• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Dior02
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 2 767
D

Dior02

Hej!

Min 5-åriga halvblodsvalack har fått diagnosen Ehrlichia och har idag påbörjat en 6 dagars antibiotikakur.
Är det någon här på forumet vars häst också fått denna diagnos och hur blev den hästen behandlad och det viktigaste av allt. Blev den helt åtserställd efter behandlingen.
En annan häst i mitt stall har nämligen denna sjukdom i ett kroniskt tillstånd.

Sv: Ehrlichia

Ingen av mina hästar har fått diagnosen. Men däremot en kompis häst. Hon gick med sjukdomen ganska länge innan hon fick åka akut till djur-sjukhus och fick stanna där några dagar. Men så vitt jag vet så blev hon helt återställd ! Hästen var ganska gammal när hon fick det. Typ 16 år eller något sådant. Är 19 idag

Jag har haft två hästar med Anaplasmos. Den ena tror jag hade ett tidigare kroniskst tillstånd då symtomen fanns där, men han fick även ett akut utbrott som behandlades. Han blev inte frisk, men det berodde även på andra orsaker.

Häst nummer två fick ett akut utbrott förra sommaren och var riktigt påverkad, han fick en 5-dagars behandling och blev bra och helt fri från symtom omgående. Märket inte ett spår av det.

Jag har fått för mig att om en häst går obehandlad för länge så kan man börja misstänka bestående men, folkt får ju ofta bestående men av TBE. Får de behandling direkt vid insjuknandet så tror jag de blir helt friska.

Det har ju påbörjats en utredning nu för att se om anaplasmos kan ha ett kroniskt tillstånd eller om det kan ge bestående men. Stod i senaste ridsport.

Min herre hade icke-akut form när han behandlades. Hade gått med det 7 månader sen akuta utbrottet då. Behandlades, blev fullt återställt (veterinärerna trodde inte lederna skulle bli det).

Behandlades på klinik, 6 dygn med tetracyklin intravenöst, fick understödjande magbehandling med. Efter utskrivning fick han kortisontabletter i 5 dygn.

Hej!

Min 5-åriga valack behandlas också nu för elichia och borellia.
Veterinären är ute och behandlar han varje dag med engemycin.
Tror att jag upptäckte erlichian snabbt,så som de andra säger är det nog värre om hästen gått obehandlad en längre tid.
Min Vet. säger att man vet för lite om sjukdomen för att kunna säga om den blir kronisk eller inte?
Tänk på att en erlichia behandling kan vara jättetuff mot hästens tarmflora,min vet rekommenderade att jag köpte ProEquo till min häst för att magen inte ska klappa ihop het och hållet.
Vet. sa att om hästen får diarre måste han in på klinik direkt.
Hoppas din häst blir frisk.

Min gamla sköthäst var en av de första i sverige (tror jag) som fick diagnosen. Det var flera hästar i stallet som blev sjuka och de fick ingå i någon långtidsstudie på Ultuna.
Han var gräsligt sjuk men blev helt återställd. Vill minnas att han dock behandlades ganska länge och det tog ett bra tag innan han var fit for fight igen.
Var många år sen nu, kommer inte ihåg detaljer tyvärr.

Hej!

Min 5-åriga valack behandlas också nu för elichia och borellia.
Veterinären är ute och behandlar han varje dag med engemycin.
Tror att jag upptäckte erlichian snabbt,så som de andra säger är det nog värre om hästen gått obehandlad en längre tid.
Min Vet. säger att man vet för lite om sjukdomen för att kunna säga om den blir kronisk eller inte?
Tänk på att en erlichia behandling kan vara jättetuff mot hästens tarmflora,min vet rekommenderade att jag köpte ProEquo till min häst för att magen inte ska klappa ihop het och hållet.
Vet. sa att om hästen får diarre måste han in på klinik direkt.
Hoppas din häst blir frisk.

Min häst fick antibiotika för borelia och erlichias för drygt 2 veckor sedan. Måste säga så här i efterhand att jag fick väldigt dålig info av veterinären, han sa aldrig att jag måste spruta hästen uppbunden i box iaf hästen får allergisk chock. Han sa heller aldrig något om att jag borde ge ngt för magen.. Nu nästan 3 veckor efter behandlingen är min häst lös i magen och äter inte lika mkt hö som hon brukar.

Är det någon som har koll på om det kan va antibiotikan som kan ha gjort att hon blir lös i magen drygt 2 veckor efter behandling?

Min häst fick antibiotika för borelia och erlichias för drygt 2 veckor sedan. Måste säga så här i efterhand att jag fick väldigt dålig info av veterinären, han sa aldrig att jag måste spruta hästen uppbunden i box iaf hästen får allergisk chock. Han sa heller aldrig något om att jag borde ge ngt för magen.. Nu nästan 3 veckor efter behandlingen är min häst lös i magen och äter inte lika mkt hö som hon brukar.

Är det någon som har koll på om det kan va antibiotikan som kan ha gjort att hon blir lös i magen drygt 2 veckor efter behandling?

Vet inte exakt vad det är i antibiotikan som gör att hästarna blir dåliga i magen,men har förstått det som att antibiotikan inte kan skilja på de "dåliga" och de "bra" bakterierna utan slår ut allt.

Många hästar blir dåliga av den tuffa behandlingen mot Erlichia.

Tycker det är lite dåligt av din veterinär att inte informera dig om att hästens mage kan klappa ihop av antibiotikan.
Har du varit i kontakt med din veterinär och berättat att hästen inte mår bra?

Jag råder dig att införskaffa ProEquo på en gång och börja behandla din häst så hon blir bättre i magen.

Jag frågade min vet. om allergisk chock han sa att det var vanligar när man sprutade dem i musklerna än direkt i blodet,men det förekommer.

Verkar dock inte så smart att binda upp hästen om den skulle chocka!?

Jag hade ute veterinär nu i förgårr, då hade min häst inte ätit på 1,5 dygn o dessutom sprutat diarre. Vet trodde inte att det va antibiotikan som gjort att min häst blev dålig nu, mer troligt va det att hon ätit något dåligt i hagen. Igår kväll började hon äta lite hö igen så det värsta är antagligen över.

min gammelgubbe fick akut erlichia i somras han hade en jätte tuff behandling o reagerade på pencillinet, genom att efter varje behandling lägga sig ner eller vanka av och an. han blev dock helt bra, otroligt med tanke på hans ålder 23 år e han.:banana::banana:

Hej. En undran: Vad är symptomen på Ehrilichia? Tack på förhand/Helan

Jag har en 5-åring som fick diagnosen som 3-åring och friskförklarades efter 6 månader.
har dock troligt vis fått nervskador, då hon slänger väldigt mycke med huvudet. Har troligtvis fått Headshaking syndrom som en följd sjukdom av ehrlichias. Hon är fullt ridbar och headshakingen besvärar inte henne alls. Hon behöver dock få behandling av equiteapeut regelbundet då hon blir stel i nacken.
Annars en väldigt levnadsglad tjej som är i full kondition.

Hej jag ett russ som har behandlas för Erlichia,hans titlar låg på 640 och det är väldigt höga värden.Troligtvis har han burit på detta ca: ett år,för han blev helt plötsligt rädd för bilar mm,men i sommras magrade han av fort och började halta,ringde vet som gjorde böjprov och tog borrelia,Erlichiaprov som då visade dessa höga värden.Han har behandlats med antiflamatoriskt och med antibiotika i tio dagar.Nu efter tre månader är han fortfarande stel i hela bakdelen och haltar,han skakar även med huvudet mycket.Har kontakt med vet,regelbundet,vi har pratat om att han kanske inte blir bättre än så här.Vad skulle ni göra?

En av mina kompisars häst har fått denna diagnos och hon är helt återställd nu:)

*KL*

2 frågor till er som haft Erlichia på era hästar och som tillfrisknat:

1. Blev de bra direkt efter behandlingen och var i kondition 2-3 månader efter behandlingen?

2. Gav ni några extra vitaminer, mineraler eller ngt annat för att hjälpa era hästar att snabbt återhämta sig?

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 093
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 785
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 590
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka