Egenskaper hos Dressyrhäst

N

Naura

Hej!!

Vad för sorts egenskaper letar ni efter när ni ska köpa en tävlingshäst inom dressyren? Och då pratar vi inte om L:C, L:B utan mer L:A, Msv minst.

Köper ni hellre en rutinerad, lite äldre häst, eller köper ni unga talanger o utbildar dom själva? (med hjälp av tränare mfl. såklart).

Jag har själv haft dressyr ponnys, o dressyr hästar i flera år, men sålde den senaste förra året pga. Studier. Nu börjar det klia i fingrarna rejält o jag är otroligt sugen på att köpa ny häst, o det kan vara roligt att höra vad andra dressyrryttare ser som viktiga egenskaper.

Hoppas det blir en rolig diskussion!

/Naura

Sv: Egenskaper hos Dressyrhäst

Det har väl lite med att göra med hur mycket pengar man har att spendera? En färdig häst kostar ju "multum"...Har man inte flera hundra tusen att lägga på en häst så kanske man kan köpa en unghäst för 100-150.000 och utbilda själv med hjälp av andra.
Dagens hästpriser har blivit helt vansinniga!!

Nu har jag inga svårklassambitioner med min ridning, så skulle jag köpa en häst åt mig själv igen skulle jag köpa en "färdig". Rida unghäst klarade jag av när jag var yngre...

Javisst, dagens hästpriser är helt otroliga. Kollade annonser igår, 350 000kr för en häst!!!??? Jaa herregud....

Och 100.000 för en 4-5åring känns oxå som rejält överpris. Men smakar det så kostar det.

Har det blivit mer så inom hästsporten oxå att man köper häst efter stamtavla? För kollar man annonser så verkar det som (bara min uppfattning) att två hästar som tävlat o placerat sig i lika höga klasser kostar inte alls lika mkt om de inte har fin stam båda två....

Själv så tycker jag att det vore roligt med fin stam, men gångarter, utstrålning o ridbarheten kommer ju absolut först.

Jag har bekanta som "letar" häst och visst spelar härstamningen roll om man vill rida dressyr på hög nivå...Det finns ju alltid vissa hingstar som är väldigt "inne" vad jag har förstår, själv har jag nollkoll på halvblodsaveln *s*

Skulle jag köpa häst för dressyr i dag skulle det bli en unghäst kanske 4-5 år, strax över 160 cm i mkh och lätt i typen, långbent, högställd med mkt resning. En sån häst som är "född på tygeln", med god egen balans och tre rena gångarter med register. Sen ska den naturligtvis ha utstrålning, vara en sån som äger banan då den kommer in på den. Vill helst att den bara ska vara grundriden, inte ha gått alla unghästtester som finns osv och vara bränd/hårt tränad redan.

Har i stallet ju allt från föl till 27-åring just nu. De jag tävlar dressyr på är mer läromästartypen, 13 resp 17 och så har jag ju en mammaledig 13-åring oxå. Min nästa dressyrhäst ska förhoppningsvis bli fölet f 04 undan henne.

Vad spännande att få föda upp sin egen stjärna!

Jag letar nog nåting mellan 4-6år, har haft två på 170cm tidigare, så nu vore det skönt med nåt lite mindre, 165-168kanske då jag själv är 170 så kan den inte vara allt för liten.

Men annars så håller jag med dig! Ganska lätt i typen, men ändå "rund" om du förstår, högställd med mkt resning som du skriver. Född på tyglen, ja, väldigt hög ridbarhet. Och luftiga, vägvinnande o utvecklingsbara rörelser alla tre. Och otroligt viktigt, massor med utstrålning!! Det ska vara en bildskön o vacker häst att se på.

Jag köper hellre en åtminstone grundutbildad häst, annars är det lite väl mycket som att skrapa en lott. Jag kan tillägga att jag aldrig spelar på lotto eller något sådant, det ligger inte för mig. Det ska gå att se, och framförallt känna, lite vart det lutar. Plus att jag inte gillar att rida unghästar. Det finns andra som gör det bättre. En grand prix häst har man knappast råd med, men man kan ju ha tur och få se en häst som går "halvdåligt" med potential som inte utnyttjas av den nuvarande ryttaren. Då behöver den inte bli så dyr eftersom ryttaren inte är medveten om att den kan bli kalas med en annan träning. Ibland kliar det i fingrarna.

Allt det andra redan nämnt + bra huvud. Varken fin härstammning eller 9-mässiga gångarter är ju värt något utan ett bra psyke lämpligt för resp. ryttare
Nin

Welano är en läckerbit!

Fast en sådan häst är inte helt lätt att hitta. Var ni ner till tyskland eller såg ni honom på video innan?

Såg du honom i Timrå nu i aug? Då var han fiiin!

Nej, han är köpt i Sverige hos en hästhandlare som importerar tyska hästar. Så vi köpte honom i Skara. Han hade varit i Sverige två dagar då vi var där så han var lite smal och trött efter resan. Men det var kärlek vid första ögonkastet för sambon och han blev det och det har vi inte ångrat en dag.

Nej jag missade den tävlingen, kunde inte åka och hade avanmält men vart tydligen uppropad ändå.

Aha, vilken tur ni hade. Kan tänka mig att det är krångligt att importera själv?
Jag har ett holländskt sto på gång, har fått kort på henne nu och hon är fin men också väldigt tunn efter en lång resa. Skönt att kunna prova hästen innan man köpt den.

Darbhanga skrev:
Nej, han är köpt i Sverige hos en hästhandlare som importerar tyska hästar. Så vi köpte honom i Skara.

Vi kanske har varit i kontakt med samma hästhandlare? Jag o min syster har sammalagt köpt 2 ponnyer o 1häst från en hästhandlare i Skara, riktigt fina alla tre, importerade allihop. Han kan sin sak den där mannen.

Nu senast köpte syrran ett hoppsto, vars morfar är Calypso II. Riktig goding!

/Naura

Möjligt att det är samma, initialerna är RT på han vi köpte Welano hos iaf. Jag uppfattade honom som väldigt seriös och han hade många fina hästar då vi var där. Han säljer i stort sett bara tyska importer.

Då är det samma! Eller så är initialerna bara en slump. :)

Nu verkar det endast vara tyskt som gäller för honom, men tidigare har han haft hästar o ponnyer från Irland o Danmark oxå.

Jag tycker han är mkt seriös, kunnig o lättsam att ha o göra med.

Jo, han sa att han hade haft andra raser förut men att de tyska hästarna var lättare att sälja, ofta bättre ridna & uppfostrade så han hade nu övergått till att ha bara tyskt i stort sett.

jag håller på att kolla lite smått på en till häst nu, och då letar jag efter en yngre
häst, 4-6 år. Den måste ha riktigt bra luftiga gångarter och ett bra huvud. Lite lättare i typen, men ändå maffig om man säger så. Den ska vara grundutbildad men måste inte kunna så mycket mer, huvudsaken är att den har kapaciteten i sig. Sen ska den såklart vara vacker att se på och helst runt 170 cm.

vad menar ni med "född på tygeln"?? för dom flesta jag pratat me menar en som går i nån slags form utan stöd och utan lösgjordhet!!

Jag kan bara säga vad JAG menar med att hästen ska vara född på tygeln, andra kanske skulle definiera det annorlunda....

Född på tygeln för mig innebär att hästen har väldigt lätt för det och ska "trivas" med att gå i form, lösgjord o avslappnad. Det finns hästar som har lättare o svårare med att gå i form, beronde på hur hästen är byggd m.m, o jag vill ha en häst som, som sagt, har lätt för det, o trivs, jobbar rätt o är stadig.

Men det är bara som jag uppfattar uttrycket, andra kanske menar annorlunda.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag vet att den enda som kan besluta om detta är jag själv, men lite input från oberoende personer kan ju aldrig vara fel, är oerhört...
Svar
16
· Visningar
1 872
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama