Egen kattmat till kattungar?

gadriel

Trådstartare
Nu är det en vecka till jag får hem mina kattungar och jag vill ju helst ge dom egen kattmat i huvudsak och kanske lite mjau och bra torrfoder då och då.

Det jag funderar på nu är hur jag ska göra i början när de är så små, är det något man inte ska ge sånna små och kan man börja ge dom på en gång eller ska man ha övergångperiod först?

Kattungarna är 8 resp 12 veckor så den ena är ju jätteliten,den som är 12 veckor har fått torrt och blött köpfoder och den lilla har väl mest ätit välling hittills tror jag.

Någon som kan hjälpa mig så jag inte står helt handfallen nästa vecka.

(Bespara mig kommentarer om att den lilla är för ung, jag vet det och det är inte bra men omständigheterna gjorde att det blev så)

Sv: Egen kattmat till kattungar?

Det går utmärkt att ge hemlagat till ungar, mina små började som första fasta föda äta ben :) Flera av dem började med köttfärs vid fyra veckors ålder, men full fart på ätandet blev det inte förrän Maja bar in sina kycklingvingar till dem, då var de 5-6 veckor.

ungarv4-5020.jpg

A0304001.jpg

Man ska alltid vara väldigt försiktig med foderbyten på ungar, introducera maten skedvis så ska det nog gå bra. Det är inte bra om den lilla inte är van vid fast föda, vid 8 veckors ålder ska mjölk mest vara godis...

Sassy skrev:
Det går utmärkt att ge hemlagat till ungar, mina små började som första fasta föda äta ben :) Flera av dem började med köttfärs vid fyra veckors ålder, men full fart på ätandet blev det inte förrän Maja bar in sina kycklingvingar till dem, då var de 5-6 veckor.

ungarv4-5020.jpg

A0304001.jpg

Man ska alltid vara väldigt försiktig med foderbyten på ungar, introducera maten skedvis så ska det nog gå bra. Det är inte bra om den lilla inte är van vid fast föda, vid 8 veckors ålder ska mjölk mest vara godis...

Tack för ditt svar!
De är ju söta dina missar :love:

Hur gör du förresten med ben? Vad för ben ger du? Tror inte min köttkvarn klarar av att finfördela några ben så de får lov att äta dem som de är men jag funderar på hur grova ben de klarar av att äta förutom ben från kyckling.

Är helt ny på det här med egen mat men har läst på från matildas sida men det är mycket information på en gång ;)

Min senaste kulle är helt uppfödd på BARF. Jag började ge dem rå nötfärs med mjölkersättning vid 4 veckors ålder och när de väl hade börjat äta gick jag snabbt över till rå kyckling eller kalkon blandat med hjärta och ibland lite lever. Vid 6-7 veckors ålder började jag ge dem kycklingben och sedan har de ätit samma mat som mina andra katter.

Det blev 3 BAMSAR! :eek: Vid 16 veckors ålder var hanarna större än morsan (de vägde då 2,7 kg och var inte feta) och honan vägde 2 kg och det är stort för devon rex-kattungar.

Mina har blivit likadana. Otroligt tunga och muskulösa för att var 15 veckor (kommentarer från både vet och domare), och gissa vem som är mamma på bilden? Maja har också återhämtat sig suveränt, var tunn när de var tre-fyra veckor och nu är hon nästan i överhull...

060515025.jpg

NU blir jag väl halshuggen. Men jag brukar ge mina kattungar från 6 veckor och uppåt majs välling då och då. Är det helt galet eller är det bara dom som är helt galna i det?

åke skrev:
NU blir jag väl halshuggen. Men jag brukar ge mina kattungar från 6 veckor och uppåt majs välling då och då. Är det helt galet eller är det bara dom som är helt galna i det?

Majsvälling fyller ingen som helst funktion så det är bättre att du köper mjölkersättning och ger i sådana fall. Det är väldigt vanligt att folk ger sina kattungar och valpar välling, men det finns inget som helst skäl att göra det. Mina kattungar får mjölkersättning om de får något slags flytande tillskott.

Kattungens mag-/tarmsystem är inte moget för att hantera vegetabilier så det är viktigt att man ger dem mat av hög kvalité dvs. mat som innehåller mycket protein av högt biologsikt värde och med mycket animaliskt fett. Majsvälling innehåller inget av det.

Nja, om man ser till sig själv bara så fyller ju en skål med ostbågar ingen funktion heller. Men visst är det gott.:idea:

åke skrev:
Nja, om man ser till sig själv bara så fyller ju en skål med ostbågar ingen funktion heller. Men visst är det gott.:idea:

Men du ger inte ett spädbarn eller väldigt små barn en skål med ostbågar heller hoppas jag. ;)

Kattungemagar ska man ta det försiktigt med eftersom de inte är fullt utvecklade och skär det sig i tidig ålder kan det ge problem en lång tid framöver.

Min dotter var runt 3 månader då hon doppade strips i beanässås och sög på. Dom är 5 kattungar och dom delar på knappt 2 dl färdiblandat.

åke skrev:
Min dotter var runt 3 månader då hon doppade strips i beanässås och sög på. Dom är 5 kattungar och dom delar på knappt 2 dl färdiblandat.

Som sagt, jag tycker inte att det är lämpligt med tanke på kattungarnas tarmsystem. Det är inte redo att spjälka kolhydrater och de kan lätt få diarré om de får i sig för mycket av det och diarré kan göra kattungar dåliga rätt snabbt.

Jag skulle inte ta den risken.

Liknande trådar

Katthälsa Igår fick jag oväntat ta över 2 kattungar som mist sin mamma:cry:.Förra ägaren tror att de är ca 10 veckor, men tycker de verkar väldigt...
Svar
5
· Visningar
1 560
Senast: Sassy
·
Katthälsa Började fundera i och med "rökt skinka"-tråden... Om man skulle hitta en frusen och hungrig katt ute och vill ta in den i väntan på att...
Svar
11
· Visningar
17 411
Senast: Shark
·
Katthälsa HJÄLP! Vad kan jag AKUTMATA till kattungar som är ca 2 veckor gamla? Gårdens ena katt har fått ungar ute och vi hittade dom först nu...
Svar
5
· Visningar
5 819
Senast: TinyWiny
·
M
Övr. Katt Kommer flytta till landet och ha 5 stallkatter inom kort. Två vuxna katter ska vi ta emot, båda över 1 år och tre kattungar som kommer...
2
Svar
39
· Visningar
3 119
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar