egen häst kostnad??

T

thatshot27

hejsa alla hästägare vad kostar det i genomsnitt egentligen att ha en egen häst då menar jag med allt inräknat, säg x antal kr i mån.
Tänk er en häst då inte en ponny,vad bör tänkas på vid köp av häst?

hur mycker erfarenhet behövs egentligen? hur mycket tid? osv..

tacksam för svar:bow:

Sv: egen häst kostnad??

Det kan kosta allt från en 1000-lapp till flera tusen, beror helt o hållet på var du bor, vad det är för häst, vad du vill ha för service i stallet, träningar, försäkring, ev. veterinärvård mm.

Då jag nyligen själv köpt häst har jag haft samma funderingar som du. Det finns inga skräddarsydda svar...När det gäller tidsaspekten beror ju det på ett flertal faktorer. Hur långt har du till stallet? Vad behöver du göra i stallet, dvs behöver du fodra, släppa ut och in osv? Behöver du åka till stallet flera gånger per dag? Om vi tänker oss att du "enbart" behöver mocka, borsta, rida och kolla till hästen får du nog räkna med att lägga en minst tre timmar per gång. I början kanske man behöver lägga lite mer tid för själva anknytningsprocessen-lära känna varandra osv.

När det gäller erfarenheten finns det också olika faktorer att tänka på. Det är klart att man behöver kunna en del själv och då tänker jag inte bara på själva ridningen. Det är ett stort ansvar att ha egen häst. Kan du det basala när det gäller hästvård, hantering, foder och sjukdomar/besvär? Har du hästkunnigt folk omkring dig som kan hjälpa dig så kanske man kan klara sig med de mer grundläggande kunskaperna? Förutom erfarenhet så tror jag att det är viktigt att man har mognad och "huvud" dvs sunt förnuft. Man frågar och tar reda på saker som man inte reder ut själv.

Kostnaden varierar ju också vilket du säkert förstår. Stallhyra och foder kostar lite olika beroende på var man bor, vad man har för krav osv. Försäkringar och hovslagare skiljer sig också åt. Dessutom kanske det tillkommer kostnader för träning och tävling; för att inte tala om hästen skulle bli sjuk. Detta betalar jag ungefär utslaget per månad:

Bensin: ca 1200
Stallhyra: 500
Hö: ca 650
Kraftfoder: ca 250
Spån: ca 250
Skoning: ca 425
Försäkring: ca 400
Fodertillskott: ca 100

Dessutom har det tillkommit en del extra utgifter nu i början med inköp av stallgrejer, ny sadel osv.

Oj vad långt det blev...:crazy:

Hoppas jag kunde bidra med något matnyttigt!

Lycka till! :)

Visp skrev ett bra inlägg ovan. :)

Vad en häst kostar beror på jättemycket. En del betalar 1000:-/mån en del 10 000:-/mån.

Förutom själva grundkostnaden som iaf brukar ligga på minst 4000:-/mån med försäkringar, hovslagare etc, så tillkommer ju täckesköp+lagningar, snösulor, flugsprayer, sadlar och schabrak, etc etc. Allt sånt måste köpas nytt med jämna mellanrum. Och sen måste man ju också ha pengar att använda om något skulle hända. Man måste ha råd att hyra transport+bil samt en chaufför som får köra ekipaget om den måste akut till veterinär. En del saker täcker inte försäkringen (som fö har en självrisk på flera tusen) och det kostar med mediciner, kiropraktorer, salvor, och upprepade vet.besök. Det kan bli mycket pengar och dessa pengar MÅSTE man ha om man ska ha häst. Man måste kunna ta ansvar för såna oförutsädda utgifter.

Det som kostar är bla följande:
#Stallhyra: helt olika
#Foder (som inte ingår, tex b-vitamin vår/höst, mineraler, etc): Beror på vad du ska ha.
#Strö (som inte ingår): Beror på mängd men är sällan jättedyrt.
#Försäkring: Olika där med. Men iaf 3-4000:-/år.
#Hovslagare: 500-1500:-/4e-6e vecka. Beror på.
#Vaccination: Grundvacc. 1gång/år. Ca 500:- kanske, räkna gärna mer. Se kan det tillkomma botulism tex.
#Träckprov/avmaskn: Proven kostar 180:-/gång, görs 1-2 ggr/år. Avm.medel kostar ca 200:-/spruta. Oftast behövs det inte alls, ibland behövs det 1-2 ggr/år, beroende på vad provet säger.

Förr brukade man säga att fastna kostnader blir minst 3000:-/mån. Jag tror på mer. Men räkna på dessa saker.

#Täcken: Köps in då och då. Oftast 1-2st/år. Det är sällan man kan använda de billigaste varianterna på hööks. Räkna inte med det. Ett täcke kostar ca 1000:-. De ska även lagas/tvättas 1-2 ggr/år. Kostar några tusen allt som allt.
#Bogskydd: Behövs nytt var eller vartannat år. Oftast ett måste. Kostar ca 300:-/st.
#Sadlar: Ska bytas ut, stoppas om och hållas efter. En sadel behöver ses över ofta och är man inte kunnig bör man ta ut en sadelmakare. Den behöver stoppas om regelbundet då den formas om hela tiden och eventuellt även bytas ut helt för att hästen musklas eller tappar muskler.
#Schabrak/Vojlockar: Detta är förbrukningsvara och behöver bytas ut då och då.
#Träns: Håller i regel länge. Behöver inte bytas så ofta.
#Sadelgjord: Behöver bytas ut med jämna mellanrum.
#Snösulor: Är oftast ett måste vintertid. Kostar inte jättemycket och kan återanvändas år efter år.
#Broddar: Behöver bytas ut vid var eller varannan skoning vintertid.
#Insektsmedel: Behövs i regel alltid i någon form varje sommar.
Sen är det tusentals småsaker till. Räkna med att lägga undan ca 500:-/månad på oförutsedda utgifter, sånt som är svårt att räkna med, som ovan. Det brukar räcka sålänge man har andra pengar till veterinärkostnader som kan uppkomma vid skada eller liknande.

Och så anser också jag att förutom pengar så ska man ha kunskap men framförallt engagemang. Man ska inte ge upp efter ett års utredning om hästen har problem(förutom vid lidande). Man ska behandla den med samma värde som oss människor. Man ska orka klara av såna motgångar. Samt såklart aldrig sluta leta, lära och ifrågasätta.

Kunniga människor i sin omgivning är ett måste annars kan man läras vad som helst av folk runt ikring. Men ifrågasätt alltid såna källor också.

När det gäller tid. Jadu, du kan ju meddela blivande eller nuvarande sambo/pojk-/flickvän etc att du inte kommer att vara där jämt. ;) Man jobbar ofta heltid, kommer hem kring 17-18 på kvällarna. Därefter är stallet ofta första anhallt innan det blri för mörkt och där blir man kvar i 2-3 timmar. Så Räkna med att det tar 1-4 timmar i stallet om dan. Beroende på om du ska rida etc. Sen lägger du på resan dit och hem. Ofta är man hemma kring 20-tiden om vardagskvällarna. Beroende på hur långt det är att åka och hur man jobbar såklart.

Erfarenhet? Tja, första året är som fem år i skolan. Man lär sig massor. Även jag som hade både haft MÅNGA privathästar, hand om ridskolan på loven, ridit "in" en ponny och haft hand om unghäst. Så jag vet inte. Visst ska man ha kunnande men som sagt engagemang är nog viktigare. Att man TAR hjälp, att man är ödmjuk, att man försöker lära sig, försöker hitta logik, forskar vidare när man stöter på något och inte bara accepterar etc etc.

Man lär sig om man bara vill. :) Och det är jätteviktigt.

Den dryga månaden då hovis kommer vintertid med vinterdojjor..

Hovis 700-800 kr
Höselage ca 300 kr
Lucern ca 80 kr
Betfor ca 80 kr
Linfröolja 125 kr
Strö ca 50 kr

Det är vad jag betalar just nu d det är som dyrast. Men sånt kan variera lite från vad hästen kräver i mat och vård.

Hon har nu fri tillgång till höselage. Hon äter bara bertfor, lucern, mineraler och magnesiumproteiner och linfrö olja utöver höselage. Höselage o lucern måste jag köpa nytt nästan varje månad. Räcker kanske 5-6 veckor.. Linfrö oljan räcker max 4 veckor.
Hovis varierar lite i pris. Men nuvarande är 700-800 kr.

Jag har eget stall. Men dock en mil bort så bensinen går åt. Men slipper hyra iaf.

Sen är det ju allt annat oxå. Sår salvor, regöringsmedel, hovolja, glansmedel:angel: och annat viktigt. Då ökar priset genom bara det.

Hej!

En undersökning angående just detta, som jag tror publicerades i Ridsport, kom fram till att genomsnittshästen, om man inte har eget stall, kostar 37000 kronor/år, alltså ca 3000/månad.

Det var då med hyrd box, och man skötte hästen själv.

Jag brukar alltid säga att även om du köper en häst för 100000, så är det en liten utgift jämfört med vad resten kommer att kosta den tiden man har hästen........ :)

Och när veterinär behövs, får tusenlapparna snabbt vingar........

Hug your horses!
/Mike

Hej!
Jag brukar alltid säga att även om du köper en häst för 100000, så är det en liten utgift jämfört med vad resten kommer att kosta den tiden man har hästen........ :)
/Mike

Min tjej kostade 1000 kr.. Så övriga kostnader blev bra mycket större än hästen.. Men hon va ju en chansning oxå som blev rätt lyckad.

I senaste nr av häst&ryttare hänvisar de till LRF som gjort en sammanställning av kostnader. De skriver dock att den kanske kan vara lite svårtydd. Har inte kollat den och jämförft med mina egna utgifter så jag har ingen aning om hur den stämmer.

Svårt att säga vad det kostar för mig i månaden, har ett flera hästar och eget stall, vet inte vad jag ska räkna som kostnad för stallet, det är ju inbakat i huslånet...

Kanske återkommer i ämnet om jag vågar räkna på det...

jag betalar ca. 3000:- per månad allt som allt.

Höselage ca 300 kr
.....
Hon har nu fri tillgång till höselage.

Fast så billigt hösilage är nog få förunnat.

Priserna varierar över landet men 2-3 kr/kg är mer vanligt.
Om man räknar med det lägre priset så blir det ... 2x12=24 kr/dagen ca 720 kr månaden.

Har man "otur" råkar man dessutom skaffa sig en inte så lättfödd en så har pengaflödet öka ännu mer :smirk:

Jag står med en oerhrört svårfödd häst just nu.

I min stallhyra på 2000 kr ingår allt foder. Det vill hon inte ha! :crazy:

Så utöver det lägger jag närmre 600 kr /månad på foder.

Jag räknar med att ha häst kostar från 4000 kr/mån och uppåt. En månad med tävlingar, träningar, hovslagare, massör och lite annat så närmre 8000 kr.

Oj vad mycket pengar som bara "flyger" iväg.

Min kuse står på ett "all inklusive"-stall nu som kostar 3 200kr/mån, då ingår all mat etc. (tidigare kostade det 2 700kr/mån men nu har 500 tillkommit i mockning.) Därutöver betalar mamma hovslagaren runt 500kr för verkning och skor fram varannan månad. (Var 7:e-8:e vecka) Sen blir det förstås ridhuskort á 1500kr/halvåret. Utöver det tillkommer lite småsaker... Men inte mycket...

Ska diskutera uppstallning hos min svägerska för kommande häst, och hoppas på att det inte kommer att skena iväg rent ekonomiskt.

Åh vad jag är glad att jag har min häst hemma... mina fasta kostnader per månad är typ:

foder 800
försäkring 200
hovslagare 400
torv 100
= 1500

Dock så tillkommer vaccinations kostnader, tand raspning, inköp av täcken och sånt, kostnader om hästen gör illa sig, material till stallet och hagar. En sak som kan vara bra att tänka på är vilken försäkring man har, där kan prisena skilja mycket.

Jag räknar på att min häst kostar mej ca 1000 - 1200 kr per månad. Lite billigare på sommaren.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 936
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
889
Senast: Andromedae
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 848
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 699
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt
  • Uppdateringstråd 30