Ehrlichias/borrelia (eftervård)

Taz

Trådstartare
Hejsan!

Har skrivit en annan tråd här för några veckor sen om min häst som hade hög feber och var vinglig.

För ca en vecka sen åkte jag in med honom akut till helsingborg djursjukhus efter råd men min vet och hon hade råd från vet på Helsingborg.

Han blev inlagd där och olika prover togs och svaret blev : en väldigt kraftig infektion av Ehrlichias och Borrelia.

Han är behandlad på sjukhuset i 7 dagar mot detta och han har nu äntligen kommit hem.

Nu till mina frågor: ska prov tas om igen?? isåfall när?? (vet sa inget när jag hämta honom)
Han är väldig pigg och glad men fortf lite stel i bakändan ska han röra på sig (typ gå ut och gå) eller bara gå i hagen (går i väldigt stor hage 8 tunnland)
(vet sa bara att han skulle gå i hagen och att jag inte skulle rida förräns han är helt okej)

Han behandlades i det akuta stadiet och kommer att vara konvalesent i 3 veckor till.

Går dessa sjukdommar på syn och hörsel så dom förändras, någon som varit med om detta??

Tack för alla svar :bump:

Sv: Ehrlichias/borrelia (eftervård)

Har själv en erlichiahäst som behandlades för ca 3 veckor sedan. Min vet sa att han skulle vila en vecka och sen börja skritta. Jag kände bara av en liten begränsning i hans rörelse innan så han hade ingen hälta eller kraftig stelhet men däremot satte det sej i huvudet... Han vägrade gå fram, bockade och stog på bakbenen så fort jag la intill skänkeln. (Detta kan väl komma från smärta men ingen rörelsestörning som syntes). När jag började skritta honom va han dock inte bättre. Han va jättepigg i början och började studsa så fort jag försökte hålla in honom men efter en liten stund ville han inte gå fram och protesterade igen. Han har nu fått vila helt, bara gå i hagen. Ska börja gå ut och gå med honom nu i veckan. Jag har inte så många råd att ge, däremot behöver jag det själv!

Sv: Ehrlichias/borrelia (eftervård)

Sök på ehrlichias/borrelia trådar här på Buke så hittar du en massa tips... det är många som har kämpat mot denna sjukdom.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 874
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 425
Senast: mackan
·
Hästmänniskan jag la av det här med hästar för ca. 3 år, när jag tog beslutet att ta bort honom. De första 2 åren jag hade hästen, letade jag efter...
Svar
9
· Visningar
1 498
Senast: vildeld
·
Hundhälsa Får varna för ett långt inlägg.. Behöver skriva av mig och samtidigt få råd från andra hundägare.. Har en jack russel tik som är 12,7 år...
2
Svar
26
· Visningar
6 283
Senast: Maddix24
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar