Eget ensilage

mian1

Trådstartare
Våra två bästa hagar är nysådda och istället för att använda dem som bete nästa år funderar vi på att ta eget ensilage. Slåtterbalk och balmaskin kan vi ev. få låna av en granne, men vi måste ha vårt hö plastat eftersom vår ena häst är hostare.

Så snälla, hjälp ett blåbär!

De nysådda hagarna är f.d. åker - dvs lätta att köra på med traktor+maskin, släta och så gott som stenfria. Ny vall och det brukar växa bra där. 0,8 + 0,6 hektar stora.

1. Hur mycket ensilage kan vi minst räkna med att få ut för en resp. två skördar?

2. Hur mycket brukar kostar det att hyra in någon som skördar och plastar åt oss? Vi behöver småbalar för att vi har så få djur. Behöver man en speciell maskin för att plasta småbalar eller kan man använda samma som plastar de stora?

3. Är det ok att ha hästarna där på efterbete även om vi tänker ta hö kommande år också? Vi har bara två hästar.

Sv: Eget ensilage

1.jag tar hösilage på 3 ha och får till 3 hästar på en skörd

2 man behöver en mindre plastare till de små balarna det tar längre tid och går åt mer plast än tilll de stora balarna vad det kostar varierar.

3 du bör inte ha hästarrna där alls då det kan förorena nasta års skörd

Jag hade en som pressade och plastade 50 kg´s rundbalar för 3 år sedan och betalade 50 kr/bal.
Han som har den (vet ej om han har kvar den) bor i en by några kilometer ifrån dig.

Plastmänniska nära mig låter ju intressant! Vi köper små 4-kantsbalar från en producent nära mig, men jag är tveksam om han skulle plasta åt andra?

OM man kan ta 2 skörder, kan man då sälja ett överskott för att kunna täcka kostnaderna för skörd + plastning och på så sätt få gratis hö till de egna hästarna?

Små ensilagebalar är det nog inga problem att bli av med, ett tips är att du analyserar det.
Sätter du ut en annons i lokalpressen, så har du nog sålt det du får över med en gång.

Denna "plastmänniska" har en maskin som pressar och plastar på samma gång.
Jag ska fråga om de fortfarande plastar, isåfall kan jag PMá dig namn & nummer.

3 du bör inte ha hästarrna där alls då det kan förorena nasta års skörd

Håller med om detta! Mycket viktigt!!

I övrigt är jag också nyfiken då jag funderar på att göra något liknande, fast med bara något hektar per år. Vad blir det alltså på en hektar - hö/hösilage till en häst och säsong? Då kanske det inte är någon idé att lägga ner tid, arbete och pengar på det - lättast att bara köpa? *funderar högt*

Får jag kapa tråden och fråga vidare på hur mkt havre man får på ett hektar???

Får jag kapa tråden och fråga vidare på hur mkt havre man får på ett hektar???

Alla dessa frågor om hur mycket man kan räkna med att skörda är nästan omöjliga att svara på. Om det var lätt att beräkna så hade det inte varit svårt att vara bonde. Det är stor skillnad på en högpresterande, nyanlagd vall med maximal gödselgiva. Exempel från provodlingar med engelskt rajgräs i renbestånd som skördas tre gånger under säsongen ger runt 10 ton torrsubstans per hektar under en säsong. Sedan hör man om de som får en enda ensilagebal på en hektar under förstaskörden!!!

Samma sak gäller för skörderesultat för havre.

Däremot är det lätt att tala om hur mycket frö som krävs för att så vall eller havre.

OK, jag tänkte nog mer om det finns en "medelsiffra" - alltså en fingervisning på UNGEFÄR hur mkt man kan tänkas få? Om man inte räknar med "maxprestation".

Jag var också ute efter en medelsiffra. Googlade och hittade någon sida där man beräknade 4-6 ton silage per hektar, men det stod inte om det var på en skörd eller på två. I vilket fall tycker jag att det låter jättebra, för som hö-blåbär trodde jag att man i bästa fall fick några stycken balar :o
En annan googel-sida stod det att man i snitt fick en skörd på 3,5 ton havre per hektar.

Tack! :) Som sagt - siffrorna ändras säkert ganska mkt beroende på mark, gödsel, hantering osv. Men nu vet jag på ett ungefär - jämfört med innan när jag som du lika gärna kunde trott att det blev typ en bal eller någon kärra havre. :o :D

Man ska veta att bra och även "OK" skördar förutsätter en ganska omfattande planering och skötsel. Allt från förarbete för att undvika ogräs och skapa goda markförutsättningar (plöjning, förrådsgödsling, dränering...). Val av vallfröblandning, skötsel i etableringsfasen. När vallen sedan är i "drift" så krävs att man sköter den så att man inte får in sork, vildsvin och annat otyg. Sedan är det en avvägning om/hur mycket man ska kosta på sig när det gäller gödning. Vi som har hästar har ofta ett problem eftersom vi har fastgödsel och en ekonomisk/ekologisk hantering bygger på flytgödsel. Alternativet är att lägga om vallarna oftare vilket kostar en hel del.

Man ska veta att bra och även "OK" skördar förutsätter en ganska omfattande planering och skötsel. Allt från förarbete för att undvika ogräs och skapa goda markförutsättningar (plöjning, förrådsgödsling, dränering...). Val av vallfröblandning, skötsel i etableringsfasen. När vallen sedan är i "drift" så krävs att man sköter den så att man inte får in sork, vildsvin och annat otyg. Sedan är det en avvägning om/hur mycket man ska kosta på sig när det gäller gödning. Vi som har hästar har ofta ett problem eftersom vi har fastgödsel och en ekonomisk/ekologisk hantering bygger på flytgödsel. Alternativet är att lägga om vallarna oftare vilket kostar en hel del.

Jo, så långt har jag förstått. Men det är bra att du skriver det. Vildsvin finns inga häromkring, men sork, hare, rådjur och älg. Gällande själva bruket har vi tänkt att ta hjälp - vi kan inte sånt själva. Att jag frågade hur mkt man kan tänkas få var för att se ifall det överhuvudtaget var att tänka på, eller om vi bara skulle lägga ner det projektet helt och hållet! :)

Som hobby-hästägare tycker jag det är jättebra att ta en skörd hösilage/hö först i de nysådda hagarna INNAN man börjar använda dem som hagar igen. Detta för att vallen då hinner etablera sig och bli mera tramptålig innan hästarna kommer dit. Så att åtminstone ta en förstaskörd är jättebra! Har man haft hästar där och skall ta skörd är det vanligt torrt hö som gäller för att inte få förorenade silagebalar. Att ta vanligt hö i hästhagen är bra ur parasitsynpunkt och hagen blir så gott som parasitfri efteråt.

Rent ekonomiskt är det väl inte riktigt försvarsbart om man har få hästar och är ovan. Nackdelen med den egna skörden är ju att den inte blir lika bra när man som nybörjare gör den än det som man kan köpa av proffs. Dessutom är man fast vid det egna som man jobbat hårt för även om det blir dåligt medans man bara låter bli att köpa andras misslyckade eller lagringsskadade partier. Och det är attans så nervöst när man har sin vall slagen på tork på fältet och man ser regnmolnen flockas på himmlen.

2. Hur mycket brukar kostar det att hyra in någon som skördar och plastar åt oss? Vi behöver småbalar för att vi har så få djur. Behöver man en speciell maskin för att plasta småbalar eller kan man använda samma som plastar de stora?

Priserna kan ju variera beroende på storlek av traktor, typ av balmaskin, plastare o.s.v. Rullar vi till någon annan så tar vi runt 500-550 spänn timmen, det gör vi genom Maskinringen. Om någon ska plasta småbalar så får man nog lägga på en slant, då det behövs en speciell press. Variationer beroende på redskap kan ju vara rätt stora, kör man med hackvagn så är timpriset på lite drygt 1000:- och vid plöjning ungefär densamma.

Kicki :laugh:

3. Är det ok att ha hästarna där på efterbete även om vi tänker ta hö kommande år också? Vi har bara två hästar.

Som lantbrukare så skulle jag inte låta djur beta aktiva vallar, anser att bete och vall bör hållas isär.

Kicki :laugh:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 883
Senast: Lavinia
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 294
Senast: Ajda
·
Lantbruksdjur Det här är inget aktuellt just nu utan bara i ett ytterst tidigt planeringsstadie. Vi bor på en liten gård på 14 hektar åkermark med...
Svar
3
· Visningar
2 067
Senast: _Zacke_
·
Hästvård Har lyckats få springmask, tror jag, på ena hästen, vet inte hur. Prov är inskickat och veterinär kontaktad. MEN vill börja förbereda...
Svar
5
· Visningar
2 615
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama