Ehrlichias!!

T

Tynna

Hej alla min häst har ett nedsatt allmäntillstånd och mår skit av utseendet att döma. Veterinären var ut igår och han var halt på alla 4 ?! vet. har tagit prover och de antas vara Ehrlichias får dock veta svaren först på tisdag :confused: vill veta NU!!

Han får smärtstillande och antiinflammatoriskt just nu men jag märker ingen skillnad på allmäntillståndet ännu han är fortfarande helhängig.

Men nu till mina frågor: Hur behandlas detta? hur kommer han att funka efteråt? osv.osv. berätta ALLT ni som har/haft Ehrlichiashästar.

Kramen!! Tynna

Sv: Ehrlichias!!

Hej

Förstår hur du känner dig. Har oxå en häst som de tror kan ha fått ehrlichia och de har tagit prover. MEn visst är det typiskt att de ska bli sjuka lagom till storhelg så att provsvaren dröjer...

Angående att du tycker att din häst är hängig och medicinerna inte hjälper sa min vet att det kna ta några dagar inna man märker skillnad. DEt viktiga är bara att de får i sig vatten ordentligt.
Har din hög feber oxå?

Hoppas det ordnar sig och snart blir tis.

Om hästarna har hög feber och nedsatt allmäntillstånd, om man har stark ehrlichia misstanke och ej får provsvar på flera dagar brukar man nog provbehandla med antibiotika ändå. De som har de akuta symptomen brukar svara snabbt på insatt behandling med rätt sorts antibiotika som ges direkt i blodet. Det är klart att det är bäst med ett provsvar först då det är ett "starkt" antibiotika men om hästarna mår så dåligt kan man ju inte vänta i flera dagar !
Hade en Ehrlichia häst här förra året 40,8 i temp stel, halt Fick medicin, symptomfri och feberfri efter bara 1 dygn.

Jag känner flera hästar som blivit behandlade för erlichias och dom som blivit behandlade snabbt har inte fått några följdproblem, utan har kunnat ridas som vanligt några veckor efter avslutad behandling.
Man behandlar med intravenöst med engemycin (tetracyklin) 5-7 dagar. Här behandlar distriktarna numera på direkten om de starkt misstänker erlichias, alltså innan provsvaren kommit.
Eftersom din häst verkar vara i det akuta stadiet så blir det
förhoppningsvis inga problem, om han får rätt behandling.
Det är min erfarenhet av akuta fall iaf:)

På min däremot missade vi det akuta stadiet så det satte sig i alla leder och hon hade ont i hela kroppen. Det tog nästan ett år innan hon fick rätt behandling och sen var hon knackig och eländig ett år efter till och från = 2 års konvalecens ungefär.
Men som sagt - min hade gått länge med detta i kroppen:(

Lycka till, din pålle blir säkerligen återställd ska du se;)

Jag har hör från en vet att ehrlichias är en kronisk sjukdom som alltid kommer att finnas i hästen.. Men att när man har behandlat så är den typ "inkapslad" så de inte syns några symtom... Min kompis fick behandla sin häst med en medicin som man skulle spruta i halsvenen i en vecka...

Hej!

Jag köpte ett fint sto som blivande dressyrhäst. Vi tränade på och allt var frid och fröjd.
Efter ett tag ändrade hon psyke, blev lite mer inbunden. Hon var aldrig halt, ingen feber eller svullna ben mm. jag är lite nojjig så jag tog ut vet och tog massa prover och det var ett kraftigt Ehrlichias angrepp eller vad vi ska kalla det. Det var några år sedan så jag kommer inte ihåg antal Titrar.

Hon fick sina sprutor men blev aldrig samma häst. Det gick inte riktigt att sätta fingret på det men det blev aldrig bra. Hon såldes senare som avelsto...........

Mvh / Fia

Vad var behandlingen då? Min häst hade ett positivt prov i höstas, men var ej akut sjuk. Fick finadyn intravinöst i 10 dgr, ingen synbar skillnad.

Han kan verka bra vissa dagar/perioder, men så dippar det och han verkar "dålig", diffust halt, har ett stelt rörelsemönster osv, rinnig i ögonen. så kan det vara någon dag för att sedan bli bättre igen... Jag ska boka tid på klinik (igen) och se om de kan hitta något, om det är något annat alltså, men jag har själv funderat på erlichiosen och vad den kan ha orsakat. Har ingen erfarenhet av hästar och hur de blir friska igen, och veterinären jag var hos menade på att vid icke akuta fall (som min häst då) görs just ingenting, man låter de reda ut det själv, vilket kunde ta lång tid, upp till 1 år... Men jag vet hundar som blivit kroniskt sjuka, men smärtor i kroppen osv. som inte går över...:( Så jag skulle gärna vilja veta mer om hur din häst var innan behandlingen och ffa vilken behandling den fick.

Mvh Attention

Hej!
Vad tråkigt att höra om din häst, det är inte kul när dom är dåliga och framförallt inte när man inte har nån diagnos, inget att "ta på":(

Min blev behandlad med engemycin, samma som man behandlar med i ett akut stadium.Det tvistas mycket om huruvida man gör så eller ej, men på min häst hjäpte det, hon blev frisk!

Vet ej när hon blev smittad, men det hela verkade utlösas av ett litet infekterat sticksår hf hösten-02. Att erlichasinfektonen låg latent på nåt vis och när hon fick en liten infektion i kroppen så brakade helvetet lös:crazy:
För strax efter blev hon halt ena fram. För att sen bli halt på resterande 3 ben. Trots att hon bara gick på hagvila. Sen blev hon öm i hela kroppen, det flyttade sig från dag till dag. Jag hade veterinär ute varje vecka/varannan vecka som gav henne akupunktur, men det hjälpte bara för stunden.
Ena dagen fick jag knappt ta på nacken, andra dagen hade hon jätteont i rygg/länd. Sen var det som bortblåst och hon hade ont nån annan stans.
Väldigt varierande dagsform hade hon också. Ena veckan jättefräsch, verkade inte ha ont nånstans för att nästa vecka stappla fram, ovillig till att röra sig.Stel och struttig.
I vb vandrade en hälta från högt till lågt, och en stor galla flyttade runt där. Hon kunde vara blockhalt ena dagen, för att nästa röra sig helt obehindrat.
Blockhalt i skritt,helt ohalt i trav:confused:

Periodvis var hon dock ohalt och fri från kroppsont såvitt vi kunde känna oss till, men var "skruttig", diffusa symptom, det gick inte att sätta fingret på vad som var fel.

Vi hade vet. ute otaliga gånger under detta år, och hann även med en hel del klinikbesök. Inga behandlingar hjälpte, mer än för en kort stund. Hon fick ett antal ledbehandlingar i benen och vid ett tillfälle 12 sprutor i ryggen. Hon vart ok några dagar, sen fick hon ont igen. Som sagt - det vandrade runt i kroppen.
Veterinärerna kliade sig i huvudet och kunde inte fatta vad som var grundproblemet. Jag började redan på våren -02 tjata om att det kunde vara erlichias (efter att ha läst myket här på buke, och fått höra om andra bukefalister vars hästar haft liknande symptom och det visde sig bero på erlichias), men veterinärerna slog bort det.

Han som körde akupunktur trodde på skelettskada först, men han fattade ingenting tillslut! Hade aldrig sett nåt liknande, inte heller några av veterinrerna på MK.
Fick tillslut ett blodprov taget och hon hade en titer på 1:160.
Min veterinär ville inte behandla, men jag var desperat vid detta tillfälle och vände mig till Arne på MK, som är lite av en expert på erlichias, och efter att ha sett min hästs rörelsemönster så la han in henne för behandling. Inget annat hjälpte ju så vad hade vi att förlora? Hon blev behandlad i sep-03.

Efter avslutad behandling så upphörde hältorna och det kroppsonda!
Så visst gjorde behandlingen susen, även om hon inte blev behandlad i ett akut stadium.
Dock var hon stel och krattig till och från i ca ett år efter. Vissa dagar i tipptopp form, för att vissa dagar vara ovillig till att röra sig. Jag började promenera och tömköra lite lätt, men vissa dagar fick jag vända hem efter 5 min, eftersom hon inte ville. Då fick hon bara gå och skrutta i hagen.Vissa dagar knatade hon på så glatt så glatt.
Vi tragglade på så ett år, och de dåliga dagarna kom alltmer sällan.

I sep-04 började jag skritta igång henne lite försiktigt, och sen dess har vi inte haft några problem! Igångsättningen tog ca ett år med tanke på hur länge hon varit konvalecent, och hon rids nu fullt ut sen nästan 2 år tillbaks.
Jag har fått tillbaks min gamla tjej:love:

Tyvärr anser många veterinärer att erlichias inte finns riktigt, mer än akut. Jag hade det jobbigt längs vägen och fick känna mig riktigt jobbig gentemot veterinärerna för att få en enkelt blodprov taget. Och sen även för att få min häst behandlad.
Hade det inte varit för Arne på MK hade min häst troligtvis befunnit sig i himlen nu:(
Jag fick tips om honom av andra bukefalister som har haft samma problem med sina hästar, han har tydligen behandlat flera (som blivit bra!) men som andra kliniker vägrat behandling.

Lycka till med din pålle, du får gärna pm:a mig om du undrar något.

Mvh Petra

Senast ändrad:

Hej igen...tack alla för alla svaren. Han mår faktist liiiite bättre med antiinflammatoriskt/smärtstillande, men han är fortfarande stel som en pinne å går som en knackig gammal gubbe. Så jag antar att det är Ehrlichias men snart är de tisdag så vi får se...längtar i af tills han får sin behandling.

Jag har funderat starkt på om han haft det sen jag köpte hnm dvs. förra sommaren....vet. misstänker i af det för han har varit "knackig" egentligen till och från med facit i hand. Dock inte halt...men väldigt stel ibland å behövt värmas lääääänge innan man kunnat rida på vissa dagar.

Humöret har åxå skiftat väldigt kraftigt för han är en go trevlig kille egentligen men sen har han varit sur som få ibland tex om jag krävt något av hnm antagligen då för att han haft ont. :cry: å sista månaden INNAN hältan så började han vägra när vi hoppat å även på väldigt låga hinder.

Men tack iaf för alla svaren...de känns bättre att läsa om de hästar som funkat som vanligt efteråt.

Kramen!! / Fia

Tack för ditt svar!! När jag läser hur det var med din häst, tror jag att min har det "lindrigare". men han är en extremt smärttålig häst oxå, så i bland är det svårt att veta... Min hade samma provsvarsresultat som din, men på "min" klinik ansågs det som rätt lågt... :confused: Himmel vad svårt det ska vara att få VETA något!! Blir galen av att fundera. Min har fått diagnos kotledsinflammation på hf, men knackig i resten, av annan veterinär på klinik var han ren runt om.. (han är snart 16 år min pålle..) Sedan fick han diagnosen typ kötthovsinflammation (hf) med flera små bölder inne i hoven. Antiinflammatorikst prep. i sprutform och vila.. Ibland blockhalt en dga, ingen svullnad eller värme, sedan bra igen. Har stundtals kunnat rida (på inrådan av hovslagaren för att hjälpa hovarna att få "pumpa runt" blodet i hovarna) Han känns knackig i skritten, men ren i traven... Ja, vad ska man tro? Men jag får ta en klinikrunda igen, kanske ska ta MK då? Har aldrig varit där.

Hoppas min blir frisk igen, saknar min goa ridkompis:cry:

Din är smärttålig och min en extrem piplisa:D . Vet inte vad som är värst egentligen, många gånger har jag fått klump i magen för att min häst har visat så tydligt att något är otroooligt fel, hon har ONT och kommer DÖ! Och så hittar man ett litet sår....:cool:
Dom små liven...

Min fick också X antal diagnoser under resans gång, bla kotledsinflammation (alla 4), knäledsinflammation vb, muskelömhet och dessutom upptäckte man lindrig KS vid en röntgen. Vi har dock aldrig haft besvär av den, tack och lov! Dessutom gjorde man en artroskopi på vb-knä, eftersom den hältan var knepigast. Man gick in på 3 ställen men hittade noll nada ingenting!!

Det är skitjobbigt rentutsagt att inte ha diagnos, och inte veta varför behandlingarna inte hjälper. Det värsta är ju också dessa diffusa symptom som inte går att sätta fingret på, men man VET och KÄNNER så djupt att nånting är galet!
Så kostar det en massa pengar också, som pricken över i :et, med alla veterinärbesök.
Men framförallt är det jobbigt för lilla hjärtat att ha en dålig häst:(

Ibland kan det nog vara bra att byta veterinär, dom har ju olika ideer och syn på saker. Jag hade 3 olika under året när min häst var dålig. Och ytterligare 4 var inblandade för att försöka gissa sig på vad som var fel.
Ingen fattade nånting.
Jag blev så otroligt lättad först när jag äntligen fick min vilja igenom att de tog ett B/E-prov och att det visade sig vara positivt (1:160 är ju ungefär i mitten på skalan), för jag trodde ju att NU skulle min häst äntligen få behandling och bli BRA! För att sen bli helt förtvivlad när jag insåg att min vet. inte ville behandla (också en vet. på MK)
Ringde Arne då (min vet´s kollega) och han kikade i hennes journaler och vi fick en tid 2 dagar senare. Och efter att ha sett henne var det problem att få henne behandlad. Hon blev behandlad med engemycin i 5 dagar.

Och som sagt - det gjorde susen!

Kämpa på med din häst, det ordnar sig ska du se! Skam den som ger sig;)
Du ska se att du tids nog får uppleva era härliga ridturer igen!

*stor lyckospark*

(Förresten vilken klinik har du varit på hittills? )

Tack för ditt svar igen! jag har varit till s-valla. Hoppas oxå att han ska bli bra. Och ack vad det kostar...

Antiqua skrev:
Ringde Arne då (min vet´s kollega) och han kikade i hennes journaler och vi fick en tid 2 dagar senare. Och efter att ha sett henne var det problem att få henne behandlad. Hon blev behandlad med engemycin i 5 dagar.

Glömde ett inget där, det var alltså inget problem att få henne behandlad.

Hej !
Ungefär så har det varit med min häst. Behandlad för erlichia hösten -03 och stel och knackig ett helt år efter. Visade sig dessutom ha ett benfragment som opererades bort vinter -05. har sedan dess försökt få igång hästen med varierande resultat:crazy:
Vissa dagar hur fin som helst mjuk och arbetsvillig , andra dagar stel och knackig helt utan rimlig förklaring :confused:

Enl veterinär kan det inte bero på erlichian men man kan ju undra efter att ha hört flertalet andra erlichia hästars historia.

B

Sv: Ehrlichias!! Fortsättnig...ingen ehrlichias!

----flyttad---

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Småbarn Sonen 4,5 år har haft det lite kämpigt på förskolan i höst. Alla hans vänner slutade för att börja på skolan, och han har inte riktigt...
2 3
Svar
40
· Visningar
9 307
Senast: Soapbubble
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 046
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
30 213
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar