Egen Häst

E

ETGT

Vad är det egentligen som krävs för att ha en egen häst?
hur mkt måste man kunna veta om sjukdommar och dylikt?
hur ridvan tycker ni att man ska vara?
Är det inte lite konstigt om ett kallblod står bland massa fullblodshästar :confused: ?

Skulle vara mycket tacksam för svar

Sv: Egen Häst

Det tror jag man kan känna själv. Tänk, om det eller det skulle hända, vad skulle jag göra då? skulle jag klara av en sån situation? För att ha egen häst måste man ju ha grundläggande kunskaper iaf. Tex att kunna läsa av hästens betende och kunna se om något är fel. Även kunna rida den på rätt sätt, men man kan ju också ta hjälp av tränare då! Men också klara av att hantera hästen i besvärliga situationer. Mycket är nog vana...och har man hästen där det finns kunniga personer brukar det inte vara så svårt att få hjälp! Varför skulle inte ett kallblod kunna stå med fullblodshästar?

jo, men min kompis såg ner på mig för jag sa att jag ville ha ett kallblod. jag tänkte att jag ville ha en fjording i hennes stall där det bara stod fullblodshästar, dåligt tycker jag, alla hästar är lika mycket värda.

klart man kan ha kallblod tillsammans med fullblod! alla är ju fortfarande hästar!
men jag vet att vissa tycker att fina tävlingshästar är en sort för sig som absolut inte får beblanda sig men vanliga hästar....
hur duktig man är beror väl på, om man har kunnigt folk som kan hjälpa en gör det ju ingenting om man inte klarar av riktigt allt men man ska ju helst ha en aning om vad som borde göras=)

Ett kallblod har många goda egenskaper som fullbloden saknar.
Du kanske borde fråga fjordingen om den verkligen vill bo utan kvalitetshästar (dvs kallblod) till sällskap :D .
Du behöver nog kunna det viktigaste iallafall, men i din kompis stall finns det väl alltid nå´n att fråga. Det finns ingen hästägare som kan och vet allt.

För att köpa häst tycker jag att man bör ha vissa baskunskaper i hästars beteende, fodring, hovar, sårskador osv. Det är också bra med en realistisk kalkyl så man vet att man har råd. Man bör se till att ha kontakter med mer kunniga än man själv om man stöter på problem. Jag tycker inte att man kan säga att en person måste ridit i minst X antal år för att skaffa häst däremot så bör man nog ha några års erfarenhet av att hantera hästar. Avser man att rida hästen och inte har tillräckliga kunskaper så får man se till att man kan få hjälp av en duktig instruktör. (Så man inte rider hästen halt). Så finns det förstås massor med andra saker som är bra om man nu ska leta efter den ideala hästköparen......
Naturligtvis kan du blanda olika hästraser både på stall och i hagar, huvudsaken är att de trivs tillsammans.

Det finns heller inget som är så lärorikt som att ha egen häst, eftersom man måste ta ansvar och lära sig vad ens häst kräver för underhåll.
Jag fick min första häst när jag var tolv år gammal och kan erkänna att jag kanske inte egentligen hade kunskap till att hålla häst och inte mina föräldrar heller. Men vi hyrde in oss på en liten privatägd ridskola med full skötsel och där fick jag min grund i häst ägandet jättebra, och jag har väll aldrig lärt mig så mycket på så kort tid.

Så det är mitt främsta råd hyr in dig till en början hos någon som är inne i detta med hästhållning, skaffa en BRA ridintruktör så har du en bra grund.

Om man ridit på ett ridskola ett tag och känner att man inte kan utvecklas där tycker jag först att man skaffar medryttarhäst och sen därefter kanske kan skaffa häst när man fått kännna på det ett tag,

Jag har aldrig haft egen häst. Bara medryttare. Men i sommras hade jag min älsklingskille själv. En shettis som jag tränar och tävlar i körning. Det jag tyckte var lite jobbigt var, ja kanske inte ansvaret, men att jag konstant gick och tänkte på hur han hade det och tänk om nåt händer mm.

Också att jag skattade mig "ovärderlig" när det gällde hans träning. Han skulle ju tränas mycket, helst två ggr per dag och det tar ju endel tid...Han hade liksom äntligen kommit ur ovanorna från ridskolan och var världens underbaraste. Ville fortsätta ha han så! Alltså inga småtjejer som han kunde bestämma över...

Har ni med egen häst kännt det också? Ska man skaffa häst är det nog grymt viktigt att ha en medhjälpare/medryttare som man verkligen litar på! Detta funkade ju en sommar (att vara hönsmamma..) men jag tänker mig när jag ska ha egen häst, då blir det för mycket.

Nån som känner igen sig???

Liknande trådar

Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 236
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 820
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 297
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 248

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka