Eget stall

T

todde

Ni som har egna stall o har bara egna hästar där . Hur gör ni när ni ska bort mer än en dag om ni nu inte har några hästvänner som kan hjälper er !!

Sv: Eget stall

Har du ingen i familjen som kan ställa upp?
Min mor t.ex. är ingen hästmänniska, men klarar att läsa på en lapp vad hon ska göra, och mocka..:banana: Sen har du väl vänner som kanske inte är hästmänniskor, men som kanske kan ställa upp för att vara snälla:) ?

På sommaren brukar svärfar hjälpa mig. Brukar se till att hästarna går ute då. Så han behöver bara fylla på vatten och slänga ut lite hö.:)

Om jag inte får tag på nån under "inne" perioden så kan jag helt enkelt inte åka... Men oftast så finns det nån som kan ställa upp...:bow:

Skämt åsido..man är ganska låst om man inte har vänner som kan ställa upp. Jag har medryttare, det känns tryggt, för de kan jag alltid be dom om hjälp. Men på vintern är det svårt att åka bort...man får passa på på sommarbetet!

Man får vacker anpassa sig eller stanna hemma om det inte finns någon som kan hjälpa till just de dagarna.

Att planera i god tid är något man lär sig :smirk: dvs oftast 1-2 månade i förväg om man vill åka bort en helg.

Annars är det som någon annan svarade, man får åka när hästarna är på bete.

huj!

nja jag brukar be typ farmor och farfar ge dem vatten på sommarn om jag bara ska va borta typ två dar, då får man fixa allt annat innan.

annars om jag ska va borta brukar jag fixa hö och allt sånt dan innan jag åker så tar jag ut hästarna inna jag åker och så får mamma och pappa ta in ut dom så kommer jag ju hem dan efter.

Nu har jag turen att många bekanta till oss har hållt på med häst när de va yngre och är inte rädda för dom så de brukar lösa sig. . .

annars får man ju tyvärr va hemma=(

Får jag inte tag i någon så får jag lov att vara hemma. Då jag inte är borta alltför ofta, så brukar det för det mesta gå att ordna någon. Så får man heller inte ha såna krav att allt måste skötas exakt som jag gör när jag ska bort. Visst, på helgerna morgonfodrar och släpper jag ut hästarna kl 8, men många som inte har häst själva och inte behöver vill inte gå upp så tidigt, så jag brukar säga att det är ok om dom gör det vid 9 i stället. Och andra småsaker som hästarna inte dör eller lider utav, för att det inte blir som jag alltid brukar göra.

Bygger lösdrift :angel:

Skämt åsido, det var faktiskt en stor anledning till att vi byggde lösdrift åt hästarna här hemma i år. Har själv jobbat på annan ort under hösten och under veckorna fått hjälp av sambon som är både hästrädd och allergisk :crazy: och aldrig hade klarat dagliga utsläpp och insläpp.

Väldigt lättskött och även icke hästmänniskor kan hjälpa en med hästarna. Nu när vi åkte bort i helgen kom grannarna och fodrade, vi har byggt så att man kan fylla på både kraft- och grovfoder utifrån ligghallen, och inte behöver gå in till hästarna. Vatten fyllde vi på i ett stort kar ute i hagen på lördag morgon och det räckte till söndag kväll, var bara att kolla så att det inte hade frusit morgon och kväll.

Men det är ju klart man är bunden, man drar sig verkligen för att åka bort en hel helg om man inte måste. Ska släppa hästarna på sommarmarkerna så tidigt som möjligt (april?), sen får de gå där så länge som möjligt (november?), under den tiden blir det betydligt lättare.

todde skrev:
Ni som har egna stall o har bara egna hästar där . Hur gör ni när ni ska bort mer än en dag om ni nu inte har några hästvänner som kan hjälper er !!

Håller med om att man får sänka kraven lite i utbyte mot hjälp. Till exempel binder jag upp hästarna för individuella kraftfodergivor 2 ggr/dag normalt sett, men när jag är borta får de en skopa i var sin krubba, dvs unghästen får lite mindre och pensionären lite mer, dvs inte helt optimalt, men de överlever...hellre det än att en ovan person som inte känner hästarna ska gå in och hantera dem i ligghallen...

shampiz skrev:
Får jag inte tag i någon så får jag lov att vara hemma. Då jag inte är borta alltför ofta, så brukar det för det mesta gå att ordna någon. Så får man heller inte ha såna krav att allt måste skötas exakt som jag gör när jag ska bort. Visst, på helgerna morgonfodrar och släpper jag ut hästarna kl 8, men många som inte har häst själva och inte behöver vill inte gå upp så tidigt, så jag brukar säga att det är ok om dom gör det vid 9 i stället. Och andra småsaker som hästarna inte dör eller lider utav, för att det inte blir som jag alltid brukar göra.

mmm jag ser att det är fler än jag som känner det så att det är bäst att åka om sommaren när man har släppt på bete. Helt klart får man sänka kraven om man lyckas att hitta någon som kan ta hand om dom. Min andra hälft tycker ju så klart att det är jobbigt att man inte kan göra något inpulsivt (vi delar inte hästintresset:cry: tyvär)

Stannar hemma såklart. För i det fallet går det ju inte att åka bort. ;)

Näe...sommartid går det väl an om man inte har hästvänner som kan hjälpa till. Med det menar du väl folk som klarar att hantera en häst och ta in och ut. Sommartid kan de ju gå på bete och det räcker ju att den som ser till hästarna kan se om en bytta vatten är tom eller ej och vet hur man fyller på. Fast man bör ha någon hästerfaren som de kan ringa till som kan komma i nödfall om något händer.

Hälsning Maja

Jag har grannar som kan titta till och köra ut en ensilagbal om det behövs. Enklast är att åka bort på sommaren då det räcker med tillsyn.

stannar hemma, antingen jag, sambon eller så hjälper mina föräldrar till om vi absolut ska resa bort ngn dag.

på sommaren är det ju lättare, om man hyr in sig på bete med tillsyn.

På vintern brukar jag aldrig vara borta mer än två dgr. Då hinner jag ta ut, mocka och göra iordning kvällsmat och frukost och ge fri tillgång på hö samma dag jag åker och så får mamma komma och ta in dom på kvällen. På morgonen släpper hon ut och ger fri tillgång på hö och mockar om jag har tur, sen ser jag till att vara hemma till insläppet. Hon är den enda jag känner som törs leda hästar.

På sommaren går dom ute dygnet runt och då passar jag och sambon på att åka bort en vecka. Grannarna ställer upp med att fylla på vatten och kolla till dom. Dock känns det lite otryggt ifall de kommer lös då ingen (om inte mamma är hemma) törs fånga in dom då. Det har dock inte hänt.

Jag har rutat in mitt liv efter djuren. Har aldrig i hela mitt liv varit borta mer än åtta timmar. Inte ens när jag födde mina barn. Jag tycker inte det är någon uppoffring alls.

Om någon som inte har någon kunskap om hästar skulle passa dina hästar en vecka på sommaren kan ju vad som helst hända. De skulle tex antagligen inte upptäcka ett ormbett eller ett infekterat sår. Jag hade oroat ihjäl mej, jag kan inte ens koppla av om jag är tvungen att vara borta ett par timmar. Men det är säkert bara jag som är knäpp.

ens egna älskade djur ska alltid gå i första hand!:love:

på vintern när det är som mest skötsel åker jag inga längre sträckor alls. Vill gärna ta hand om mina älsklingar själv. Jag brukar ha otur så om jag skulle fråga någon annan om de ville ta hand om hästarna en helg så skulle det säkert hända någonting! :angel: :D

Det får helt enkelt bli semester på sommaren då man kan be sina hästkunniga vänner komma o fylla på vattenkaret... dock måste jag säga att det aldrig brukar bli så långa turer då heller då jag är så hemmakär :love: :rofl:

jag har hästarna hemma. har flyttat 5 mil från mina föräldrar så från dom får jag ingen hjälp. om bara jag är iväg hjälper sambon mig, annars har jag en liten tjej som kan hjälpa till. annars har jag ingen!!!

Hästarna går på lösdrift och äter endast hösilage så mamma kan ge dom.
Det brukar hon alltid göra på mornarna för vi har kor i anknytning till stallet.
Sovmorgon! :p

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 942
Senast: Shaggy
·
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 202
Senast: sorbifolia
·
Anläggning Vilken kamera i stall kan ni rekommendera? Den ska gå på simkort 4G och en ska kunna se feeden i sin mobil. Ska få in kundhäst på...
Svar
6
· Visningar
940
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 703
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar