Egen brunn

På samma tema...

Senaste veckorna har jag fått mycket mer järnlukt och smak i mitt vatten.
Borrad brunn, 90 m, från förra hösten. Vattnet var lite grusigt i början och sedan har det varit jättefint.

Det har varit en regnig höst men inte kan det väl påverka så långt ner i ett borrhål? Trodde att det bara påverkade närmast ytan och att det skulle ta lång tid innan regn tog sig ner till min vattenpelare. Bor på grusås...

Det är aningen gult och det bir slammiga/slemmiga järnutfällningar om vattennt står i en skål (som katternas vattenskål). Luktar och smakar järn nu

@athena_arabians - ett geolog-yttrande i frågan?

Det finns ju flera järngruvor i ditt område men spontant tycker jag det låter som ytvatten om det ändrat sig så pass snabbt. Det finns varphögar i området så kanske läckage från en av dem som kommit ner i brunnen via sprickzoner? Eller humusvatten som kommit ner i brunnen på samma sätt pga en ytligare sprickzon? Hade hålet gått ner i en mineralisering borde det ha märkts på en gång tycker jag.

Vatten är verkligen inte mitt specialområde :D

Usch då :( ! Håller tummarna för att det löser sig utan dyr åtgärd!
Hoppas jag med.

När vattnet testades för ett halvår sedan var det utmärkt. Vet inte hur många flaskor jag fyllde. Många var de.

Nu blir det som slöjor med järn "alger" i toalettstolen. Kanske det är så att det tidigare låga grundvattnet ökat på och det är vatten från nya sprickor som kommer in? Det kan inte skada att spola i alla fall. Tycker det kommer lite stötvis. Emellan åt är det bättre om man spolat en lägre stund.

Hoppas jag med.

När vattnet testades för ett halvår sedan var det utmärkt. Vet inte hur många flaskor jag fyllde. Många var de.

Nu blir det som slöjor med järn "alger" i toalettstolen. Kanske det är så att det tidigare låga grundvattnet ökat på och det är vatten från nya sprickor som kommer in? Det kan inte skada att spola i alla fall. Tycker det kommer lite stötvis. Emellan åt är det bättre om man spolat en lägre stund.
De där "slöjorna" tycker jag att jag känner igen från när vårt vatten var så fruktansvärt järnhaltigt...... Uppstod efter en stund om vattnet spolades upp på flaska. Nu är väl förhoppningsvis inte ditt fullt så hemskt som vårt var dock!

De där "slöjorna" tycker jag att jag känner igen från när vårt vatten var så fruktansvärt järnhaltigt...... Uppstod efter en stund om vattnet spolades upp på flaska. Nu är väl förhoppningsvis inte ditt fullt så hemskt som vårt var dock!
Nej då. Det är drickbart och det funkar. Men smakar järn. Järnsmak stör mig inte så mycket.

Behöver inte knapra järntabletter :D

Men går det att tvätta i det? Blir inte tvätten missfärgad?
Ingenting blir missfärgat. Porslinet får slöjorna men de går att skrubba bort. Tvätten är lika vit och fin som vanligt.
Häller man upp vattnet i en tillbringare ser man att det är färgat. Och kallt vatten smakar järn. Varmt vatten luktar mer. Som i duschen. Te och kaffe smakar som vanligt.

Nåväl, vi får se vad ett par dagas spolande gör. :)

@tanten även jag tror du kan fått in ytvatten tyvärr.

Här har vi haft extrema mängder nederbörd. Det innebär att jag aldrig sett så mycket vatten i brunnen de senaste 17 åren. Men det är massa dagvatten/ytvatten så vattnet varierar mellan pissgult och brunt. Dvs humusämnen. Smakar och luktar inget men lagom "oaptitligt" att titta på eller bada i osv.

@tanten även jag tror du kan fått in ytvatten tyvärr.

Här har vi haft extrema mängder nederbörd. Det innebär att jag aldrig sett så mycket vatten i brunnen de senaste 17 åren. Men det är massa dagvatten/ytvatten så vattnet varierar mellan pissgult och brunt. Dvs humusämnen. Smakar och luktar inget men lagom "oaptitligt" att titta på eller bada i osv.
Ja så tror jag också att det är. Att det trängt ner vatten genom någon sprickbildning.

Men jag har levt med grävd brunn större delen av livet så jag är van vid att vattnet blir lite grumligt under vårar och höstar. No big deal. liksom.

Jag bor på sandås. Inga aktiva jordbruk i närheten. Inga industrier och ganska långt till en gård där det finns ett tjog får och en handfull rödkullekor. Det gör att jag inte ser att det skulel kunna finnas något "farligt" som kan rinna ner i de där sprickorna.

Jag ser de hela mest som ett praktiskt och - förhoppningsvis - övergående problem.

Ja så tror jag också att det är. Att det trängt ner vatten genom någon sprickbildning.

Men jag har levt med grävd brunn större delen av livet så jag är van vid att vattnet blir lite grumligt under vårar och höstar. No big deal. liksom.

Jag bor på sandås. Inga aktiva jordbruk i närheten. Inga industrier och ganska långt till en gård där det finns ett tjog får och en handfull rödkullekor. Det gör att jag inte ser att det skulel kunna finnas något "farligt" som kan rinna ner i de där sprickorna.

Jag ser de hela mest som ett praktiskt och - förhoppningsvis - övergående problem.
Jag hade nog ändå gjort ett vattenprov, bara för att vara på den säkra sidan.

Jag hade nog ändå gjort ett vattenprov, bara för att vara på den säkra sidan.
Fast varför?
Jag har ett vattenprov från i våras. Det var utmärkt.

Det är samma berggrund, samma landskap. Det har inte tillkommit eller försvunnit något i marken. I grannskapet är alla brunnar utmärkta. Det som tillkommit kan bara - i mitthuvud - vara vatten som sipprat ner. Det som sipprar ner filtreras genom ett väldigt effektivt sndfilter. Kommunen tar sitt vatten från samma sandås och har fått pris för sitt vatten.

Vad ska jag försäkra mig om?

Fast varför?
Jag har ett vattenprov från i våras. Det var utmärkt.

Det är samma berggrund, samma landskap. Det har inte tillkommit eller försvunnit något i marken. I grannskapet är alla brunnar utmärkta. Det som tillkommit kan bara - i mitthuvud - vara vatten som sipprat ner. Det som sipprar ner filtreras genom ett väldigt effektivt sndfilter. Kommunen tar sitt vatten från samma sandås och har fått pris för sitt vatten.

Vad ska jag försäkra mig om?
Om något helt plötsligt hade förändrats med mitt vatten så hade jag velat kolla upp det.

Jag tror ju fortfarande på sprickor snarare än vanlig filtrering genom åsen. Det borde vara fullt möjligt att det finns ett spricksystem som sas når din brunn från varpen. Är det inte en järnvarp finns det ju sulfidvarpar också (pyrit innehåller ju järn och sönderfaller förhållandevis lätt).

Jag tror ju fortfarande på sprickor snarare än vanlig filtrering genom åsen. Det borde vara fullt möjligt att det finns ett spricksystem som sas når din brunn från varpen. Är det inte en järnvarp finns det ju sulfidvarpar också (pyrit innehåller ju järn och sönderfaller förhållandevis lätt).
Fast den varp som ligger i närheten ligger nedanför min tomt. Jag bor ju vid åsens kant och den ligger "neströms" och ganska mycket lägre.

Den är från 1300-1600-talet. Dessutom liten. Från järntillverkning och under några år koppar.

Så eventuellt lakvatten från varp rinner snarare ned mot byn än uppåt mot mig.

Vatten via sprickor är nog snarare sådant som sipprar från marken. Skog och en icke brukad åker. Åkern har inte brukats på typ 40-40 år. Och på den tiden fanns inte bekämpningmedel i så allmänt bruk. De torde ha brutits ner i den eventuella omfattning de funnits.

Fast den varp som ligger i närheten ligger nedanför min tomt. Jag bor ju vid åsens kant och den ligger "neströms" och ganska mycket lägre.

Den är från 1300-1600-talet. Dessutom liten. Från järntillverkning och under några år koppar.

Så eventuellt lakvatten från varp rinner snarare ned mot byn än uppåt mot mig.

Vatten via sprickor är nog snarare sådant som sipprar från marken. Skog och en icke brukad åker. Åkern har inte brukats på typ 40-40 år. Och på den tiden fanns inte bekämpningmedel i så allmänt bruk. De torde ha brutits ner i den eventuella omfattning de funnits.
Hur långt ned är det jord? Och vilken är grundvattennivån?

I princip kan vattenkvaliteten förändras när man tar vatten från en borra eller brunn.

Hur långt ned är det jord? Och vilken är grundvattennivån?

I princip kan vattenkvaliteten förändras när man tar vatten från en borra eller brunn.
Det är inte jord alls. Det är sand. I 11 m. Brunnen är 90 m.

Grundvattennivån är under det normala fortfarande trots regn. Bor i det "röda" området i mellansverige.

Varför undrar du?

Det är inte jord alls. Det är sand. I 11 m. Brunnen är 90 m.

Grundvattennivån är under det normala fortfarande trots regn. Bor i det "röda" området i mellansverige.

Varför undrar du?
Spolade under ett par timmar.

Vattnet var fint första timmarna. Sedan kom ett tag när det var totalt skitbrunt. Såg ut som dyngvatten! Fick lite panik och började försöka minnas var mina vattendunkar är
Luktade dock inte något speciellt. Och jag lät det rinna.

Så småningom klarnade vattnet. Nu är det aningen gult men järnsmak och lukt är borta. :up:

Jag ska låta det rinna imorgon med. Så för jag se om det återkommer det där bruna. Eller om allt är urspolat.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 660
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 711
Senast: Calmiche
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 334
Senast: lundsbo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Även om livet är lite brokigt för tillfället så känns det faktiskt på ett sätt som att jag har börjat hamna i en allt större balans...
Svar
0
· Visningar
1 276
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka