Egen häst - när?

R

Rebecka

När tror ni att man är redo att ha egen häst?

Jag är grymt sugen, vi har råd, tid och nära till stall med kunniga personer. The thing is, jag är tretton år. Kan man ha häst när man är 13? :confused:
Jag tvekar aningen eftersom mina föräldrar bara har grundliga kunskaper. Själv har jag haft sommarhästar, varit medryttare på flera stycken, ridit på riskola sen jag var fem och tävlat lite grann (dock inga höga klasser, ca. 1m på ridskoleponny). Det känns som att jag skulle palla ridningen och skötseln - men tänk om något oväntat händer?
Är det för stort ansvar att ta när man är 13, även om det är en superlugn läromästare? Skulle självklart ta hjälp av en duktig tränare och så... Men endå, jag vill jag vill jag vill!!
för mig känns det som att jag skulle kunna klara det, men jag behöver kanske lite råd? Någon som har en åsikt? :D

Sv: Egen häst - när?

Känns det bra o att du känner att du klarar av det så kan du väl köpa?
Självklart kan man ha häst man är 13, många på elitnivån hade väl sin första vid 5 års ålder kanske?!..

Ett råd är väl att ha hästen där det finns äldre och mer hästkunniga runt omkring..

som det låter på dig så är du redo för häst..
dina föräldrar har lite kunskap coh du vet om att du bör fråga om råd om det är något du inte kan..

och så har du ju konto här på buke, ingen fråga är för liten eller för dum.. :idea:

Det är klart att det går, OM man är villig att lägga ned all tid det tar. Och det är svårt att föreställa sig innan man har haft häst. Om jag var du skulle jag försöka få tag på en foderhäst, för att känna på hur det är att ha häst. Alternativt vara aktiv medryttare.

Jag vet inte hur ni bor och så, men räkna med kalla vintermorgnar, sjuka hästar, mockning, leriga kläder, mindre tid för kompisar osv. Ridningen är den lilla biten av att ha häst!

Kanske finns det någon kompis du kan dela häst med? Jag skaffade häst när jag var 13 (är 17 om en månad). Men jag skaffade med min kompis. Det går skit bra. Min mamma är hästvan och har en dag hon rider. Vi har skrivit kontrakt och allt är jätte bra :D Min kompis är skogsmänniska och jag ta hand om träningen och tävlingarna :D Jag rider också i skogen men ska börja tävla mer nu :D Kanske är det en lösning i ditt fal? Då har man uppdelade dagar och kan fortfarande koncentrera sig på skolan m.m.

Hej! Det låter nästan som mig för 12 år sedan! ;) (Herregud är det så länge sen?!)

Fick min häst när jag var tretton, hade otroligt mycket hjälp av ridlärare på ridskolan och av min mamma som själv varit hästintresserad sen hon var liten. Allt har gått jättebra och pållen har jag fortfarande kvar!

Det enda som jag kanske ångrar är att vi inte köpte en läromästare, men det verkar ju som att du är inne på det så jag skulle definitivt köra på!

Lycka till med hästköpet! :bump:

Jag är 11 och har egen häst..det är en d-ponny på 16 år;) han är alldeles lagom;)du låter presis som mig:D jag fick min första ponny när jag var 3 men började inte rida förns jag var 6..sedan fick jag en b-ponny och nu i höstats fick jga en d-ponny och bara du har den kunskap och andra som kna hjälpa dig finns i närheten kan du nog satsa på det:p

Jag fick min ponny när jag var 11 år, så 13 år går jätte bra!
Jag hade min mamma som hjälp, som i sin tur har hästkunskaper sen barnsben.
Men jag tackar gudarna än idag att jag ställde min ponny i ett stort stall med massor hästkunniga människor.
Jag utvecklades enormt genom det och så fort det blev problem hjälpte alla till jätte mycket.
Plus att min tränare hade hästen i samma stall.
Så om du ska skaffa egen kan jag rekommendera större stall med vuxna människor i så du kan fråga om hjälp.

Den 1 maj har jag varit hästägare i 8 år :D .

Fick min häst förra året, samma år som jag fyllde 13. Jag kände mig redo och har massor med folk som ställer upp för mig :bow:
Mina föräldrar kan typ ingenting, mamma kan lite för hon red när hon var yngre. Men det går ändå :)
Så känner du dig redo så go for it! Och kom ihåg, ingen fråga är för dum för att ställas ;)

jag köpte min häst när jag va 14.. då hade inte mina föräldrar ngn hästvana.. jag började rida när jag va 6 år.. sedan dess bodde jag i princip på ridskolan lärde mej allt jag kunde komma åt.. jag hade sommarhästar på sommaren tre år innan och de va oinridna innan :eek: men de va väldigt snälla ändå.. och dessutom så va jag skötare på en massa hästar i privatstallet på ridskolan..

jag kände iaf när jag va 14 att jag hade tröttnat på ridskolan,, tyckte inte att jag kom ngn vart och så.. jag har känt hela tiden att jag har klarat av min häst och skötseln runt ikring...

så jag tycker att du kan skaffa häst när du är 13 men de är bra att man har hästen hos andra kunniga människor.. :)

Lycka till

Tack för svaren :bow:
jag vill varna lite för att köpa häst tillsammans med någon.. se till att DU äger hästen och en kompis är medryttare med kontrakt (superviktigt så kompisen inte bara skiter i hästen en dag helt plötsligt) då kan du ha egen häst men ändå ha 2-3 dagar ledigt från hästen varje vecka, så att du hinner med skolan och så :)

jag vill varna lite för att köpa häst tillsammans med någon.. se till att DU äger hästen och en kompis är medryttare med kontrakt (superviktigt så kompisen inte bara skiter i hästen en dag helt plötsligt) då kan du ha egen häst men ändå ha 2-3 dagar ledigt från hästen varje vecka, så att du hinner med skolan och så :)

Okej.. Vi har iaf delad häst och det funkar skit bra. Vi har väldigt öppen komunikation så vi säger när saker går fel. Sen även om min kompis inte skulle vilja ha häst längre så tror jag att jag endå skulle klara av att ha häst själv. jag har min mamma sen är mitt häst intresse bättre nu än det någonsin har varit :D

Det där med att dela häst tycker jag verkar lite jobbigt? Att alltid samsas?

Vet inte hur jag skulle klara det, men om allt fungerar så är det säkert jättebra.

Känner du dig redo så go for it! Att du är 13 betyder inte att du inte kan klara av det, kunskap är mycket viktigare än ålder!
Däremot att ha hästkunniga personer med dig under den första tiden är A och O anser jag. Själv hade jag aldrig ens vågat ta en häst på foder om jag inte hade haft min tränare i samma stall. Se till däremot att ingen bestämmer över dig och din häst- du äger hästen och du gör vad du vill med den! När jag själv var fodervärd var det många som trampade på mig och ansåg att de visste så mycket bättre- nu när jag köpt hästen säger jag helt enkelt rätt och slätt att jag gör som jag vill. Kom ihåg det!

Känner du dig redo så go for it! Att du är 13 betyder inte att du inte kan klara av det, kunskap är mycket viktigare än ålder!
Däremot att ha hästkunniga personer med dig under den första tiden är A och O anser jag. Själv hade jag aldrig ens vågat ta en häst på foder om jag inte hade haft min tränare i samma stall. Se till däremot att ingen bestämmer över dig och din häst- du äger hästen och du gör vad du vill med den! När jag själv var fodervärd var det många som trampade på mig och ansåg att de visste så mycket bättre- nu när jag köpt hästen säger jag helt enkelt rätt och slätt att jag gör som jag vill. Kom ihåg det!

Om jag var du skulle jag börja med en foderhäst, då kan du relativt snabbt få reda på hurvida du klarar av det eller inte. En foderhäst ger samma arabete, men jag ser det som en fördel att kunna återlämna hästen om något inte skulle fungera bra.
Lycka till!

Ni som skaffade häst "tidigt", hur fungerade det för er?
Men jag är övertygad om att jag skulle klara själva ridningen i sig, probemet är alla dessa val. Hur ska man veta vad som är rätt för hästen liksom? jag skulle vara jätträdd att göra fel, och alla råder en olika. Det finns barfotaverkningar hit och fodertillskott dit ju! :smirk: :bump:

Det funkar väldigt bra! :)
(Vet inte om jag är tillräckligt ung men jag antar det ;) Är ju ganska oerfaren iaf...)
När jag är osäker frågar jag på många ställen och försöker få så mycket hjälp jag bara kan!
Det gäller att inte vara rädd att få kritik. Jag kan ju inte så mycket. Om foder t.ex. Har haft lite problem med det så nu har vi varit i kontakt med KRAFFT (efter att först ha pratat med kompisar) och ska nu testa ett nytt foder.
Det gäller att kunna ta hjälp och kritik! :)
Lycka till! :banana:

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 144
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 336
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
1 853
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 568
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar