Egenskaper hos gammalt hö?

Tussemaja

Trådstartare
Jag har hittat ett hö sen 2007- sent skördat, absolut dammfritt, väl förvarat och tydligen skapligt smakligt fortfarande eftersom alla i stallet glatt äter av det. Det är avsett för min fånghäst. Höet är väldigt lätt. Har troligen vägt ca 15 kilo/bal från början och väger nu kanske bara 10 så det är snustorrt. Nu min fråga: Vad försvinner ur äldre hö mer än vitaminerna...? Hur är det med mineraler? Socker? Proteiner har jag förstått finns kvar...

Sv: Egenskaper hos gammalt hö?

Varför köpa två år gammalt hö till en sjuk häst (är den inte det?). Det finns väl massor av nytt hö att köpa?

Men det är bara de vattenlösliga vitaminerna som försvinner om jag har förstått det rätt. Du kan ju alltid analysera det förstås och se hur det är. Men jag hade nog inte gett gammalt hö till en fånghäst. De kan mkt väl vara extra känsliga för dåligt foder.

Nu är det inte dåligt foder trots att det är gammalt. Det är förståss ett kompelment - istället för halm som inte går att få tag i.

Nu är det inte dåligt foder trots att det är gammalt. Det är förståss ett kompelment - istället för halm som inte går att få tag i.

Jag är inte med på hur du tänker riktigt.
Varför kan du inte ge ett nytt hö i stället?
Jag hade inte vågat/velat ge ett gammalt hö till min fångponny.

Jag ger förståss nytt hö också! Men en häst som står i boxvila - eller sen en vecka tillbaka - i "box-hage" ute behöve ha sysselsättning. Han kan inte få fri tillgång till nytt hö eftersom han samtidigt behöver bantas. Halm är så gott som omöjligt att få tag i - åtminstone sånt som är hygienskt bra - och därför hade jag hoppats på att ett äldre hö kanske innehåller något mindre mängd socker. Men troligen händer det inget annat än att vattenlösliga vitaminer försvinner som du säger. Dock bättre än att ge full ranson av årets hö som är tidigt skördat över allt i vårt område.
Det är så jag tänker!

Jag ger förståss nytt hö också! Men en häst som står i boxvila - eller sen en vecka tillbaka - i "box-hage" ute behöve ha sysselsättning. Han kan inte få fri tillgång till nytt hö eftersom han samtidigt behöver bantas. Halm är så gott som omöjligt att få tag i - åtminstone sånt som är hygienskt bra - och därför hade jag hoppats på att ett äldre hö kanske innehåller något mindre mängd socker. Men troligen händer det inget annat än att vattenlösliga vitaminer försvinner som du säger. Dock bättre än att ge full ranson av årets hö som är tidigt skördat över allt i vårt område.
Det är så jag tänker!
Du kan precis lika gärna ge nyskördat hö, för det enda som är borta i det gamla är vitaminerna. Han bantar inte ett dugg mer med gammalt hö än med nytt.
Och med tanke på de senaste vintrarnas fuktiga klimat så är risken stor att det är mögel i det gamla höet.

Det är så jag tänker!

Jag förstår hur du tänker med sockret men undrar ändå om det är klokt att göra så. jag hade i så fall kollat den hygieniska kvaliten.
Timotejhö är ju ett bra hö för en fånghäst. Kan du inte få tag på nytt av det i stället?

Ok, men trots allt trolig att det är lägre mängde MJ än i ett tidigt skördat.
Nej, absolut inget mögel. Det renaste odammigaste hö jag sett tror jag.
Tack för svar i alla fall

Har nytt timotejhö, men som sagt - det här skulle vara utfyllnad. Stå och plocka i under långa tråkiga timmar i minimal hage.

Ok, men trots allt trolig att det är lägre mängde MJ än i ett tidigt skördat.
Nej, absolut inget mögel. Det renaste odammigaste hö jag sett tror jag.
Tack för svar i alla fall
Varför är det troligt?

Skillnaden i energi är nog ganska marginell, proteinhalterna varierar mycket mer. Den skillnad det eventuellt skulle kunna handla om hade inte kunnat motivera mig att köpa ett två år gammalt hö för att ha som tilltugg.
Dessutom är min erfarenhet att de äter mindre av ett hö med högt proteininnehåll. Varför vet jag inte, men jag får en känsla av att de blir mer "mätta" av det - även om man inte anser att hästar blir mätta på det sättet.

Ett hö som är skördat senare i gräsets utvecklingsstadium innehåller mer fibrer mindre socker. Jag antar att det inte går att köpa nytt sådant än.
Det är ju inte antalet MJ som är skadligt om man har en häst som är akut sjuk utan mer hur mkt av de farliga kolhydraterna det innehåller.

Har inte köpt... har fått....
I den mån man nu kan generalisera så brukar man säga att tidiga skördar har högre innehåll av det mesta än sent skördat.

för att bli av med sokret så lägg höet i blöt minst en timme, gärna mer, läste oxå at allt annat oxå försvinner, det vet jag dock inte så det ska ringas och kollas upp på måndag.

Jag vet inte var du bor, men det verkar som att väldigt mycket av det hö som slagits i år också innehåller lite protein. Jag blev jättebesviken över mitt som innehåller katastroflåg mängd protein. Sånt hö borde passa din pålle.
Enligt ansvarige på Analycen är det förmodligen pga det extremt torra och varma väder som var vid skördetiden. Detta gjorde höet sprött och torrt och det i sin tur har gjort att ännu mer av bladen försvinner.
Så om du vill ha proteinlågt hö, eller ja, mer än det du har nu så finns det säkert även nyslaget hö som passar din pålle. Fast det verkar ju som att du fått tag i toppenhö redan. :)

Nu förstår jag inte resonemanget helt. Hästen har fång, ska bantas om jag förstått det hela rätt? Du ger hästen proetinfattigt grovfoder för att den ska banta? Men en häst blir inte tjock av proteiner, den blir tjock av för mkt energi (mj), när den får i sig mer mj än vad den gör av med så blir pålle tjock. En fångis måste ha proteiner för att läka, inte mer mj. En fånghäst ska ha lika väl uträknad foderstat som en frisk häst ska ha, dvs minst 6g smrp/mj. Att ge ett gammalt hö istället för ett nytt är för mig helt vansinne. Likaså ett sent skördat hö, bara för att få så lite smrp som möjligt.

Nej, du har inte förstått det rätt. Vi vet ingenting om proteininnehåll. Inte om övriga näringämnen heller. Min ursprungliga fråga var vilka näringsämnen som minskar vid långvarig förvaring. Som jag trodde så var det egentlign bara vattenlösliga vitaminer. (Åtminstone var det svaret jag fick. Fick bara ett svar på min fråga. Övriga har presenterat sina invändningar....)På en fånghäst är man inte ute efter att minska protein utan på sockerinnehåll. Det äldre höet ges som utfyllnad till vanligt nytt hö. I stället för halm.

Jag förstår hur du tänker med sockret men undrar ändå om det är klokt att göra så. jag hade i så fall kollat den hygieniska kvaliten.
Timotejhö är ju ett bra hö för en fånghäst. Kan du inte få tag på nytt av det i stället?

Kl

Jag undrar om timotej hö alltid är så bra. Visst det har lite fruktan, men jag fick tag på ett tidigare i våras och det hade helt knepiga värden, typ 10 MJ och 30 smrp. Det känns ju inte så bra heller...:confused:

Det äldre höet ges som utfyllnad till vanligt nytt hö. I stället för halm.

Jag förstår fortfarande inte resonemaget av att ge ett 2 år gammalt hö istället för halm, ge hästen ett bra grovfoder i lagom mängd så ska du se att den blir både frisk o smal.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Ska eventuellt köpa eget hö till min ponny då jag betalar "för andra" i nuläget. Står dvs. i ett stall där fodret ingår, men min...
Svar
14
· Visningar
2 411
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag undrar varför man allra oftast bara tar en analys på Energi, protein, Kalcium, Fosfor, Magnesium och Kalium när man gör en höanalys...
Svar
14
· Visningar
2 391
Senast: Rimfaxe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈