egen träning

E

Eeyore

Hur tränar ni för att förbättra er ridning? alltså komplementerande träning på ex gym eller löpning?

letar även åsikter om följande:
jag har nu tränat i snitt 4 gympapass i veckan varje 55min långt och blandat stång- och puls pass, borde jag dra ner och köra ca 3 pass i veckan men kanske 75 pass? Varva hårda pass med promenader varannan dag?!

har troligtvis retning i ett muskel/ligamentfäste i vaden, tips på alternativ träning som fortfarande jobbar flåset men ej så mkt vad tänjning?!

behöver verkligen tips och råd i träningsdjungeln!allt är välkommet...hittar ingen annan plats och lägga in detta, vet ej om det finns ett lämpligare forum...

Sv: egen träning

Hur tränar ni för att förbättra er ridning? alltså komplementerande träning på ex gym eller löpning?

letar även åsikter om följande:
jag har nu tränat i snitt 4 gympapass i veckan varje 55min långt och blandat stång- och puls pass, borde jag dra ner och köra ca 3 pass i veckan men kanske 75 pass? Varva hårda pass med promenader varannan dag?!

har troligtvis retning i ett muskel/ligamentfäste i vaden, tips på alternativ träning som fortfarande jobbar flåset men ej så mkt vad tänjning?!

behöver verkligen tips och råd i träningsdjungeln!allt är välkommet...hittar ingen annan plats och lägga in detta, vet ej om det finns ett lämpligare forum...

Jag tränar i ärlighetens namn inte så mycket. Jag promenerar en hel del, och ska försöka börja cykla till stallet (1,5 mil enkel resa) i vår när snön/isen är borta..

Jag är inget proffs, men enligt mitt omdöme tränar du nästan för mycket. när du gymmar är det bättre att köra lite kortare pass, kanske 35-40 minuter, ca 3-4ggr/veckan. Och promenera några gånger i veckan..? (det kan man ju nästan göra när man känner för det, det skadar ju sällan).
För mycket gymträning sliter ofta på leder, ligament, muskelfästen, senor..det mesta. Bättre att köra lite men oftare, så alla delar i kroppen utvecklas lika fort. En kompis till mig hade av ett muskelfäste i våras, det gör oooont...! :crazy:

Lycka till!

jag rekommenderar yoga, framförallt poweryoga som har gett mig framsteg i ridningen. det tränar upp bla styrka, balans, smidighet, kroppskontroll, rörelseförmåga och har hjälpt mig att bli mer liksidig. blir en hel det stretchande rörelser och en övning (hunden?) har hjälpt mig med att tänja ut vaderna så jag inte längre har problem med att trampa ner hälen.
ett annat tips för sitsträning är att rida ut utan stigbyglar, gör detta en dag i veckan i trav o galopp och det har gett bra resultat efter bara två ggr:bump:
cykla är förstås jättebra för att träna upp ridkonditionen

Jag joggar en gång i veckan, gymmar två gånger och dansar 3 tim/vecka förutom min ridning (5 dgr/vecka). Det man ska akta sig för är att belasta samma muskelgrupper dag efter dag. Försök att variera träningen och låt kroppen vila ibland, för det behöver den för att kunna bygga muskler/förbättra konditionen!

Tänk på att få ordentligt med vila.

Träna inte samma muskelgrupper dagarna efter varandra då bygger du inte muskler utan de bryts bara ned.

För att du ska bygga muskler behövs belastning,bra näring och vila!

Jag skulle sats på att träna de stora muskelgrupperna olika dagar.Ex ben,rygg och bröst,armar och axlar.

Fria vikter ger bäst resultat!Kör endast med maskiner på slutet.Ska du bli stark ska du givetvis ha med marklyft,bänkpress och knäböj i din träning.

Ett vanligt fel är att man har på för lite vikt..........tex om du kör ben,man klarar lätt sin egen vikt........den bär man ju upp varenda fotsteg man tar!

Och glöm inte vad Arnold alltid sa:Tiden spelar ingen roll,träna tills du blir klar!

Ett skonsamt sätt att träna är att simma (om du har simhall i närheten)

Lycka till med att bli stark som en liten häst!

Jag tränar 2-3 pass i veckan.
Cirkelträning, aerobics och förhoppningsvis ett löppass på ca 5 km också.
Men, annars finns ju t ex spinning som är rätt så skonsamt. Har du provat det?

Senast ändrad:

Måste hålla med. Yoga är suvve för ryttare. Många blir förvånade första gången över att det är är mycket jobbigare än de tror.
För sitsen och balansen så rekommenderar jag offroad-ridning. Backe upp och backe ned, över stock och sten! Det är kalasbra träning för hästen, men även för dig. Du tränar din balans och din oberoende sits eftersom du absolut inte kan sitta och hålla i dig, eftersom du då stör hästens balans.

Tränar på gym. Har tränare där som lagt upp ett prgramm just för att stärka det jag börhöver bättra på i ridningen. Sen cycklar/joggar och går jag varje dag för kondsens skull.

Kör även bodey balance och afro dans en gång i veckan

Ett roligt träningstips: ut och jogga med pållen! Jag tränar ganska mycket och när jag har svårt att hinna med att träna både mig själv och pållen så tar vi helt enkelt en löptur tillsammans. Hur skoj som helst när hästen fattat att det bara är att trava bredvid och att det inte är några konstigheter. Fast ibland busar han lite och bockar, samt att han inte fattar varför matte bara ökar korta sträckor när vi har intervallträning:angel:
En fördel är att om man inte pallar med att springa mer så kravlar man upp på ryggen på den stackars kusen som får bära en hem...

Jag gör en variant på det ibland. Brukar tömköra en gång i veckan och undviker gärna voltspår. Oftast jobbar man ju samlad trav på fyrkanten, men jag brukar träna mycket längningar och "släppa iväg" hästen lite mer på spåret så jag själv också får jobba samtidigt! (smygträning liksom)

Jag är grymt imponerad av alla er som hinner träna så mycket förutom ridningen. Själv har jag svårt att komma iväg 3 gånger i veckan och jag är för tillfället helt hästlös.

:bow::bow::bow:

jag tränar int heller så mycket men har nu beställt en orbitrek :angel:

Delvis tränar jag för att förbättra ridningen, men också för att kunna orka mer.
Det är ju ganska jobbigt att rida också. Min s.k. Step Up Intervall-träning på Gymmix är väldigt bra för att man arbetar med hela kroppen från axlar till ben.:)

Jag har tränat poweryoga innan, det är väldigt bra för att tänja ut alla korta "ryttar-muskler". Jag har träningsmöjligheter på jobbet på lunchen, jag försöker köra två pass per vecka, ofta ett vanligt gympa, och ett mage/rygg-pass.
Jag får problem i ryggen av att mocka/bära vatten osv, så jag måste hålla mig i form med mer allsidig träning än vad stall och ridning ger.

Jag springer rätt ofta och försöker simma med jämna mellanrum. Tanken är att jag ska börja gymma några gånger i veckan också.

Men jag håller på och försöker ta mig in på polisutbildningen vilket egentligen är den största anledningen till att jag tränar.

Annars skulle det inte bli lika mycket gissar jag.. :angel:

Jag har 2 barn..behöver jag säga mer :rofl: Nä, men det blir inte så mkt träning, lite arm,rygg och mage hemma med egna vikter. Skulle behöva gymma för att bygga upp min dåliga rygg..men när ska jag ha tid med det :crazy::cool:

Den här tråden ger mig dåligt samvete, tränar ingenting förutom att sköta stallet och ränna efter barnen...:(

Jag tränar verkligen inte mycket förutom ridningen :angel:
Är ute och går/ springer nån gång ibland, både med och utan häst. Var på väg att börja på yoga i våras, men jag vet inte varför det inte blev av. I somras cyklade jag till och från jobbet varje dag (ca 1,5 mil enkel väg) men när jag slutade där blev det inte så mycket mer
Men jag måste börja fundera på lite träning snart om jag ska kunna söka in till polishögskolan

Jag har börjat träna pilates med gymstick, väldigt behaglig träning som sträcker ut och tänjer och tränar balansen, förutom att lite styrketräning smyger sig in i det hela också! Rekommenderas varmt! Dessutom försöker jag få till ett och annat pass med body balance eller bodypump, förutom att jag är ute med hundarna i skogen ca en timme per dag.
Tidskrävande är det att hålla sig i trim!!

Liknande trådar

Kropp & Själ hej! Finns säkert fler sånahär inlägg sen tidigare men hittar inga. Hur får ni tid till att träna? Jag jobbar heltid & har sambo...
Svar
8
· Visningar
922
Senast: GotAsecret
·
Kropp & Själ Jag har tränat (mer eller mindre) regelbundet sedan årsskiftet - och det händer INGENTING! Vad gör jag för fel? Tränar ca 3 ggr/v och...
10 11 12
Svar
236
· Visningar
22 235
Senast: GotAsecret
·
Islandshäst Hallå allihopa! Jag undrar om det finns någon träningskunnig islandsmänniska där ute som skulle kunna hjälpa mig med tips för ett...
Svar
17
· Visningar
2 308
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama