Sv: Ehrlichias!!
Hej!
Vad tråkigt att höra om din häst, det är inte kul när dom är dåliga och framförallt inte när man inte har nån diagnos, inget att "ta på"
Min blev behandlad med engemycin, samma som man behandlar med i ett akut stadium.Det tvistas mycket om huruvida man gör så eller ej, men på min häst hjäpte det, hon blev frisk!
Vet ej när hon blev smittad, men det hela verkade utlösas av ett litet infekterat sticksår hf hösten-02. Att erlichasinfektonen låg latent på nåt vis och när hon fick en liten infektion i kroppen så brakade helvetet lös
För strax efter blev hon halt ena fram. För att sen bli halt på resterande 3 ben. Trots att hon bara gick på hagvila. Sen blev hon öm i hela kroppen, det flyttade sig från dag till dag. Jag hade veterinär ute varje vecka/varannan vecka som gav henne akupunktur, men det hjälpte bara för stunden.
Ena dagen fick jag knappt ta på nacken, andra dagen hade hon jätteont i rygg/länd. Sen var det som bortblåst och hon hade ont nån annan stans.
Väldigt varierande dagsform hade hon också. Ena veckan jättefräsch, verkade inte ha ont nånstans för att nästa vecka stappla fram, ovillig till att röra sig.Stel och struttig.
I vb vandrade en hälta från högt till lågt, och en stor galla flyttade runt där. Hon kunde vara blockhalt ena dagen, för att nästa röra sig helt obehindrat.
Blockhalt i skritt,helt ohalt i trav
Periodvis var hon dock ohalt och fri från kroppsont såvitt vi kunde känna oss till, men var "skruttig", diffusa symptom, det gick inte att sätta fingret på vad som var fel.
Vi hade vet. ute otaliga gånger under detta år, och hann även med en hel del klinikbesök. Inga behandlingar hjälpte, mer än för en kort stund. Hon fick ett antal ledbehandlingar i benen och vid ett tillfälle 12 sprutor i ryggen. Hon vart ok några dagar, sen fick hon ont igen. Som sagt - det vandrade runt i kroppen.
Veterinärerna kliade sig i huvudet och kunde inte fatta vad som var grundproblemet. Jag började redan på våren -02 tjata om att det kunde vara erlichias (efter att ha läst myket här på buke, och fått höra om andra bukefalister vars hästar haft liknande symptom och det visde sig bero på erlichias), men veterinärerna slog bort det.
Han som körde akupunktur trodde på skelettskada först, men han fattade ingenting tillslut! Hade aldrig sett nåt liknande, inte heller några av veterinrerna på MK.
Fick tillslut ett blodprov taget och hon hade en titer på 1:160.
Min veterinär ville inte behandla, men jag var desperat vid detta tillfälle och vände mig till Arne på MK, som är lite av en expert på erlichias, och efter att ha sett min hästs rörelsemönster så la han in henne för behandling. Inget annat hjälpte ju så vad hade vi att förlora? Hon blev behandlad i sep-03.
Efter avslutad behandling så upphörde hältorna och det kroppsonda!
Så visst gjorde behandlingen susen, även om hon inte blev behandlad i ett akut stadium.
Dock var hon stel och krattig till och från i ca ett år efter. Vissa dagar i tipptopp form, för att vissa dagar vara ovillig till att röra sig. Jag började promenera och tömköra lite lätt, men vissa dagar fick jag vända hem efter 5 min, eftersom hon inte ville. Då fick hon bara gå och skrutta i hagen.Vissa dagar knatade hon på så glatt så glatt.
Vi tragglade på så ett år, och de dåliga dagarna kom alltmer sällan.
I sep-04 började jag skritta igång henne lite försiktigt, och sen dess har vi inte haft några problem! Igångsättningen tog ca ett år med tanke på hur länge hon varit konvalecent, och hon rids nu fullt ut sen nästan 2 år tillbaks.
Jag har fått tillbaks min gamla tjej
Tyvärr anser många veterinärer att erlichias inte finns riktigt, mer än akut. Jag hade det jobbigt längs vägen och fick känna mig riktigt jobbig gentemot veterinärerna för att få en enkelt blodprov taget. Och sen även för att få min häst behandlad.
Hade det inte varit för Arne på MK hade min häst troligtvis befunnit sig i himlen nu
Jag fick tips om honom av andra bukefalister som har haft samma problem med sina hästar, han har tydligen behandlat flera (som blivit bra!) men som andra kliniker vägrat behandling.
Lycka till med din pålle, du får gärna pm:a mig om du undrar något.
Mvh Petra