Egen brunn

aetheh

Trådstartare
Bor för tillfället i ett hus med enskilt vatten och har fått problem med att jag inte känner mig ren efter dusch, blir liksom kladdig över hela kroppen och upplever att det är svårt att tvätta bort tvål och schampo.
Har uppfattat att det är hårt vatten och en del kalk.
Är det någon som upplevt något liknande och har tips? Har hittills provat tvål som ska fungera bra med hårt vatten, men upplevde ingen större skillnad.

Bor för tillfället i ett hus med enskilt vatten och har fått problem med att jag inte känner mig ren efter dusch, blir liksom kladdig över hela kroppen och upplever att det är svårt att tvätta bort tvål och schampo.
Är det någon som upplevt något liknande och har tips? Har hittills provat tvål som ska fungera bra med hårt vatten, men upplevde ingen större skillnad.
Jag tycker tvärtom att riktigt mjukt vatten är ett elände för det går inte att få bort tvål och schampo?

Gillar hårt vatten. Det gör det enkelt att skölja bort allt.

Mjukt vatten gör att det löddrar mer och tvättmedlen blir mer effektiva men svårare att skölja ur, med hårt vatten löddrar det mindre och kräver mer tvättmedel men lättare att skölja bort.

Jag gissar att du har mjukt vatten :)

Trodde att mycket kalk betydde att vattnet var hårt? För det finns iaf, blir avlagringar och så.

Det kan ju finnas något annat i vattnet. Har du analyserat det? Labben erbjuder en massa olika analyser, så du kan ju ringa ett och fråga vad de tror det kan vara och be dem analysera enligt det.

Blir det avlagringar är vattnet troligen hårt, men det finns mycket annat än kalk som kan påverka kvaliteten på vatten.

Det kan ju finnas något annat i vattnet. Har du analyserat det? Labben erbjuder en massa olika analyser, så du kan ju ringa ett och fråga vad de tror det kan vara och be dem analysera enligt det.

Blir det avlagringar är vattnet troligen hårt, men det finns mycket annat än kalk som kan påverka kvaliteten på vatten.
Vi har precis skickat in prover för analys, så svar på det kommer ju om ett tag.

Vi har precis skickat in prover för analys, så svar på det kommer ju om ett tag.

Är det standard dricksvattenanalys? Det brukar vara pH, grumlighet, bakterier, fosfor och sånt. Sedan kan man naturligtvis välja kompletterande analyspaket med andra analysparametrar.

Om du har hårt vatten beror på var i Sverige du bor, så om du vill berätta det kan jag med största sannolikhet berätta om just du med stor sannolikhet har hårt vatten. Förenklat så kan man säga som så att om berggrunden där du bor består av kalksten så får du hårt vatten om du har en borrad brunn. Men du kan också få hårt vatten om du har en grävd brunn och moränen innehåller mycket kalk, som i Uppland t.ex.
pH:t i analysen kommer hjälpa dig att få reda på det, men jag tror att även hårdheten finns med i en standardanalys.

Trodde att mycket kalk betydde att vattnet var hårt? För det finns iaf, blir avlagringar och så.
Ni kanske har en avhärdare som tar bort kalken för tvätt och badrum, men att den inte är kopplad på dricksvattnet?

Jag tror det är mangan som brukar ge en känsla av oljigt vatten om det är något sånt du upplever. Kommunen vet säkert mer om ert vatten, numera ligger det massor med brunnsanalyser i ett register så miljö- och hälsa kan få kunskap om vattnet i olika områden i kommunen.

Jag tror det är mangan som brukar ge en känsla av oljigt vatten om det är något sånt du upplever. Kommunen vet säkert mer om ert vatten, numera ligger det massor med brunnsanalyser i ett register så miljö- och hälsa kan få kunskap om vattnet i olika områden i kommunen.
Har man mangan så känner man det på lukten, :yuck:

Är det standard dricksvattenanalys? Det brukar vara pH, grumlighet, bakterier, fosfor och sånt. Sedan kan man naturligtvis välja kompletterande analyspaket med andra analysparametrar.
Standard drickvattenanalys tror jag det var, och så radon eftersom det är en borrad brunn.

Om du har hårt vatten beror på var i Sverige du bor, så om du vill berätta det kan jag med största sannolikhet berätta om just du med stor sannolikhet har hårt vatten. Förenklat så kan man säga som så att om berggrunden där du bor består av kalksten så får du hårt vatten om du har en borrad brunn. Men du kan också få hårt vatten om du har en grävd brunn och moränen innehåller mycket kalk, som i Uppland t.ex.
pH:t i analysen kommer hjälpa dig att få reda på det, men jag tror att även hårdheten finns med i en standardanalys.
Jag bor i Södermanland, det är en borrad brunn.

Jag bor i Södermanland, det är en borrad brunn.

Du borde ha mjukt vatten. Det finns marmor på ett fåtal ställen i Sörmland har jag för mig, som skulle kunna ge upphov till ett hårdare vatten, men det är inte vanligt. Däremot finns det ju annat som kan ge utfällningar. Järn till exempel.

På samma tema...

Senaste veckorna har jag fått mycket mer järnlukt och smak i mitt vatten.
Borrad brunn, 90 m, från förra hösten. Vattnet var lite grusigt i början och sedan har det varit jättefint.

Det har varit en regnig höst men inte kan det väl påverka så långt ner i ett borrhål? Trodde att det bara påverkade närmast ytan och att det skulle ta lång tid innan regn tog sig ner till min vattenpelare. Bor på grusås...

Det är aningen gult och det bir slammiga/slemmiga järnutfällningar om vattennt står i en skål (som katternas vattenskål). Luktar och smakar järn nu

@athena_arabians - ett geolog-yttrande i frågan?

På samma tema...

Borrad brunn, 90 m, från förra hösten. Vattnet var lite grusigt i början och sedan har det varit jättefint.

Det har varit en regnig höst men inte kan det väl påverka så långt ner i ett borrhål? Trodde att det bara påverkade närmast ytan och att det skulle ta lång tid innan regn tog sig ner till min vattenpelare. Bor på grusås...

Det är aningen gult och det bir slammiga/slemmiga järnutfällningar om vattennt står i en skål (som katternas vattenskål). Luktar och smakar järn nu

Du kanske har använt väldigt lite vatten nu den senaste tiden och att problemet försvinner om du spolar lite?

På samma tema...

Usch :( ! Lider med dig. Det låter som att ett vattenprov inte skulle vara helt fel?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 660
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 711
Senast: Calmiche
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 334
Senast: lundsbo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Även om livet är lite brokigt för tillfället så känns det faktiskt på ett sätt som att jag har börjat hamna i en allt större balans...
Svar
0
· Visningar
1 276
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka