Egna höautomater / slow feeders

skiesabove

Trådstartare
Jag söker inspiration inför bygge, så jag vill gärna se bilder på era hölådor / automater / lunchgrindar / slowfeeders :)! Eller tips, råd och erfarenheter, allt uppskattas.

Rundbalar undanbedes ;).
 
Vill gärna hänga med i tråden. :) Våra har helt fri tillgång, så det är inte mycket till hjälp. Ett tag hade vi vanliga hönät upphängda i hagen, innan vi gick över till fri tillgång.

Men jag har sett bilder på olika lösningar, en lastpall med pallkragar runt och ett stort nät över som går ner i botten när lådan börjar bli tom.
 
Såhär ser våra foderautomater ut, just på bilden har de löst hö och det går ju med men i vanliga fall är det ett stort nät fastspänt i som fylls varje morgon. På vintern har stallägaren knutit ihop två stora nät så att det går i en hel hösilagebal (utan plast då såklart) för att spara på arbete. Funkar super och min häst är jätteglad för taket då hon hatar nederbörd. :D
IMG_2120_zpsa3dkbokc.jpg
 
Vi har ett måttbeställt nät som är sytt som en fyrkant utan botten vilket gör att när foderhäcken är tom så följer nätet kanter och botten, de kommer alltså åt överallt i hörnen. Sitter fast med en elastisk snodd upptill som bara hakas fast i krokar i foderhäcken. Så dryg är supersmidigt att öppna upp och fylla på oavsett småbal/löshö/storbal.
 
Den här snickrade min man ihop åt mig.
December 2014 och den funkar än.
Är gjord på en halvpall så den går att flytta med säckkärra eller två pers som bär.

10888576_10152589677975665_1527713990056889111_n.jpg


Funkar även att hänga 2 nät i den.
La tunga stenar på botten för en häst som inte bor här längre åt väldigt våldsamt ur näten så han lyckades slita omkull den.
13681023_10153797314300665_735144255219451417_n.jpg
 
Såhär ser våra foderautomater ut, just på bilden har de löst hö och det går ju med men i vanliga fall är det ett stort nät fastspänt i som fylls varje morgon. På vintern har stallägaren knutit ihop två stora nät så att det går i en hel hösilagebal (utan plast då såklart) för att spara på arbete. Funkar super och min häst är jätteglad för taket då hon hatar nederbörd. :D
IMG_2120_zpsa3dkbokc.jpg
Oj, ser jag fel eller ligger det inget skydd för plåtkanterna? :nailbiting:
 
Menar du vid taket? Har inte tänkt på det faktiskt så jag vet inte. Men det kan säkert vara bra att ha. :angel:
Ja vid taket, det sitter så lågt att hästarna kan slå i huvudet.
Plåtkanter är vassa och kan ge riktigt otäcka skador. Tyvärr är jag vis av erfarenhet, hästen skulle gå förbi en bod, råkade skära upp sig rejält ovanför ögat.
 
Jag har en pall med hemmabyggda pallkragar i 2 hörn (i bottnen) är där fäst en ögla i dessa knäpper jag fast det finmaskiga hönätet som har fått 2 karbinhakar.
Inte att rekommendera till de som gärna står i maten och äter men till andra är det bra
 
Jag har en trälåda ca 60x40 cm, djup ca 50 cm. Vi har gjort ramar med samma mått dvs 60x40 och "inne i ramen" har vi spänt fast ett småmaskigt hönät. Ramarna med hönät passar precis inne i lådan. Först lägger jag hö i botten på lådan, sen en "nät ram" ovanpå höet, sen mera hö och en "nätram" till. Först äter hästarna genom ett hönät och sen blir det ju men lite fördröjd ättid då de kommer till nätram nr 2 så höet på lådans botten tar ju längre att äta. När höet är uppätet så ligger båda nätramarna på lådans botten. Lådan kan ju inte ha ett lock men istället har vi gjort en ram men gångjärn och en hake så att lådan går att stänga ordentligt, då kan ju inte hästarna ta ur nätramarna inne i lådan. Hoppas att du förstod hur jag menar trots att jag inte hade någon bild att bifoga.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 436
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 477
Senast: hundtant
·
Ekonomi & Juridik jag har haft boxplats på ett privat stall i tre år. Detta har nu byggts ut och nu är vi ca 15 inarkoderade mot tidigare endast 2. Jag...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
15 010
Senast: IngelaH
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 170
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp