilegium och dyrt på den tiden, utan att rida mycket.
Vi hade en uträkning i stallet på foder där alla skrev i att de motionerade hårt men foderexperten sa att det vi gjorde var lätt motion. De flesta blev väldigt förvånade.
Säg att du motionerar din häst 1 timme åt gången fyra dagar i veckan. Det är bara 30 minuter per dag och de flesta rider minst 10-15 minuter skritt per gång.
Det är sjutton inte mycket motion för en häst.
Jag vet inte men vi hade stora hagar med mycket gräs när vi var unga (80-talet) och det var inga problem då. Men, faktum var att hästarna motionerades mer då. Det vet jag.
Man hade inte häst, vilket var ett privilegium och dyrt på den tiden, utan att rida mycket.
Vi hade en uträkning i stallet på foder där alla skrev i att de motionerade hårt men foderexperten sa att det vi gjorde var lätt motion. De flesta blev väldigt förvånade.
Säg att du motionerar din häst 1 timme åt gången fyra dagar i veckan. Det är bara 30 minuter per dag och de flesta rider minst 10-15 minuter skritt per gång.
Jag är glad över skrittmaskinen då vi tyvärr har små hagar. 45 minuter rask skritt om dagen utöver ridpasset gör mycket.Jag vet inte men vi hade stora hagar med mycket gräs när vi var unga (80-talet) och det var inga problem då. Men, faktum var att hästarna motionerades mer då. Det vet jag.
Jag är glad över skrittmaskinen då vi tyvärr har små hagar. 45 minuter rask skritt om dagen utöver ridpasset gör mycket.
Precis, jag upplever att när man rider ut så får man i princip ha disciplin att man bara skrittar om det inte går att göra annat pga underlaget/omgivningen, så fort det går att trava gör man det, och när det går att galoppera gör man det. Annars blir det lätt väldigt mycket mer skritt än man egentligen hade tänkt, och överlag ett rätt lågt tempo. I början och slutet blir det ju skritt ändå, för man travar ju inte till eller från stallplanen precis. Givet att uteritten ska vara träning alltså, och inte vilodag med rörelse. Om det är vilodag så kan man förstås skritta hela tiden.Det är också en bra poäng!
Frågan är om folk är mer stressade nu och därför rider mindre? Eller om det blivit mode att göra annat med hästen t.ex. trickträning och annat som inte är motion och att hästar därför rör sig mindre idag?
Folk pratar om hur synd det är om ridskolehästar som går så många lektioner. Men de kanske är de hästar som får lagom motion? På den jag red så gick en häst/ponny 2-3 lektioner om dagen, 6 dagar/veckan. Det blir ju mycket skritt men lång tid. Det kanske är mer lämpligt för hästar än att ridas 4 ggr/veckan 1 timme per gång med mer än häften i skritt.
När jag började använda Equilab så blev jag förvånad över hur kort tid jag egentligen travade och galopperade! Det var väldigt mycket kortare tid än jag trodde! En runda när jag verkligen ansträngt mig för att trava och galoppera mycket så var det ändå trav+galopp lite mindre än skritten. I mitt fall för att uterittssmöjligheterna inte tillåter mer trav och galopp p.g.a. transportsträckor där man måste skritta. Antingen p.g.a. underlaget/väg eller omgivning.
Här nere där nästan all mark är bördig åkermark var det mestadels vall även på den tiden men skillnaden var att man först tog minst en höskörd innan de släpptes på den.Många saker här:
1, jag tror också att hagarna på 80 och 90-talet var magrare. De var sällan den formen av insådd vall som jag tycker man ser idag.
2, forskning har visat på att många klassade sina hästar som 'lättfödda' när de egentligen var normal eller svårfödda, men det som felade var, precis som du säger, att de grovt överskattar hur mycket hästarna motioneras. Står de dessutom i små grushagar rör de ju inte på sig där heller.
Jag tycker inte det var några problem att hålla igång gammelpållan på uteritter även när underlaget inte tillät mer än skritt. Tränade skänkelvikningar, serpentiner runt träd, skrittade över stockar och kuperade skogsstigar i ett par timmar. Nu hade jag förmånen att rida dagtid och ofta med sällskap så vi gjorde alltid det mesta av det trots avsaknaden av ridhus.Precis, jag upplever att när man rider ut så får man i princip ha disciplin att man bara skrittar om det inte går att göra annat pga underlaget/omgivningen, så fort det går att trava gör man det, och när det går att galoppera gör man det. Annars blir det lätt väldigt mycket mer skritt än man egentligen hade tänkt, och överlag ett rätt lågt tempo. I början och slutet blir det ju skritt ändå, för man travar ju inte till eller från stallplanen precis. Givet att uteritten ska vara träning alltså, och inte vilodag med rörelse. Om det är vilodag så kan man förstås skritta hela tiden.
Det fick mig att tänka på en OS-häst för länge sedan som tävlade i dressyr men som inte alltid var så sammarbetsvillig, kommer tyvärr inte på namnet nu men hästen var svår ville inte alltid samarbeta och inför en stor tävling var hästen helt omöjlig och ryttaren tröttnade till slut och tänkte det inte var lönt att delta och tog istället ut hästen på en galoppbana som låg intill, ville den springa så skulle den få göra det ordentlig och det visade sig vara precis vad hästen behövde, tror han vann eller placerade sig högt upp på den tävlingen. Det blev sen rutinen inför varje tävling, hästen fick innan springa av sig ordentlig och sedan gick han perfekt inne på banan..Konditionsträningar med långa travrundor och galopp uppför slalombacke för att pysa ut lite överskottsenergi inför höstens jakter som hon älskade.
En i stallet klagade till stallägaren över min magra häst och matade den bakom ryggen på mig. Hon var något överviktig men ja man kunde känna revbenen en aning när man försökte. Lyckligtvis höll stallägaren med mig om hullet.Ja och blir typ förfärade över att skymta revbenen.
Mycket av sånt upplever jag dock är tradition. Jag som gammal distansryttare har inga som helst problem med att trava och galoppera i de allra flesta miljöer. Man tror gärna att det inte går att galoppera på asfalt - men det gör det. Asfalt är faktiskt rätt så mjukt i jämförelse med grusvägar en torr sommar. Sen kan det vara halt, beroende på vad man har för skor. Och givetvis är inte full galopp lämpligt, utan vi pratar en lugn, balanserad och ganska samlad rörelse.Precis, jag upplever att när man rider ut så får man i princip ha disciplin att man bara skrittar om det inte går att göra annat pga underlaget/omgivningen, så fort det går att trava gör man det, och när det går att galoppera gör man det. Annars blir det lätt väldigt mycket mer skritt än man egentligen hade tänkt, och överlag ett rätt lågt tempo. I början och slutet blir det ju skritt ändå, för man travar ju inte till eller från stallplanen precis. Givet att uteritten ska vara träning alltså, och inte vilodag med rörelse. Om det är vilodag så kan man förstås skritta hela tiden.
Mycket av sånt upplever jag dock är tradition. Jag som gammal distansryttare har inga som helst problem med att trava och galoppera i de allra flesta miljöer. Man tror gärna att det inte går att galoppera på asfalt - men det gör det. Asfalt är faktiskt rätt så mjukt i jämförelse med grusvägar en torr sommar. Sen kan det vara halt, beroende på vad man har för skor. Och givetvis är inte full galopp lämpligt, utan vi pratar en lugn, balanserad och ganska samlad rörelse.
Möte med bilar, inga problem att ha högre fart än skritt om hästen är trafiksäker. Man byter inte gångart för att det kommer en bil när man tävlar distans, då skulle man aldrig komma i mål. Möjligen att man saktar ner lite, men oftast inte.
Men då är ju hästen skodd och tränad för den uppgiften. Hästarna jag ridit ut på har varit hopp- och dressyrhästar, skodda och tränade för den uppgiften, där min uppgift som medryttare har varit att rida ut, oftast för att ägaren hellre rider på ridbanan.Mycket av sånt upplever jag dock är tradition. Jag som gammal distansryttare har inga som helst problem med att trava och galoppera i de allra flesta miljöer. Man tror gärna att det inte går att galoppera på asfalt - men det gör det. Asfalt är faktiskt rätt så mjukt i jämförelse med grusvägar en torr sommar. Sen kan det vara halt, beroende på vad man har för skor. Och givetvis är inte full galopp lämpligt, utan vi pratar en lugn, balanserad och ganska samlad rörelse.
Möte med bilar, inga problem att ha högre fart än skritt om hästen är trafiksäker. Man byter inte gångart för att det kommer en bil när man tävlar distans, då skulle man aldrig komma i mål. Möjligen att man saktar ner lite, men oftast inte.
Jag har gjort en väg runt mina hagar men skulle nog inte heller ha högre hastighet runt om det inte var mina hästar inuti liksom. Lilla svarta hänger faktiskt på iblandAnnars försvinner många meter på:
-Att de ligger kloss intill hagar med hästar. Där tycker jag inte att man travar/galopperar förbi.
Det går att träna de allra flesta hästar att klara detta. Det är min poäng. Och att man galopperar betyder ju inte att man rider fort.Men då är ju hästen skodd och tränad för den uppgiften. Hästarna jag ridit ut på har varit hopp- och dressyrhästar, skodda och tränade för den uppgiften, där min uppgift som medryttare har varit att rida ut, oftast för att ägaren hellre rider på ridbanan.
Är det asfalt så är huvudproblemet trafiken - man galopperar inte gärna genom trafiken i stan, även om hästen är trafikvan. Särskilt inte på någon annans häst. Det är inte bara att det kommer en bil, det är att det är bilar, barnvagnar, cyklar och allt möjligt om vartannat. Eller att man ska korsa vägar - inte galopperar man över en trafikerad väg, t ex, utan det vanliga är väl att man får göra halt, och sen skritta över när det går för trafiken.
Annars så är underlagsproblemen normalt att det antingen är lerigt och halt, eller för hårt. Precis som du skriver blir grusvägar betonghårda en torr sommar, eller en vinterdag när det är fruset men ingen snö. Alternativt för stenigt/rotigt. Alla hästar är inte så säkra på foten att man vill trava eller galoppera nerför en rotig bergsknalle eller annan svår terräng.
Jag är också lärd att ta det väldigt försiktigt med trav och galopp i nerförsbackar.
Jag tror inte man ska ta distanshästar som mall för hur genomsnittshästen är att rida ut. De flesta hästar är inte distanshästar.
Jag är övertygad om att ridskolehästar generellt har det rätt bra, just för att de tillbringar flera timmar om dagen med varierande motion tillsammans i en stor grupp.Det är också en bra poäng!
Frågan är om folk är mer stressade nu och därför rider mindre? Eller om det blivit mode att göra annat med hästen t.ex. trickträning och annat som inte är motion och att hästar därför rör sig mindre idag?
Folk pratar om hur synd det är om ridskolehästar som går så många lektioner. Men de kanske är de hästar som får lagom motion? På den jag red så gick en häst/ponny 2-3 lektioner om dagen, 6 dagar/veckan. Det blir ju mycket skritt men lång tid. Det kanske är mer lämpligt för hästar än att ridas 4 ggr/veckan 1 timme per gång med mer än häften i skritt.
När jag började använda Equilab så blev jag förvånad över hur kort tid jag egentligen travade och galopperade! Det var väldigt mycket kortare tid än jag trodde! En runda när jag verkligen ansträngt mig för att trava och galoppera mycket så var det ändå trav+galopp lite mindre än skritten. I mitt fall för att uterittssmöjligheterna inte tillåter mer trav och galopp p.g.a. transportsträckor där man måste skritta. Antingen p.g.a. underlaget/väg eller omgivning.