Egenskaper hos Dressyrhäst

Sv: Egenskaper hos Dressyrhäst

Jag gjorde som så att jag köpte en outnytjad taland med fin stam.. han har knappt gjort någonting alls.. aldrig tävlad.. stog hos en hoppryttare som aldrig gjorde nått med honom.. 7 år är han.. vi känner uppfödaren och har importerat honom själva.. Mamma kommer från landet i fråga..
så jag satsar nog hellre mina pengar på en talang som kan bli bra än att göra avkall på mina krav på utstrålning gång osv för utbildningen..

rami1.jpg

rami2.jpg

rammi uppställd

rammi i trav

bilderna är tagna innan vi köpte honom och han har dåligt med muskler ...

Jag är mycket för ungehästar/ponnyer men om jag skulle köpa en nu skulle det nog bli en äldre mer rutinerad just eftersom jag just köpt en storhäst som är ung. Men jag kommer ha chansen att rida en häst utb. St George så det blir nog inge problem sen...

Men jag letar väl främst eftersom en häst som jag kan se mig själv rida och vinna med! Skulle aldrig köpa en häst som jag inte tycker om. Man måste ha personkemi om man vill tävla högre klasser så man kommer överrens och tycker om hästen. Men i övrigt ska den var ha ett bra steg, i alla gångarter, inte överdrivna men så att man vet att det faktiskt kan gå att göra nått av dem! Sen ska hästen helst vara rätt byggd och samarbetsvillig, speciellt en unghäst.

Men det är ju bara min personliga åsikt :P

Ja, det var det. Vart lite otydligt, men himla fin! :D

äsch, jag lyckas alltid få unghästar. Nu tävlar inte jag MSV, men jag har tävlat på LB-LA. Det är rätt roligt att jobba upp hästarna själv, men igentligen borde man ju köpa en färdig häst om man hittar en man trivs med. Det är så mkt lättare igentligen. Man kan träna mera och tävla mera om man vill det mkt fortfarare än med en unghäst.
sen beror det på vad man menar med unghäst.
Min förra häst fick jag som 2 åring, såldes strax före han fyllde 7.
Kändes väl lite som man gjort massa jobb i onödan, allt slit, alla träningar, alla tävlingar (som iof gick bra) men hästen slog om och ville byta inriktning mera än vad jag ville och sånt kan man ju aldrig veta med en unghäst oavsett vad den har för stamtavla....
Min andra häst köpte jag som fölunge och är ännu ej inriden.
Min senaste häst köpte jag som 3 åring och har hela utbilningen kvar framför sig. Att man aldrig lär sig :o tänk va skönt att rida runt på en häst som faktiskt redan är upptagen i klasserna, även om den vore äldre, då har den ju så mkt rutin och så mkt den kan lära!

Nästa häst för mig, som jag tror nu i alla fall, blir en lite yngre häst 2-4 år, jag tror inte att jag har råd med en äldre häst med de krav jag har hos den. Runt 160 cm, eller gärna mindre letar jag efter då jag är väldigt liten själv.

Extriört vill jag ha en kompakt häst med hyfsat kort rygg, långa ben, bra vinklar i bak och med bra ansatt bog. Sedan tycker jag att det är viktigt att hästen är någorlunda korekt i benställningen, smärre avvikelser kan vara okej, men det beror på. Halsen ska vara välansatt.

Hästen ska ha bra rörelser (är ju iofs ett måste hos en dressyhäst) , men gärna ett extra plus för galoppen. Jag tror att man kan få de allra flesta hästar att trava exeptionellt, så traven tycker jag inte är jätteviktig, så länge hästen har utstrålning. Skritten är också mkt viktig. Jag ser hellre att hästen har lättare för samling än ökningarna, men man tackar ju inte nej till båda delarna.
Det viktigaste är ju ändå psyket. Samarbetsvillig och uppmärksam, samt koncentrationsförmåga är de egenskaper jag uppskattar mycket hos hästar, över huvud taget.

Sen kommer man vell mera till önskemålen, ovanligt mycket utstrålning, jag vill gärna ha någon mer "ovanlig" ras med massa härlig man och svans, men ganska lätt i typen ändå. Gärna någon ovanlig färg, har alltid drömt om en isabellskäck (gissa vem som kollade på en underbar dressyrpålle med fantastisk trav när hon letade häst, som just var isabellskäck, men inte nappade... :crazy: ) eller en kolsvart skulle inte vara helt fel heller.

Det allra, allra viktigaste för är dock, att jag och hästen passar tillsammans, både i psyket och i rörelseschema.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag vet att den enda som kan besluta om detta är jag själv, men lite input från oberoende personer kan ju aldrig vara fel, är oerhört...
Svar
16
· Visningar
1 872
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama