Ehrlichia hos dräktigt sto - erfarenheter av beh?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare borsalino
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 2 978
Sv: Ehrlichia hos dräktigt sto - erfarenheter av beh?

Uppdatering
Trots erlichian, hovbölderna, febertopparna, tre olika ab-behandlingar och deppigheten så lever fölis:bump: :bump: :banana: :D :D :D
Första sparken idag. Jag är så glaaaad.
Måste ta kort så ni får se, det är finns ingen mage och hon är snart i 9:e månanden. Lilla rackarmärren!

Gud vad du skrämdes när du tog upp den här gamla tråden. Jag trodde det gått fel.

Skönt att det inte var så och GRATTIS till att den lilla krabaten sparkar!! :)

Stoet mår jättedåligt ff, så det blev en volt i hjärtevrån.:banana: Har en gudomlig veterinär som lovat komma ut direkt hon fölar, ifall fölet verkar svagt får h*n plasma osv.

TACK,tack för omtanken

Senast ändrad av en moderator:

Hade helt missat denna tråden förut. Skönt att fölis lever i alla fall. Håller tummarna för att allt går bra för både sto och föl. Hur blev det? Behandlande ni med tetracyklin eller inte?

Nej, går inte att behandla dräktigt sto.

*kl*

För många många år sen behandlades min hund i samband parningen,slutresultatet blev 3 självdöda,en dog inom ett dyg och ytterligare en nästföljande dygn.(Utav de 3 överlevande hade en höftledsfel,1 fick härnhinneinflammation och den sista blev en "mini")
Enl. SVA så berodde det på behandlingen i samband med parningen och första dygnen på dräktighet.
Tiken hade innan detta fått en normal valpkull och efter detta fick hon en normal kull

Hoppas det går bra för ditt sto och fölet..*håller tummarna*

Tack, tack!
Eftersom jag upplevt det tidigare så har jag försökt vara kall realist, men idag brast fasaden, jag har aldrig blivit så glad över en fölspark. Jag vet att faran inte är över än och att risken är stor att fölet inte klarar sig. Men ibland måste man få kasta vetenskap och erfarenheter åt helskotta och bara HOPPAS.:banana:

Ni kanske förstår att jag inte trodde hon var dräktig:crazy: :D. Bilden är bara ngr dgr gammal och nu rumlar det i magen så det tom syns utanpå:banana: 10 v kvar till fölning
Han kommit fram till att jag nog är ägare till sveriges djupaste halvblodsmärr. :cool:
P3240124.jpg

Gud så skönt att se en till så "smal" dräktig märr.... (missförstå mej rätt inte SMAL men inte lika "bred" som en man tänker sej dräktig)
Hade ju min utlånad tills nyår och fick tillbaka henne i ett alldeles för magert tillstånd för att uttrycka mej milt...
Nu är min bara i 8 mån (fölar månadskiftet juni/juli) och har ju därmed 3 månader kvar... Men har inte sett några sparkar än så jag kommer ringa vet i morron (idag) och se om jag inte kan dräktighetskolla henne... För är hon inte dräktig längre vill jag ju betäcka henne tidigt i år i stället...

Min såg dock väldigt dräktig ut när hon var för mager då den delen av magen var det enda som "hängde ner" ... Men nu i normalhull ign ser hon inte ett dugg dräktig ut :( Men det kan ju va normalt... (?)

Senast ändrad:

Min såg dock väldigt dräktig ut när hon var för mager då den delen av magen var det enda som "hängde ner" ... Men nu i normalhull ign ser hon inte ett dugg dräktig ut :( Men det kan ju va normalt... (?)

Gör som jag, ut med måttband och mät hur djup hon är. Törs inte lägga ut mitt resultat, då hon var djupare än t.o.m stamboksförda ardennerston:o :o :rofl: Men det förklarar varför hon inte växer på bredden.
Du kan väl uppdatera vad vet kom fram till. Jag håller alla tummar.

Dags för uppdatering

HH.jpg

Det var mkt pyssel och passning med honom i början. Men nu syns inget av det:)

Stoet seminerades 1 gång och är konst dräktig med Tsarevitj 1137. Så även hon är vid god hälsa. Vi kollade blodproven innan och allt var neg. Det börjar dra ihop sig till fölmönstring nu.:)

Åh vilken fin unge!!! :love:

Hade inte sett den här tråden innan, läste den nu eftersom min ena häst fick erlichia för några veckor sen (inte dräktig). Hon fick behandling tre dagar i rad och nu känns hon ju frisk, inte sett några symptom igen... Hon fick hög feber, stel, svullen på bringan, blev gul på slemhinnorna och var torr/kletig i mun och slida...

Har nu börjat rida henne igen. Men ni andra, era hästar har alltså vilat jättelänge efter sjukdomen? Fast de har inte fått behandling?

//Camilla

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka