Ehrlichia hos dräktigt sto - erfarenheter av beh?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare borsalino
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 2 978
B

borsalino

Kanske fel forum, men då får moderator gärna flytta den. Jag hoppas att någon här i avel har erfarenheter av behandlig med tetracyklin på dräktigt sto.
Min veterinär vill inte behandla eftersom hon är dräktig. Hon har symtom, spänd i hela kroppen, lite "deppig", svullen i haser och kotor, dålig hornkvalitet. Infektionen är avklingande så hon är på bättringsvägen (enligt blodproven).
Vi har mist 2 föl till denna :devil: onödiga sjukdom redan. Stooor klump i magen. Behandla/ inte behandla? Pest eller kolera? Alla råd och tips välkomnas.

Sv: Ehrlichia hos dräktigt sto - erfarenheter av beh?

Jag har sett ett par hästar behandlas med tetracyklin. Min egen reagerade inte över huvud taget. Veterinär kom ut och sprutade 5 dagar på raken, sen hade jag en helt ny häst. Sprallig, glad och fin i kroppen.

De andra två påverkade det magen ganska mycket.

Kan du inte ringa runt till lite olika veterinärer och diskutera? Kanske kan hitta någon med erfarenheter av det. Sist jag fick panik och ville ha "second opinion" ringde jag Agrias telefonveterinär. Kostade tjugo kronor, men då fick jag en vettig åsikt jag kunde tala om för den yrsliga diskriktare som jag inte litade på.

Håller tummar att det går bra med både sto och föl.

De två stona jag nämnde behandlades och fick inga biverkningar, men då var ju fölen redan borta. 1:a var dödfödd och 2:a dog efter 18 tim.
Har pratat med SVA och risken är just medicinutlöst fång som i sin tur gör att stoet kan kasta.
Var någon av dina hästar dräktiga?

Tack för omtanken. Total maktlöshet är väl bra beskrivning. Den som kan få fram ett vaccin mot dessa äckliga små fästingar borde kunna göra sig en förmögenhet.
Tro mig jag har använt "liter" av medel för att hålla fästingarna borta, men uppenbarligen har det inte hjälpt.

När det gäller hund får man inte ge dräktiga tikar tetracyklin, valparna får bla svåra emaljskador på tänderna.

Oj! Det var ju en konkret anledning, undrar om det är detsamma på hästar?

I Fass.vet nämns bara nöt, svin och får, så där blir man inte klokare.

Senast ändrad av en moderator:

problemet med tetracykliner är just att det lagras in i skelett och tänder; kan påverka skelettutvecklingen och ge emaljhypoplasi. gäller tyvärr samtliga djurslag dessutom har du risken för tarmstörningar. Inget lätt dilemma. Tack o lov har vi nästan inga fästingar över huvudtaget här (något ska man ju ha för att man bor i Norr... :rofl: ) men det hjälper ju inte dig tyvärr, beklagar :(

De veterinärer jag hört diskutera om detta vill inte behandla med tetracyklin.
Det finns risker.
Likaså skall icke gravida kvinnor äta tetracyklin/tetralysal.

Däremot så kan väl erl. läka ut av sig själv med tiden?

Om stoet/fölet bevisligen inte får bestående men eller ta skada av att ha infektionen under dräktigheten skulle jag antagligen avstå behandling.

problemet med tetracykliner är just att det lagras in i skelett och tänder; kan påverka skelettutvecklingen och ge emaljhypoplasi. gäller tyvärr samtliga djurslag dessutom har du risken för tarmstörningar. Inget lätt dilemma. Tack o lov har vi nästan inga fästingar över huvudtaget här (något ska man ju ha för att man bor i Norr... :rofl: ) men det hjälper ju inte dig tyvärr, beklagar :(

Tack för svaret. Det löste ju en punkt i mitt dilemma, nu får jag hålla alla tummar och tår och hoppas att fölet klarar sig. Vill INTE uppleva att ett föl dör i famnen igen.

Hur håller ni fästingarna borta från era hästar? Det har hänt att jag plockat upp till 15 st trots div. fästingmedel.

Bara 1 häst har klarat sig från borrelia/ehrlichias på 5 år. Hon är iofs bara 2 år så det hinns väl med....

Jag har hört om en häst som behandlades under lång period med Ethacilin mot Erlichias (detta då hästen tidigare fått en stark varning på cirkulationskolapps med tetracyklin och de inte vågade använda det medlet igen), borde ju i alla fall hjälpa hästen med många sekundärinfektioner som uppstår pga sjukdomen och på så vis hjälpa den att läka ut det själv. Kan ju vara värt att kolla om detta funkar i hop med dräktighet, kan ju vara ett alternativ kanske.

Tack! Ska kolla upp det.

:( Har haft 2 ston med erlichias och båda har tappat sin dräktighet
någonstans efter 90 dygn. Har av olika skäl inte behandlat men båda
har läkt ut bra och har mig veterligt inte haft något problem sedan,de har dock inte gjort någonting annat än gott i hagen under
ganska lång tid. D.v.s. har inte blivit belastade, om det nu har någon
inverkan vilket jag själv tror.:confused:

För ett antal år sedan fick mitt gamla ponnysto Ehrlichios när hon var dräktig. Fick hem provsvaren samtidigt med ultraljudet. Bestämde att försöka rädda fölungen och lät stoet läka ut själv. Efter 11 mån kom en fullt frisk unge ut, och är idag fem år gammal. Stoet höll jag igång med promenader och mycket utevistelse under hela dräktigheten. Ca 2 år efter beskedet så var hon helt återställd.

Tips, använd Switch Pour On mot fästingar, finns numera i sprayflaska. Jag bor vid Roslagskusten där det finns extremt mycket fäsingar med smitta, men med SPO klarar vi oss ganska bra. 2 av 10 hästar har fått Ehrlichios under åren.

Ni som svarat i denna tråd: hur höga har era hästars titervärden varit när ni märkt av symptom?

I mitt fall 1:160.
Hos stoet som fick döfött låg titern på 1:640, hennes symtom var att hon "himlade" med ögonen precis som ngt gjorde ont. Ringde flera stuterivet, men ingen hade en aning. En gissade på förvärkar. Stoet vars föl dog efter 18 tim 1:80, inga symtom alls.

:( I mitt fall var det så att det första stoet inte ville galoppera när vi
var ute ock red. De två andra som var i sällskap försvann och hon
brydde sig inte. Då förstod jag att något var fel och tog prover. hade
ingen aning men det visade sig att hon hade högt tit-värde (?) och
blev strax efter brunstig (kommer inte ihåg värdet).
Det andra stoet var en oinriden 3-åring som efter 90 dygn brunstade
och vis av tidigare togs prov som visade att det oxå var erlichias.
Kommer inte ihåg värdet där heller men har för mig att det var rätt högt. Hon är inte betäckt igen men den första fick friskt föl året efter.:crazy:

Lite klargörande kanske är på sin plats.
Mitt sto hade titern 1:160 vid första provtagningen. Det är nu nere på 1:40 men symtomen blir bara fler och värre, därav min oro för både henne och fölet.

:confused: Jag skulle försöka få tag på en veterinär och diskutera saken. Vill inte skrämmas men har en himla respekt för kraften i
denna åkomma. Önskar dig och stoet lycka till.

Nejdå, du skräms inte, jag är tyvärr väl insatt i denna :devil: onödiga sjukdom.
Tycker att det är konstigt att personen jag pratade med på SVA inte nämnde biverkningarna med tetracyklin:confused:
Han pratat med min vet idag och han ska dräktighetsundersöka henne igen (UL på 45 och 90 dygn). Eftersom hon är "förstagångare" och i början av 7:e mån går det inte att avgöra med ögat om hon har lite hull eller är dräktig. (magkänslan säger att hon är dräktig)
Om hon har resorberat sätter han in behandling.
Tack för info och svar/M

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka